دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1399 - 07:45
سی روز سی کتاب| 7

رازهای روزه‌داری و زیبایی‌های معنوی ماه رمضان در کتاب «شهر خدا»

کتاب «شهر خدا» اثر حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان درباره رازهای روزه‌داری در ماه مبارک رمضان است که به ابعاد تربیتی و برخی از زیبایی‌های معنوی این مهمانی الهی می‌پردازد
کد خبر : 485545
558784.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، یکی از موضوعات مهم دین اسلام دعوت به تفکر و اندیشه است. اهمیت تفکر آنچنان است که آن را از بهترین عبادت‌ها شمرده‌اند. ایام ماه پرفضیلت رمضان، ماه نزول قرآن یکی از فرصت‌های مناسب برای تدبر و اندیشیدن است. خبرگزاری آنا در پرونده «سی روز سی کتاب» بنا دارد کتاب‌هایی مناسب مطالعه در این ماه پربرکت را معرفی کند.




در هفتمین روز از ماه مبارک رمضان و هفتمین کتاب از این پرونده شما را با کتاب «شهر خدا» اثر حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان آشنا می‌کنیم.


کتاب «شهر خدا»، نوشته‌ای است درباره رازهای روزه‌داری در ماه مبارک رمضان، که به ابعاد تربیتی و برخی از زیبایی‌های معنوی این مهمانی الهی می‌پردازد؛ نکات سودمندی که کمتر به آنها توجه شده است.


در این کتاب، پاسخ برخی از سؤال‌های مهم در مورد رازهای رمضان را می‌توان یافت:


چگونه می‌توان به رمضان زیباتر نگریست؟ و گام‌های اولیه در عرفان رمضان را پیمود؟


این چگونه مهمانی دادنی است که مهمان باید گرسنگی و تشنگی بکشد؟ و این گرسنگی چگونه در آداب رمضان استمرار می‌یابد؟


معنویت چیست که نخوردن و نیاشامیدن که یک عمل مادی است، در تقویت آن مؤثر است؟ و رابطه روزه و تزکیه چگونه تبیین می‌شود؟


ماه رمضان با چه سازوکاری اثرات تربیتی خود را به روزه‌دار هدیه می‌کند؟ و چگونه می‌توان این آثار را تقویت نمود؟


روزه رمضان چگونه به روزه‌داران، اخلاص، حکمت و تقوا می‌دهد؟ و ...


کتاب «شهر خدا» را نباید صرفاً کتابی درباره اسرار و آداب ماه مبارک رمضان قلمداد کرد. در خلال فصل‌های کتاب، به تناسب بحث از رازها و آداب ماه مبارک رمضان، برخی از پرسش‌های کلیدی جوانان در مورد دین پاسخ داده شده و برخی از مفاهیم اخلاقی و راهکار‌های دستیابی به آن تبیین شده است؛ به گونه‌ای که بخش قابل توجهی از مطالب کتاب فراتر از ماه مبارک رمضان، در طول سال و در مسیر دینداری به‌کار می‌آید.


فصل اول کتاب به نثر حجت‌الاسلام پناهیان نوشته شده است؛ فصلی به نام «آشنایی با شهر خدا» که در واقع توصیف رمضان با زبانی شاعرانه است. قلمی صمیمی که تلاش می‌کند آموزنده باشد و نوعی لطافت در ارتباط با خدا را به نمایش می‌گذارد.


این کتاب حاصل جمع آوری و تنقیح چند سخنرانی است که در 6 فصل سامان یافته است. «اذن ورود»، «روش‌های تربیتی رمضان»، «زکات روح»، «گوهر اخلاص»، «میوه حکمت» و «شاید تقوا» عناوین این کتاب هستند.


هر فصل به نوبه خود به بحث‌های مرتبط تقسیم می‌شود که از ابتدای کتاب قدم به قدم مخاطب را با ماه مبارک و رموز آن آشنا می‌کند. به گونه‌ای که می‌توان آن را به نوعی آداب الصیام خواند. چیزی که عملی و البته معرفتی است. هر چند بسیاری از مخاطبان کتاب به روزه و شناخت آن اهتمام دارند اما در این اثر نکات تازه‌ای خواهند یافت که حاصل تحقیقات و مداقات فراوانی است که به زبانی ساده در اختیار قرار گرفته است.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته