دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1399 - 13:26
عضو شورای اسلامی شهر تهران خبر داد؛

کسری بودجه 32 تا 56 درصدی شهرداری تهران در سال 99

شورای اسلامی شهر تهران گفت: کسری بودجه شهرداری تهران در سال 1399 امری انکارناپذیر است و ما با کسری بودجه بین 32 تا 56 درصد مواجه خواهیم بود. 
کد خبر : 481593

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا مجید فراهانی در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با تأثیر شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: متأسفانه فراگیری ویروس کرونا در شهر و کشور عزیزمان، زمینه‌ساز ابتلای تعدادی از همشهریان و هموطنان عزیز به این ویروس را فراهم ساخته که برای همه مبتلایان آرزوی سلامت و بهبودی دارم و برای درگذشتگان از درگاه خداوند متعال غفران و رحمت الهی را خواستارم.


وی ادامه داد: بدون شک ایثار پرستاران، پزشکان، کادر درمانی، زحمات آتش‌نشانان، تطهیرگران بهشت زهرا، کارکنان و کارگران شرکت بهره‌برداری مترو، رانندگان شرکت واحداتوبوس‌رانی، کادرخدمت رسانی در گرمخانه‌ها، کارگران پسماند و ... که در شرایط سخت ناشی از فراگیری ویروس کرونا لحظه‌ای از ارائه خدمات غفلت نکردند و زمینه خدمت  برای زندگی را فراهم ساختند در خاطر مردم قدرشناس تهران و ایران ماندگار خواهد شد.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که پیشگیری از شیوع کرونا و تلاش برای صیانت از حق حیات و سلامت شهروندان از جمله انتظارات شهروندان عزیز از مدیریت شهری است، گفت: تا به امروز اقدامات مهمی همچون پایداری خدمات و پرهیز از تعطیلی سرویس ها و خدمات ضروری،  توجه بیش از پیش به سلامت شهروندان، نظافت و گندزدایی مؤثر شهر، تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی و توجه به آسیب‌دیدگان اجتماعی به‌عنوان بخشی از تلاش‌هایی است که برای پاسخ به انتظارات و ادای حق به شهر شهروندان از سوی مجموعه مدیریت شهری انجام گرفته است.


فراهانی اذعان کرد: برآوردها در سطح جهان و ایران حکایت از اثرات نامطلوب فراگیری کرونا بر اقتصاد و نظام تأمین مالی دولت و شهرداری‌ها دارد. متأسفانه در سایه تداوم تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران اثرات ناگوار ناشی از کرونا در کشورمان با شدت و سرعت بیشتری عمل خواهد کرد.


وی افزود: پایداری خدمات شهرداری تهران و توجه به سلامت شهروندان در جریان ارائه خدمات نیازمند تأمین مالی پایدار و تاب‌آور است، امری که تحقق آن برای شهرداری تهران بدون کمک و حمایت دولت سخت وامکان ناپذیر خواهد بود. 


رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ادامه داد: بررسی و مدل‌سازی داده‌ها و انطابق آن با بودجه سال 1399 حکایت از آن دارد که  از مجموع منابع 30 هزار و 574 میلیارد تومانی شهرداری تهران در خوشبینانه‌ترین شرایط ما تنها شاهد تحقق 19 هزار و 567 میلیارد تومان خواهیم بود و در محتمل ترین شرایط منابع برابر با 14 هزار و 403 میلیارد تومان تحقق خواهد یافت و این بدان معناست که کسری بودجه شهرداری تهران در سال 1399 امری انکارناپذیر خواهد بود و ما با کسری بودجه بین 32 تا56 درصد مواجه خواهیم بود. 


این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با وضعیت مصارف شهرداری تهران در سال 99 نیز گفت: از مجموع مصارف 30 هزار و 574 میلیارد تومانی شهرداری تهران، برابر بودجه مصوب مبلغ 12 هزار و 567 میلیارد تومان صرف هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر شامل حقوق و دستمزد و مزایای رفاهی کارکنان و کارگران، نگهداشت فضای سبز و رفت و روب شهری، پرداخت جبران زیان سازمان‌ها و شرکت‌ها، بازپرداخت بخشی از بدهی‌های سر رسید شده خواهد شد که شیوع کرونا و هزینه‌های پیش بینی نشده در این بخش از جمله ضدعفونی، گندزدائی و تأمین اقلام بهداشتی، هزینه‌های تحمیلی به صندوق بازنشستگی ناشی از فوت کارکنان و... رقم هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر را حداقل به 14 هزار میلیارد تومان خواهد رساند، بدیهی است تأمین هزینه‌های پروژه‌های عمرانی جدید، تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های شهری و... پس از تأمین هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر و مازاد منابع احتمالی در دسترس انجام خواهد شد.


فراهانی تصریح کرد: بررسی محتمل‌ترین وضعیت تحقق منابع و مصارف نمایانگر آن است که در بهترین شرایط تأمین منابع تنها تکافوی هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر شهر و شهرداری را خواهد داشت، البته در این روند هم به علت عدم وجود جریان وجوه پایدار و متعادل شهرداری در برخی ماه‌ها همچون فروردین، اردیبهشت و خرداد حتی در تأمین هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر خود دچار مشکل خواهد بود. 


وی ادامه داد: مقایسه منابع وصولی اسفند 1397 با اسفند 1398 نمایانگر شکاف و افت 88 درصدی منابع محقق شده است و این نوک کوه یخ بحران تأمین مالی شهرداری است. این روایت تلخ از تأمین مالی شهرداری تهران در سال 1399 تنها هشداری است برای شورا و مدیران شهری تا با اتخاذ استراتژی مناسب و پرهیز از روزمرگی به راه‌حل‌های برون رفت از این وضعیت بیاندیشیم.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به نقش و سهم دولت در خروج از بحران مالی در شهرداری تهران، گفت: دولت به عنوان بزرگترین بهره گیرنده از خدمات و زیرساخت‌های شهری تهران در مقام یک شهروند باید هم نقش و وظیفه اجتماعی خود را در قبال دیگر شهروندان ساکن تهران ایفا کند و هم هزینه‌های شهروندی خود را بپردازد و از مدیریت شهری تهران که در مسیر همراهی با ستاد ملی مبارزه با کرونا از هیچ تلاشی دریغ نکرده است، حمایت کند. 


فراهانی با بیان این‌که دغدغه‌های رئیس جمهور در حوزه پایداری فعالیت‌ها،کسب و کار و خدمت رسانی به شهروندان در سایه سرویس‌دهی شبکه حمل و نقل عمومی، پایداری خدمات شهری محقق شده است عنوان کرد: شهرداری تهران در صف مقدم خدمت‌رسانی دوشادوش وزارت بهداشت و درمان گام برداشته است. انتظار مردم تهران از رئیس جمهور آن است که دولت یار و همراه شهرداری باشد و در گذار از این مرحله سخت شهرداری را در برخورداری از منابع صندوق توسعه ملی حمایت کند تا شهرداری و شورا نیز در کنار دولت برای تأمین نیازمندی‌های مردم به‌ویژه آسیب‌دیدگان ناشی از اثرات اقتصادی کرونا تلاش کنند زیرا  مبارزه با فقر هم همچون مبارزه با کرونا مهم است.


انتهای پیام/ 4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته