دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کاریکاتور در خدمت مقاومت/ 3

«محمود کحیل» هوادار بزرگ مردم فلسطین برای دستیابی به استقلال/ کاریکاتور سلاح کحیل در مبارزه با ظلم و ستم بود

محمود کحیل کاریکاتوریست و رززنامه‌نگار لبنانی بدون آموزش رسمی توانست مشکلات مردم عرب به‌خصوص فلسطینیان را به صورت کاریکاتور به گوش جهانیان برساند.
کد خبر : 480722
32625.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کاریکاتور به عنوان یک هنر کم هزینه با زبانی قابل فهم برای عوام و خواص مردم همیشه به عنوان یکی از بسترها و ابزار اعتراض برای مقابله با ظلم رژیم صهیونیستی توسط هنرمندان دغدغه‌مند در سطح جهان مورد استفاده قرار گرفته است.


در این مطلب به معرفی محمود کحیل یکی از تأثیرگذارترین کاریکاتوریست‌های جهان عرب می‌پردازیم. کحیل در سال 1936 در شهر طرابلس واقع در شمال لبنان متولد شد.


کاریکاتوریستی بزرگ که هرگز آموزش رسمی ندید


وی برای ترسیم کارتون‌های طنز در مورد جامعه هدیه‌ای فطری داشت و هرگز آموزش رسمی هنری دریافت نکرد. او در دانشگاه آمریکایی بیروت ثبت نام کرد، اما تحصیلات خود را رها کرد تا به عنوان طراح گرافیک در یک آژانس تبلیغاتی در بیروت فعالیت کرده و کاریکاتور را دنبال کند.


کحیل از سال 1961 تا 1963 به یک مجله هفتگی پیوست. وی در حالی که به عنوان مدیر هنری برای انتشارات مختلف کار می‌کرد ، شروع به ترسیم کاریکاتورهای حرفه ای نیز کرد. وی در سال 1965 برای ادامه فعالیت‌های خود به یک روزنامه نقل مکان کرده و شروع به چاپ نخستین کاریکاتورهای سیاسی خود کرد.


این کاریکاتوریست در کنار همکاری با نشریات و رسانه‌های مختلف به عنوان کارتونیست و مدیر هنری آثاری را در روزنامه انگلیسی دیلی استار و چند مجله دیگر نیز چاپ می‌کرد. او در سال 1984 جایزه بهترین کارتونیست عرب سال را دریافت کرد.


کحیل دشمن رژیم صهیونیستی و هوادار مردم فلسطین


رسم کاریکاتور سلاح کحیل در مبارزه با ظلم و ستم بود. او همچنین این را راهی برای جستجوی حقیقت می‌دانست. او یک هوادار بزرگ مردم فلسطین برای دستیابی به استقلال بود.


ماندگارترین و مهمترین میراث این هنرمند به عنوان کاریکاتوریست راهی است که در آن آثار وی با سادگی قابل فهم دنیا را با واقعیت مشکلات جهان عرب آشنا کرده و موضوعاتی را برجسته کرد که برای مردم عرب بسیار حیاتی بود.


در طول حمله رژیم صهیونیستی در سال 1982 به لبنان، برخی از بهترین کاریکاتورهای وی با تحسین فراوان به نمایش گذاشته شد. او به تدریج به سبکی در کار هنری دست یافت که در آنها تجسم بر کلمات مقدم بود. بسیاری از هواداران او کارتون‌های هولناک مناخیم بگین؛ نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی و آریل شارون؛ وزیر دفاع این رژیم را به یاد دارند.


آثار کحیل با سبکی تند و ناخوشایند به نحوی بود که حتی تحسین دشمنانش در نواحی اشغالی فلسطین را نیز برانگیخت.


او همچنین با استفاده از علامت ویژه خود که نقش یک کلاغ کوچک سیاه بود، خودش و آن کلاغ  را به شهرت رساند. در اوایل دهه 1990، کحیل ناگهان دست از استفاده از نشان کلاغ در کاریکاتورهایش کشید.



کحیل یک روزنامه‌نگار تجسمی و به غایت سرگرم کننده بود. این که خوانندگان وی چه با نظراتش موافق باشند یا مخالف کاریکاتورهای او جلوه‌ای ماندگار برای آنها به جا گذاشت. آثار او گاه اندیشمندانه، گاه دردناک و برخی اوقات سرگرم‌کننده بودند، اما مهمتر از همه همیشه با بینش و اندیشه همراه بودند.


جایزه‌ای به نام محمود کحیل



محمود کحیل به طور غیرمنتظره‌ای در سال 2003 و در سن 66 سالگی در اثر جراحی قلب در لندن درگذشت. چند سال پس از درگذشت این هنرمند و درسال 2015 با ابتکار عده‌ای از علاقه‌مندان او در دانشگاه بیروت جایزه کمیک برای همه استعدادهای جهان عرب در زمینه کاریکاتور و طراحی گرافیک و نقاشی با عنوان «جایزه محمود کحیل» راه‌اندازی شد.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

برچسب ها: کاریکاتور نقاشی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته