دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1399 - 17:46

عرضه اولیه چیست و چگونه آن را خریداری کنیم؟

زمانی که سهام یک شرکت برای اولین بار در بورس عرضه شود به آن عرضه اولیه می‌گویند. در عرضه اولیه، سهام برای عموم قابل خریداری خواهد بود.
کد خبر : 483141

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، زمانی که سهام یک شرکت برای اولین بار در بورس عرضه شود به آن عرضه اولیه می‌گویند. در عرضه اولیه، سهام  برای عموم قابل خریداری خواهد بود. معمولا  عرضه‌های اولیه برای سرمایه‌گذاران سودده بوده‌اند به همین دلیل عرضه‌های اولیه در سال‌های اخیر در بورس تهران رونق و طرفداران بسیاری داشته‌است. شرکت‌هایی که به صورت عرضه اولیه در بورس عرضه می‌شوند معمولا چند سالی فعالیت خوب داشته‌اند ولی تا روز عرضه اولیه سهام این شرکت‌ها هنوز در بورس معامله نشده است.


قبل از عرضه‌ اولیه یک سهام  تحلیلگران و کارشناسان قیمت هر سهم ارزش‌گذاری می‌کنند. این ارزشگذاری به این دلیل است که مبلغ واقعی قیمت آن مشخص شود و برای عرضه اولیه با قیمت کمتری در بورس عرضه شود. اصولا برای اینکه از عرضه‌های اولیه استقبال بشود سهامداران هم حاضر‌اند قیمت سهام خود را در مقدار معقولی کاهش دهند، تا خریداران برای خرید سهام رغبت داشته باشند. در چنین شرایطی قیمت هر سهم در هر روز تصاعدی 5 درصد افزایش می‌یابد تا به تعادل برسد.


نحوه خرید عرضه اولیه


هر شخصی که از طریق کارگزاری اقدام به دریافت کد بورسی کرده باشد می‌تواند برای خرید عرضه اولیه اقدام کند. به طور کلی تعداد عرضه‌های اولیه چندان زیاد نیست. به صورت میانگین در هر ماه 1 یا 2 عرضه اولیه با قیمت‌های مختلف اتفاق می‌افتد. برای اطلاع از عرضه‌‌های اولیه باید اخبار سایت‌های خبری و بورسی که این اخبار را پوشش می‌دهند پیگیری شود. بیشتر کارگزاری‌ها نیز این عرضه‌ها را به مشتریان خود اطلاع می‌دهند.


در عرضه اولیه به همه خریداران به صورت مساوی سهام خواهد رسید برای مثال هنگامی که برای 1000 سهم در عرضه اولیه 100 خریدار وجود داشته باشد به هر خریدار 10 سهم با بیشینه قیمت نوسانی تعلق می‌گیرد.


آیا می‌توان از طریق چند کارگزاری به صورت همزمان، عرضه اولیه خرید؟


هر سرمایه‌گذار با کد بورسی مختص خود، فقط یک‌بار می‌تواند سفارش ثبت کند و امکان خرید عرضه اولیه با یک کد بورسی از چند کارگزاری وجود ندارد. بنابراین خرید سهم با چند کارگزاری امکان‌پذیر نیست.
چنانچه سرمایه گذاران قصد خرید سهم بیشتری داشته باشند، می‌توانند در روز بعد از عرضه اقدام به ثبت سفارش نمایند یا اینکه پس از به تعادل رسیدن سهم در بازار اقدام به خرید سهام موردنظر کنند.


انتهای پیام/




انتهای پیام/

برچسب ها: بورس عرضه اولیه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته