«کارساز»؛ یک کتاب کارآفرینی تلویزیونی
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آناـ مسابقات مختلفی در تلویزیون ساخته میشود که هرکدام دارای فرم مشخصی هستند.
سرگرمی و استعدادیابی دو ژانر پرطرفدار دربین مسابقات تلویزیونی است. طبیعی است که به خاطر فضای پرنشاط دراین نوع از برنامهها، مخاطب زیادی نیز با آنها همراه میشوند. پس میتوان گفت مخاطب هدف این محصولات قشر یا سن خاصی نیست. به همین دلیل معمولاً راضی کردن بیننده تلویزیون برای پیگیری این دسته از مسابقات کار آنچنان سختی نیست.
اما گونه دیگری از تولیدات تلویزیونی وجود دارد که ماجرایش فرق میکند. هدف از تولید، مخاطب هدف و... این گونه خاص به شکلی است که کار را برای سازندگانش بسیار سخت میکند. سازندگان این نوع از مسابقات باید موضوعاتی جدی و بعضا غیر جذاب برای مخاطب عام را، در فرمی چشمنواز ارائه دهند.
در کشور ما در یکیدوسال اخیر و باتوجه به سیاستهای کلی نظام در زمینه حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان داخلی، اقداماتی در راستای همین هدف در سیما رخ داده است. یکی از جدیدترین برنامه ها در این حوزه اخیراً ه روی آنتن شبکه مستند رفته است.
شبکه مستند به فراخور مأموریتهایی که دارد همواره به موضوعات مختلف از دریچه مستند نگاه میکند. خانواده، حیات وحش، تاریخ، سیاست و... از موارد پرتکرار دراین شبکه بوده اما اینبار تجربه جدیدی در حوزه «مستندمسابقه» رقم خورده است. مستندمسابقه فرم نسبتا جدیدی است که شبکههای معتبر بینالمللی آن را پیگیری میکنند و اتفاقا مخاطبان سفت و سختی هم دارد. درکشور خودمان هم قبلا تجربیات موفقی در این قالب برنامهسازی مثل «فرمانده» و «خانه ما» اتفاق افتاده است.
مستندمسابقه «کارساز» ایدههای برتر کارآفرینی و کسب و کارهای نوآفرین را هدف قرار داده است. از چند ماه پیش صدها نفر برای حضور در این مستندمسابقه اعلام آمادگی کردند که نهایتاً تعدادی از آنها وارد مرحله مقدماتی شده و در مقابل سه کارشناس برنامه قرار گرفتند.
«کارساز» درهمین چند قسمت ابتدایی نشان داده که محصولی قابلاعتناست. کافیاست نگاهی به تیزر معرفی برنامه نگاهی بیاندازید تا متوجه تفاوت آن بشوید. قرار نیست یک برنامه تکراری و کسلکننده را تماشا کنید. سازندگان این مستندمسابقه با بهرهگیری از آیتمهای متنوع، مستندهای تکمیلی، گرافیک چشمنواز و... توانستهاند به فرمی جذاب برسند که توانایی راضی کردن مخاطب را دارد.
شرکتکنندگان با هیجان زیادی در استودیو حاضر میشوند که همین یکی از نشانههایی است که ما را برای جدی گرفتن «کارساز» ترغیب میکند. البته از آنجاییکه داوطلبان زیادی برای حضور در برنامه و ارائه ایدههایشان حاضر شدهاند، مربیان و کارشناسان مجبوراند با نهایت جدیت و سختگیری ایدههای آنها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند؛ چراکه یکی از کارکردهای برنامههایی ازایندست، معرفی ایدهپردازان به نهادهای تصمیمساز و سرمایهگذاران است. پس نمیتوان قضیه را آسان و دمدستی گرفت!
مربیان و کارشناسان برنامه یکی دیگر از امتیازات «کارساز» هستند. فرزین فردیس، محسن باستانی و علیاصغر سعدآبادی از چهرههای شناختهشده حوزه کار آفرینی، بازاریابی و کسب و کار هستند که در کنار تحصیلات دانشگاهی در عرصه اجرایی نیز اداره یا مشاوره تعداد زیادی واحدهای تولید یا ینگاههای اقتصادی را به عهده داشتهاند.
آنها با هدایت سازندگان برنامه توانستهاند از حالت خشک و مرسوم ایندست از محصولات خارج و جنبههای نمایشی را در خود بروز دهند. همه مواردی که گفته شد به اضافه نکاتی که در آینده و به مرور در این برنامه دیده خواهد شد میتواند از «کارساز» یک مستندمسابقه موفق بسازد که شاید در صورت استمرار و ادامه سیر صعودی، یک برند جدید در این گونه ایجاد شود.
«کارساز» که پخش خود را از بیست و چهارم اسفندماه آغاز کرده است، هر شب ساعت ۲۱ در ۱۰ قسمت از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و روز بعد ساعت ۹ صبح بازپخش میشود.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/