دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فؤاد ایزدی در برنامه «بدون توقف»:

باید درک کنیم که در یک جنگ رسانه‌ای با غرب هستیم/ مدیران رسانه‌ای باید ریسک‌پذیر باشند

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا با حضور در برنامه «بدون توقف» شبکه سه به طرح موضوع درباره افول آمریکا و کارکرد رسانه‌ها درباره این موضوع پرداخت.
کد خبر : 484593
photo5979029359106831074.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا ، «فؤاد ایزدی» در برنامه «بدون توقف» در خصوص جذب افراد تحصیلکرده به کشور گفت: مشکلی که داریم این است که اغلب افرادی که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل می‌کنند تا دکترا ادامه می‌دهند و زمانی که برمی‌گردند می‌خواهند وارد هیئت علمی شوند، اما مشکلی که داریم خیلی از این گروه‌های علمی بسته‌اند، البته افرادی که در داخل هم دکترا می‌گیرند با همین مشکل روبرو هستند.


وی همچنین بیان کرد: راه حل این است که یا مسئله بسته بودن حل شود که دست دولت نیست، چون گرفتن هیئت علمی با همان گروه است و مستقل هستند و یا  اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها را جایگزین آن کرد تا افراد جذب شوند تا جایی برایشان در گروه‌های علمی باز شود، که البته امیدواریم تحولات مثبتی در این خصوص در ساختار علمی کشور انجام شود. چون مهمترین سرمایه کشور نیروهای انسانی آن هستند و اگر آنها را از دست دهیم حتما ضرر کردیم، یکی از نکات مثبت آمریکا این است که نسبت به سرمایه انسانی دغدغه بیشتری در آنها وجود دارد، الان ظرفیت بالایی در این خصوص در کشور وجود دارد و حتی دانشجویان ایرانی با آمریکایی قابل مقایسه نیستند. 


عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در ادامه به بحث فشار رسانه‌ای کشورهای غربی بر روی ایران پرداخت و یادآور شد: فشارهای رسانه‌ای بر روی ایران زیاد و اغلب دروغ است، یعنی در دعوایی که بین ایران و کشورهای غربی وجود دارد، آنها اهمیت رسانه و افکار عمومی را متوجه شدند و فهمیدند که سرنگونی جمهوری اسلامی با ابزارهای سخت و نظامی غیر ممکن و پرهزینه است و برای تأثیرگذاری باید از ابزارهای نرم استفاده کنند و اتفاقا یکی از مزیت‌های آنها هم در حوزه اقناع و تأثیرگذاری‌های رسانه‌ای است چراکه روی این موضوع به شدت کار کرده‌اند.


این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با طرح این سؤال که حالا جمهوری اسلامی باید چه کار کند، گفت: باید درک کنیم که در یک جنگ رسانه‌ای هستیم، دیگر اینکه رسانه باید اعتبار داشته باشد این اعتبار اگر از بین برود مخاطب دلیلی ندارد به آن رسانه رجوع کند، ایجاد اعتبار هم در دنیا سخت شده چون فضای رسانه‌ای قابل کنترل نیست، تا دهه 60 تعداد شبکه‌ها محدود، قابل مدیریت و قابل کنترل بود، اما باید درک کنیم امروز دسترسی مخاطب به همه جور محتوا راحت شده و   مردم به راحتی فیلترها را هم دور می‌زنند. 


ایزدی با اشاره به اینکه مخاطب باید سواد رسانه‌ای پیدا کند، عنوان کرد: باید متوجه شویم محتوایی که تولید شده چقدر قابل اعتماد است، مردم در این خصوص هوشمندند، مفهوم یگری که قابلیت بحث دارد تفکر انتقادی است، شما متوجه شوید فردی که محتوایی را در اختیار شما قرار داده برای چه این کار را کرده چون رسانه‌ها جزء فعالیت‌های پرهزینه برای انتقال پیام هستند اگر دولتی باشند که دولت می‌خواهد مفاهیم خود را منتقل کند و اگر خصوصی باشند هم مجبورند پیام دولت‌ها را منتقل کنند.


مدیرعامل مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها اضافه کرد: آنها چون به صورت آکادمیک در حوزه انتقال پیام زیاد کار کردند با روش‌هایی جلو می‌روند که مخاطب به سختی می‌تواند تشخیص دهد، چه اتفاقی در حوزه ذهنش می‌افتد، اگر همه این‌ها را کنار هم بگذارید رسانه‌ای در جمهوری اسلامی می‌خواهید که مدیرانش یک مقدار ریسک‌پذیر باشند، چون معلوم شده با روش‌های سنتی نمی‌توانید سطح مخاطبی که می‌خواهید داشته باشید.


این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: یکی از ویژگی‌هایی که همین برنامه «بدون توقف» دارد همین است، چرا بدون توقف در صداوسیما نسبتا برنامه موفق‌تری است برای اینکه ریسک پذیرفته افرادی مثل شما را دعوت کرده و به شما اجازه می‌دهند آن قدر راحت صحبت کنید یعنی حالت بازتری دارد و این اعتبار می‌آورد، به نظرم چنین برنامه‌هایی جایش در صداوسیما خالی بود. اگر می‌شد فضای رسانه‌ای را محدود کرد، می‌کردیم خیال‌مان هم راحت‌تر بود، چون نمی‌شود فضا باید به گونه‌ای باشد که این اعتبار به هر رسانه‌ای که به دنبال اعتبار است برگردد.


وی در پاسخ به این سؤال که «چطور می‌توان از طریق شبکه‌های اجتماعی‌ فعالیت تبلیغی کرد با وجود اینکه اکانت اغلب افرادی که در زمان شهادت سردار سلیمانی به آقای پمپئو پیام دادند بسته شد» تصریح کرد: خوب در این زمینه آن افرادی هم که نسبت به آزادی آمریکایی ذهنیت مثبتی داشتند آن را تجربه کردند، چون بحث سردار سلیمانی چیزی فراتر از جمهوری اسلامی شد چون ایشان سرباز وطن بود و یک بخشی از مردم که به هر دلیلی مشکلاتی با نوع حکومت دارند هم نسبت به ایشان دغدغه داشتند به این دلیل که فهمیدند ایشان از امنیت کشور دفاع کرده است. 


 این کارشناس سیاسی همچنین عنوان کرد: حالا این قشر که اتفاقا صداوسیما هم دغدغه دارد آنها را جذب کند، دیده فلان حسابی که جرمش زدن عکس سردار سلیمانی است بسته می‌شود این کمک می‌کند به اینکه متوجه شود آزادی آمریکایی چیست و این یکی از دلائل افول آمریکاست و اتفاقا همین شهادت سردار سلیمانی نشان‌دهنده عجز و ناتوانی وافول است چون چاره‌ای نداشتند جز اینکه از روش‌های ترور آشکار استفاده کنند، همین حالت در خصوص رسانه هم وجود دارد، هیچ راهی ندارند که مخاطب ایرانی را اقناع کنند سردار آدم بدی بوده پس ناچارند عکس او را هم حذف کنند که به نظرم نتیجه عکس دارد.


وی در پایان با تأکید بر اینکه اگر ما بخواهیم در فضایی که آمریکایی‌ها مدیریت می‌کنند محتوایی تولید کنیم که حساب بسته نشود به اندازه کافی محتوا وجود دارد، یادآور شد: فقط یک مقدار هوشمندی بیشتر می‌خواهد و حتی ممکن است مجبور به خودسانسوری شویم، ولی طرف مقابل هم این درک را دارد که به طور کلی نمی‌تواند همه چیز را ببندد چون در نهایت آن شبکه اجتماعی زیر سؤال می‌رود، ما باید با روش‌های هوشمندانه‌تر محتوایی ارائه دهیم که در همین شبکه‌ها هم قابلیت ارائه داشته باشد، در کنار این موضوع که خودمان هم نیاز به ماهواره و شبکه بومی داریم و این هم مشکل داخلی است که هر وقت که لازم بوده این کار شود مخالفت‌هایی شده و موانعی وجود داشته که در سطحی که باید کار انجام نشده است.


انتهای پیام/4139/


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب