دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1399 - 10:35
عضو شورای اسلامی شهر تهران:

عرضه بخشی از سهام شهرداری تهران در بورس زمینه‌ مولدسازی دارایی‌هاست

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: پیامدهای شیوع کرونا باعث نرخ رشد منفی اقتصاد جهان شده که بر همین اساس شهرداری تهران می‌بایست با عرضه بخشی از سهام شرکت‌های شهرداری زمینه‌ساز مولدسازی دارایی‌های شهرداری و ایجاد منابع مالی و ارزش آفرینی مولد با ورود به بورس باشد.
کد خبر : 484075
GANJ7869.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مجید فراهانی در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران در خصوص پیامدهای شیوع کرونا و تأثیر آن در اقتصاد جهان اظهار کرد: صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود (آوریل 2020) درباره پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهان از تجربه بدترین رکود اقتصادی جهان در سال 2020 با نرخ رشد منفی 3 درصد خبر داده است.


وی افزود: بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول انتظار رشد اقتصادی منفی 6.1% برای ایران در سال 2020 بعد از دو سال متوالی تجربه رکود با نرخ رشد منفی 5.7% در سال 2018 و رشد منفی 7.6% در سال 2019 ‏ دور از انتظار نیست.


عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این روند در حالی توسط صندوق بین‌المللی پول پس از شیوع کرونا پیش‌بینی شده است که این صندوق در گزارش اکتبر ۲۰۱۹ خود پیش بینی کرده بود که وضعیت اقتصادی در سال 2020 اندکی بهتر خواهد شد و روند نزولی سقوط تولید ناخالص داخلی متوقف خواهد شد و اقتصاد ایران در سال 2020 از رشد منفی خارج می‌شود.


فراهانی با بیان این‌که در شورا با درک این شرایط بر خلاف دو سال گذشته که روند بودجه شهرداری را انقباضی و ریاضتی در نظر گرفته بودیم در سال ۱۳۹۹ این روند را به انبساطی تغییر دادیم، گفت: تغییر در سال 99 در زمان خودش امری درست و دقیق بود و نباید آن را با شرایط امروز مورد ارزیابی قرار داد.


وی با اشاره به این مطلب که ما باید در شرایط کنونی در برابر تحقق‌پذیری بودجه سال 1399 شهرداری تهران و پایداری مالیه شهری چاره‌اندیشی کنیم، افزود: در این شرایط استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و عرضه بخشی از سهام شرکت‌های شهرداری می‌تواند زمینه‌ساز مولدسازی دارایی‌های شهرداری و ایجاد منابع مالی مبتنی بر حفظ بخشی از مالکیت و ارزش آفرینی مولد با ورود به بورس باشد. خوشبختانه مقدمات این مهم در مصوبه «الزام شهرداری تهران به ارائه لايحه در خصوص عرضه سهام شركت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات تابعه در بازار سرمايه» که در 12 آبانماه 1398 به تصویب شورا رسید پیش‌بینی شده است.


رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ادامه داد: بر این اساس شهرداری تهران مکلف بود ظرف مدت سه ماه از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين مصوبه، لايحه برنامه عملياتی اقدامات و زمان‌بندی اجرايی جهت عرضه سهام شركت‌هايی كه بيش از 34 درصد سهام آنها متعلق به شهرداری تهران يا واحدهای تابعه آن است و قابليت واگذای دارند در بازار سرمايه را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه كند.


فراهانی تأکید کرد: متأسفانه علی‌رغم اتمام مهلت مقرر در ماده واحده شاهد عدم اقدام به موقع شهرداری تهران هستیم. بر همین اساس و به منظور تأکید بر استفاده از این ظرفیت در مسیر تحقق تهران شهری برای همه به‌‌عنوان نماینده مردم شریف تهران با استناد به بند 3 ماده 80 قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لزوم اجرای مصوبه الزام شهرداري تهران به ارائه لايحه در خصوص عرضه سهام شركت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات تابعه در بازار سرمايه » به شهرداری تهران تذکر می‌دهم.


انتهای پیام/ 4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته