دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان «23 نفر»:

انقلاب اسلامی ایران سینمایی متفاوت آفرید/ در این سینما نباید به شعار نزدیک شد

مهدی جعفری گفت: شعارزدگی سبب ریزش مخاطبین می‌شود و هرگاه که سینمای انقلاب به شعار نزدیک شد، مخاطب از آن دوری کرد. شعار خوب است اما باید همه چیز در حد تعادل باشد.
کد خبر : 481996
unnamed.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مهدی جعفری کارگردان فیلم دفاع مقدسی «23 نفر» و از نامزدهای چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ درباره سینمای انقلاب و ترسیم اهداف آن گفت: سینمای انقلاب بر مسیری حرکت می‌کند که پیش از آن مشابه و نمونه‌ای نداشته است. جنگ هشت ساله و دفاع مقدس خود مسئله بزرگ و پررنگی بود که بر بستر سینمای انقلاب توانست میزبان آثار بسیار درخشانی باشد و کمک شایانی به توسعه و رشد این هنر بکند، اما پس از گذشت 4 دهه باید بگویم که همچنان در مرحله تکامل و گذار هستیم و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که به حد نهایت رسیده‌ایم.


هرگاه سینمای انقلاب به شعار نزدیک شد، مخاطب از آن دوری کرد


وی ادامه داد: شعارزدگی سبب ریزش مخاطبین می‌شود و هرگاه که سینمای انقلاب به شعار نزدیک شد، مخاطب از آن دوری کرد. شعار خوب است اما باید همه چیز در حد تعادل باشد. ظرفیت‌های بالای دفاع مقدس از داستان و رخداد گرفته تا حضور شخصیت‌های بزرگ و تاثیرگذار به اندازه‌ای وجود دارد که بتواند خود منعکس کننده عظمت انقلاب و مجاهدت‌های رزمندگان در جبهه‌های نبرد باشد.


کارگردان 23 نفر با بیان اینکه نحوه پرداخت داستان بر اساس قهرمان می‌تواند در برخی مواقع کمک کننده باشد، خاطرنشان کرد: حضور همیشگی قهرمان در فیلم و داستان تضمین کننده قوام فیلم نیست بلکه بسته به نوع فیلم‌نامه حضور قهرمان و ضدقهرمان می‌تواند داستان را دچار تعلیق و جذابیت کند. اما به طور کل باید به یک شناخت عمیق و اثربخش از شخصیت ها و قهرمانان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برسیم و بدانیم این خوراک مطلوب را به چه نحوی و در چه فرمی به دست مخاطب برسانیم که مطلوب نظر باشد.


پژوهش نکته کلیدی است که نباید از آن غافل شویم


وی افزود: زمانی که فیلم «23 نفر» را شروع کردیم و امروز به عنوان فیلم برگزیده جشنواره امسال نیز مطرح شد، خود نمونه خوبی از آن است که چه اتفاقاتی در مراحل مختلف جنگ رخ داده و ما از آن‌ها بی خبر هستیم، خود موضوع اسرا، خانواده های آن‌ها هر کدام اگر بدانیم به چه نحوی دست به پرداختش بزنیم قطعا موفق خواهیم بود.


مهدی جعفری تاکید کرد: پژوهش نکته کلیدی است که نباید از آن غافل شویم. زمانی که دست به تحقیق پیرامون شخصیت ها و داستان های جذاب در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بزنیم، آورده‌های بسیاری را برای ما در پی خواهدداشت. مسئله آزادسازی خرمشهر، شکست حصر آبادان، روزهای نخست دفاع مقدس و حتی ایام بعد از پذیرش قطعنامه خود بازه‌های زمانی منحصربه‌فردی است که شاید در تاریخ دیگر تکرار نشود.


این کارگردان توضیح داد: از همین رو اگر دست به پژوهش بزنیم و شخصیت‌های کلیدی، جمع هایی که کارهای بزرگی کردند اما گمنام ماندند و یا اتفاقات جذابی که رخ داده است می‌تواند خود در عین جذابیت هم بازگو کننده تاریخ دفاع مقدس باشد و هم رشادت مردان بزرگی را روایت کند که قطعا با شناخت مردم به قهرمانان فراموش نشدنی بدل خواهند شد.


انتهای پیام /4143/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته