تشریح برنامهریزی آموزشی، پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در راستای «جهش تولید»
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، بابک نگاهداری اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان و با داشتن سهم ۳۸ درصدی از آموزش عالی کشور، در راستای رونق تولید اقدامات خوبی در سال گذشته انجام داده و در سال جاری مصمم است با ارائه راهکارهای «جهش تولید»، بخشی از منویات مقام معظم رهبری را عملیاتی کند.
وی با بیان اینکه «جهش تولید» نیاز اساسی و عامل اصلی رشد اقتصادی و عبور از تنگناها در شرایط حساس کنونی کشور است، افزود: «جهش تولید» نه تنها بر بهبود وضعیت اقتصادی جامعه و ارتقای سطح رفاه خانوارها تاثیرگذار است، بلکه با توجه به شرایط کنونی کشور، میتواند تاثیر بسزایی در رفع مشکلات اشتغال جوانان، بهخصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی داشته باشد.
معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه همراهی جامعه دانشگاهی برای تحقق رونق و جهش تولید، ضروری است، گفت: با توجه به اینکه یکی از پارامترهای موثر بر جهش تولید، ارتقای بهرهوری با تکیه بر نیروی دانش و فناوری است، رونق فعالیتهای دانشبنیان، تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه و هدایت تحقیقات دانشگاهی به سوی پژوهشهای کاربردی و حل مسئله از جمله ملزومات «جهش تولید» است.
نگاهداری ادامه داد: یکی از مهمترین و مطمئنترین روشهای بهرهوری در فعالیتهای تولیدی، استفاده از نیروی انسانی دانش آموخته و متخصص است که مستلزم برخورداری از آموزش صحیح و علمی است و لازمه تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص، برنامهریزی برای آموزشهای تخصصی با هدف مهارتافزایی است.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن ظرفیتهای فراوان در شبکه آزمایشگاهی و تحقیقاتی از جمله بیش از ۱۱ هزار آزمایشگاه و کارگاه و بیش از ۳۰ واحد پژوهشی در حوزه پزشکی و ۱۶۰ واحد پژوهشی در حوزه غیرپزشکی، یکی از ارکان قدرتمند علمی کشور است، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی قادر است با تکیه بر توان و ظرفیت علمی نیروی انسانی و امکانات و توان تجهیزاتی خود، در حل مسائل و مشکلات کشور گامهای اساسی برداشته و در جهت توسعه و پیشرفت کشور بهویژه در مقاطع حساس و سرنوشتساز، فعالانه به ایفای نقش بپردازد.
معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به مقوله پژوهش، تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و انجام پژوهشهای هدفمند و کاربردی، گفت: تقویت واحدهای پژوهشی و برگزاری دورههای آموزشی تخصصی کوتاهمدت آزمایشگاهی و کارگاهی، از اولویتهای موکد برنامههای حوزه پژوهش دانشگاه است. از جمله اقدامات انجامشده در این زمینه میتوان به مواردی ازجمله برنامهریزی برای برگزاری بیش از ۶۹۰ عنوان دورههای آموزشی آزاد ویژه عموم اقشار جامعه از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ تا شهریور سال ۱۳۹۹ اشاره کرد
نگاهداری با بیان اینکه پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه به عنوان متولی حوزه پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی همه توان خود را در راستای تحقق و عملیاتی شدن «جهش تولید» بسیج کرده، اظهار کرد: در این زمینه برنامههای منسجمی به منظور ایفای نقش در «جهش تولید» کشور تدوین شده که شامل «جهش در تحقیقات هدفمند و مسئلهمحور» و «جهش در مهارتافزایی» است.
وی ادامه داد: شناسایی پتانسیلهای علمی و تجهیزاتی برای برگزاری دورههای آموزشی تخصصی آزمایشگاهی و کارگاهی در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور، تدوین برنامههای جدید و دورههای آموزش تخصصی و مهارتافزایی ویژه منطبق با نیازهای آزمایشگاهها و کارگاهها و همچنین واحدهای تولیدی و صنایع کشور، پیگیری موکد جهت برگزاری دورههای تدوین و ابلاغ شده در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی و نظارت مستمر بر کیفیت برگزاری دورههای آموزشی، از جمله موارد قابل اشاره در این برنامه است.
معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به معضل جهانی پاندمی ویروس کرونا که دنیا در حال حاضر درگیر آن است، تصریح کرد: ویروس کرونا زنگ خطری است که طبیعتاً در آینده خیلی از مسائل را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بدیهی است که در برنامهریزیهای تحقیقاتی به این مسئله مهم و مسائل مشابه آن باید توجه داشت. نمیشود جهش تولید داشت مگر در صورتی که به این مسئله مهم فائق آییم یا زندگی با چنین پدیدههایی را بیاموزیم.
نگاهداری خاطرنشان کرد: در قالب شیوهنامه تولید دانش مواجهه با چالشهای حاصل از معضل جهانی کرونا و استخراج روشهای کاربست این دانش و بررسی حکمرانی در جهان پساکرونا و در بستری که برای گفتگو و همفکری راه اندازی شده است در تالارهای گفتگو دانشگاه آزاد اسلامی (https://cri.iau.ac.ir و https://forum.iau.c.ir) بهدنبال بررسی این موضوع خواهیم بود. همچنین محققان وظیفه دارند در کنار تلاش برای کشف مسیرهای جدید درمانی، سبک زندگی با چنین پدیدههایی را ابداع و ترویج کنند تا با رعایت پروتکلهای ابداع شده در کنار اقدامات پژوهشی و ترویجی، به توسعه همهجانبه و جهش تولید دست یابیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/