دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس مسائل آمریکا در برنامه بدون توقف عنوان کرد؛

مزیت جمهوری اسلامی ایران نسبت به آمریکا «قدرت نرم» است

«فؤاد ایزدی» در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» از قدرت نرم ایران به عنوان مزیت نسبی در مقابله با آمریکا یاد کرد.
کد خبر : 483286
photo5979029359106831074.jpg

به گزارش گروه رادیو  و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی برنامه تلویزیونی بدون توقف که از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود، به تحلیل اهمیت قدرت نرم ایران به عنوان مزیت نسبی ما در مقابل با آمریکا پرداخته و بر لزوم بهره‌گیری از این مزیت در سیاست داخلی و خارجی تأکید کرد.
«فؤاد ایزدی» در برنامه «بدون توقف» با اشاره به موضوع جذابیت جمهوری اسلامی در بین ملل مختلف گفت: ایران فعلی در بین دولت‌ها خیلی دوستان صمیمی و نزدیکی که در سطح بالا با ما هم‌پیمان باشند ندارد یا کمتر دارد، خوب در شرایط فعلی بهتر است ما بین ملت‌ها هم دوست نداشته باشیم یا نه، چون در میان دولت‌ها دوستان ما خیلی زیاد نیستند پس بین ملت‌ها هم دوست نداشته باشیم؟ طبیعی است که ما در این شرایط می‌توانیم ملت‌ها را به خود نزدیک کنیم.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه اتفاقاً جذابیت ایران در بخشی از جهان اسلام و در بخشی از کشورها که از آمریکا زخم خورده‌اند زیاد است، اظهار کرد: در وضعیت کنونی بهتر است بین ملت‌ها جذابیت داشته باشیم چون این جذابیت گاهی فراتر رفته و به ما کمک می‌کند، مثلا زمانی که این بحث تحریم‌ها شدت پیدا کرد خیلی از مردم معمولی نقاط مختلف دنیا که تاجرهای قوی بودند به خاطر علاقه‌ای که به جمهوری اسلامی داشتند حاضر می‌شدند در دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران همچنین یادآور شد: این به خاطر قدرت نرم جمهوری اسلامی و جذابیت جمهوری اسلامی بود که این افراد این ریسک را می‌پذیرفتند که به ما کمک کنند، آنها دولت نبودند افراد حقیقی بودند، اتفاقا در ادبیات روابط بین‌الملل جایگاه بازیگران غیردولتی در حال افزایش است، این را نباید کوچک بشماریم که یک کشوری آن قدر جذابیت داشته باشد که برخی برای آن خطرات را بپذیرند.


این پژوهشگر سیاسی تصریح کرد: بله ما در روابط با برخی دولت‌ها مشکل داریم و حتی زمانی هم که امتیاز می‌دهیم و وارد برجام می‌شویم هم مشکل داریم، اما این دلیل نمی‌شود که این جذابیت را برای مردم کشورها نداشته باشیم، مثال این همین اوضاع منطقه است که با وجود قدرت نظامی و دلار آمریکا در نهایت نظر جمهوری اسلامی بیشتر در منطقه تثبیت و اجرا می‌شود. چرا آمریکا با وجود قدرت نظامی بالاتر، تعداد نیروی بیشتر در منطقه و استقرار حدود 150 پایگاه در دور ایران، توان بالای اقتصادی و توانمندی در حوزه نهادها در شاخص قدرت نرم از ما شکست خورده و در نهایت نظر ما مثلا در همین سوریه محقق می‌شود.
ایزدی با تأکید بر اینکه در آن سه شاخص نظامی، اقتصادی و نهادها آمریکایی‌ها در منطقه سنگ تمام گذاشتند اما در قدرت نرم کم آوردند، بیان کرد: در واقع قدرت نرم چیزی بود که آمریکایی‌ها در منطقه نداشتند از این جهت نیروهایی که آمریکایی‌ها آموزش دادند این نیروها چه در عراق و چه در سوریه آمادگی کشته شدن نداشتند، مثلا درموصل وقتی داعش حمله کرد با وجود اینکه تعداد و تجهیزات آمریکایی‌ها بیشتر بود اما فرار کردند.


فواد ایزدی بدون توقف
مدیرعامل مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها در ادامه عنوان کرد: چندی پیش در اواسط جنگ عراق فرمانده نیروهای آمریکایی در سوریه در کنگره آمریکا می‌گفت که با وجود هزینه حدود 50 میلیون دلاری و آموزش حدود 10 هزار نیرو در حال حاضر حدود چهار، پنج نفر در سوریه برای ما می‌جنگند و باقی زمانی که وارد سوریه شدیم همه پراکنده شدند، اما نیروهایی که ایران پرورش داد در عراق یا سوریه آمادگی کشته شدن را داشتند.
وی در پایان یادآور شد: این قدرت نرمی که جمهوری اسلامی دارد مزیت نسبی ما است، کشوری که تحت فشار است و مشکل دارد باید از داشته‌هایش محافظت کند، آنها را افزایش دهد، مزیت نسبی‌اش را شناسایی کند و در آن راستا‌ حرکت کند، ما باید نسبت به قدرت نرمی که داریم خیلی حساس باشیم چه در سیاست داخلی و خارجی، تشخیص مزیت نسبی اینجا اهمیت پیدا می‌کند، مثلا زمانی که شما در آمریکای لاتین مزیت نسبی دارید دولت به خاطر دعوایی که با دولت قبلی دارد آمریکای لاتین را رها می‌کند و این می‌شود سیاست غلط.


انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته