هزینه نگهداشت پایتخت حدود 1100 میلیارد تومان است
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید حسن رسولی در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با وضعیت مالی شهرداری تهران همزمان با شیوع کرونا اظهار کرد: برخلاف آنچه بارها از سوی برخی از مقامات ارشد کشور بیان شده مبنی بر اینکه به زودی مصیبت کرونا به پایان میرسد ما نیمه اول سال را دوره بحران کرونا و سپری کردن آثار و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن سپری خواهیم کرد.
وی ادامه داد: حوزه مدیریت شهری تهران که از ابتدا در مرکز و در صف مقدم پیشگیری و مقابله بوده و هستند میبایست برای گذر کمآسیبتر از این شرایط خود را مسئولانه و با ابتکار عمل تجهیز کند تا امکان پایداری شهر و شهرداری طی دوره بحران کرونا کمهزینهتر فراهم شود.
خزانهدار شورای اسلامی شهر تهران افزود: نقش ما در مدیریت بحران امدادی است، اما در تأمین خدمات شهری و اداره شهر وظیفه منحصر بهفرد و قانونی داریم. در این راستا اعمال مدیریت به ویژه در بخش تأمین و تخصیص مالی درآمد و هزینههای جاری و نگهداشت شهر از اهمیت و اولویت ویژهای برخوردار است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تحقق درآمدهای نقدی و غیرنقد بودجه سال 98 بدون احتساب متمم تقریباً 95 درصد است و با احتساب رقم مصوب متمم پیشبینی میشود به کمتر از مرز 80 درصد کاهش یابد، گفت: عدم قطعیت اوضاع جاری و پیشرو فعالان اقتصادی و مؤدیان شهرداری، شکاف و عدم تعادل منابع و مصارف ما را تا سه برابر عدم تحقق درآمدی متمم بودجه 30 هزار میلیاردی سال جاری، حداقل در 6 ماهه اول افزایش خواهد داد.
رسولی تصریح کرد: این سیر نزولی در حالی ادامه خواهد داشت که هزینههای اداره شهر حداقل تحت تأثیر تورم حدود 40 درصد افزایش نسبت به قبل پیدا میکند.
وی ادامه داد: شهرداری برخلاف سایر دستگاههای اجرایی با اتکا به مدل اقتصاد بنگاهی بصورت درآمد-هزینه امرار معاش میکند. هیچ مساعدت مالی از سوی منابع مالی عمومی و دولتی متوجه بلدیه نمیباشد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: هر چند این وضعیت شامل حال همه شهرداریها است اما ایفای نقش مرکزیت سیاسی- اداری کشور فقط به تهران محول است. تهران آیینه تمام نما و نماد اعتبار و حیثیت ملی کشور است. توقف حتی یک روزه در انجام مأموریتهای این نهاد عمومی غیردولتی مثلاً در بهشت زهرا، حمل و نقل عمومی، رُفت و روب شهر، مدیریت پسماند و سایر ماموریتهای شهرداری پیامدهای سیاسی ناگواری را موجب میشود.
رسولی در ادامه به ارائه راهبردها و اقدامات پیشنهادی بهمنظور برونرفت از شرایط موجود پرداخت و گفت: واقعگرایی حوزه مدیریت شهری تهران (شورا و شهرداری) و انتخاب و اعمال سیاست ریاضت اقتصادی و کاستن از هزینههای غیرقابل اجتناب ضروری است و در این خصوص باید تنگناها و محدودیتها به شهروندان و تقاضای کمک و همکاری آنان با استمداد از ظرفیت رسانه ملی و سایرین انجام شود.
وی با اشاره به این مطلب که تقویت و توسعه تعامل با ارکان نظام و دولت، انتقال بیپرده محدودیتها و طلب توجه و مددکاری بیشتر به منظور کمک به اعمال مدیریت بهتر شهری همچون دوران دفاع مقدس امری مهم است، عنوان کرد: تعجبآور است وزیر کشور دولت بر خلاف سران محترم قوا، در مقام مسئول اجرای قانون شرح وظایف و مأموریتهای شورای اسلامی شهرها، قانون شهرداری، شورای امنیت کشور، شورای اجتماعی کشور سازمان مدیریت بحران طی این دوره از قبول دعوت و حضور حتی در یک جلسه شورای شهر و شورایعالی استان خودداری کرده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: اقدام شهردار به مطالبه و وصول شهرداری از انتظارات 100 هزار میلیاردی مصوب مدیریت بحران کرونا و رایزنی گزارش دهی کارآمدی شهرداری با رئیس قوه قضائیه و تقاضا از ایشان جهت کمک به حل معضل 17 هزار حکم صادره کمیسیون ماده 100 امری ضروری است.
رسولی اذعان کرد: ورود شجاعانه شهردار به موضوع پروژههای مشارکتی، پرداختن به حداقل 5 پروژه بزرگ مقیاس در پایتخت، اقدام به مولدسازی داراییهای راکد شهرداری، زمینهسازی انتشار اوراق مشارکت شهری در دوره کرونا و کوچکسازی حد و اندازه شهرداری در اصلاح ساختار باید مدنظر باشد.
خزانهدار شورای اسلامی شهر تهران افزود: در روزهای اخیر کمیسیون برنامه و بودجه با شهردار و همکارانشان با هدف برونرفت از وضعیت ناگوار پیش آمده هماهنگیهای امیدوارکنندهای داشته است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: فراموش نکنیم فقط برای تأمین هزینههای ضروری نگهداشت شهر ماهیانه یک هزار تا یک هزار و 100 میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است.
انتهای پیام/ 4105/
انتهای پیام/