«خانه ما» مهمترین سند تاریخی اجتماعی از وضعیت مردم در دهه 90 است
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی «خانه ما»، نشست خبری «خانه ما» در آستانه پخش فصل هفتم این مستند مسابقه با حضور حسین افشار تهیهکننده، احسان عمادی کارگردان، حسام اسلامی مشاور کارگردان و اهالی رسانه در خانه مستند انقلاب اسلامی برگزار شد.
افشار با بیان اینکه یک دهه از عمر تولید و پخش این مجموعه میگذرد، به خاطر طراحی خوب و سناریونویسی آن است، در خصوص مجموعههایی با قالب واقع نمایش اظهار کرد: سال 1389 که کار «فرمانده» شروع شد فقط یک تیم در این ساختار داشتیم، اما اکنون با گذشت این چند سال و انتقال تجربیات و افزایش دانش و مهارت، تیمهای متنوعی با دغدغههای مختلف کار میکنند.
وی افزود: درست است که انتظارها بیشتر است، اما یادمان باشد این قالب کمتر از یک دهه است که زیست خود را تجربه میکند و به مرور میتوانیم کارهای بزرگتری را با تجربیاتمان داشته باشیم.
پرتعدادترین رئالیتی شو که فصل هشتم آن هم در راه است
تهیهکننده «خانه ما» این اثر را پرتعدادترین رئالیتی شوی استودیو نوبین خواند و ادامه داد: این مجموعه امسال به فصل هشت هم میرسد و تا به حال هیچکدام از مجموعه های ما به این تعداد سال و قسمت نرسیده بودند. این مرهون نگاه مردم است و با افزایش کیفیت و تبلیغات بهتر میتوانیم مخاطب بیشتری را درگیر کنیم.
افشار با اشاره به اینکه «خانه ما» میتواند مهمترین سند تاریخی اجتماعی از وضعیت مردم در دهه 90 قلمداد شود، تأکید کرد: از هر دورهای به این مجموعه نگاه کنند شناخت درستی از وضعیت فرهنگ عامه مردم پیدا خواهند کرد. در هیچ کار تلویزیونی تا به این حد به زندگی عادی مردم نزدیک نمیشویم اما در «خانه ما» با کمترین دخل و تصرف بی واسطهترین ارتباط را با زندگی مردم داریم.
«خانه ما» سندی تاریخی اجتماعی از وضعیت مردم در دهه 90
وی یادآور شد: «خانه ما» سعی میکند زندگی اجتماعی مردم را در یک سناریو جذاب به نمایش بگذارد که این امر میتواند استراتژیک باشد. اتفاق فوقالعاده این برنامه، همت برای شهر به شهر رفتن و پیدا کردن خانوادهها است و زحمتی که تیم متحمل میشوند این سند را محکمتر میکند. تاکنون به تهران، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و شیراز رفتهایم و برنامه مشهد هم بهزودی تولید میشود.
تهیهکننده «خانه ما» این برنامه را یک سند اقتصادی نیز معرفی کرد و گفت: نگاه ما کمتر مصرف کردن یا حداقل مصرف نبوده بلکه خواستیم بگوییم چطور میشود با توجه به تورم بهتر زندگی کرد. کار را سال ۹۲ با کارت هدیه ۵۰۰ هزار تومانی شروع کردیم و اکنون به خانوادههای شرکتکننده برای یک ماه هزینه زندگی، کارت هدیه ۲ میلیون تومانی میدهیم. با توجه به اینکه جایزه ما نیز 100 برابر پسانداز این خانوادههاست، جایزه ما از ۳۰ میلیون نیز به ۶۰ میلیون رسیده است؛ بنابراین خانوادهها باید با یک میلیون و 400 هزار تومان از پس زندگی معمولی، مهمانی و چالشها و مأموریتهایی که برایشان در نظر گرفتهایم بربیایند و 600 هزار تومان پسانداز کنند تا به جایزه برسند و این چالش خوب و بهینه زندگی کردن است.
به گفته افشار، «خانه ما» یک فرمت ایرانی امیدبخش است که در شرایط روز جامعه که همه نسبت به آنها دلخوریهای به حقی داریم و آنها را لمس میکنیم میگوید چطور میتوان خوب زندگی کرد و لذت برد.
پخشکنندههای بینالمللی میخواهند فرمت «خانه ما» را خریداری کنند
وی اضافه کرد: کشور ما استعدادهای متنوعی برای لذت بردن دارد و مهمترین شاخصه برنامه این است که فرمتی از جنس فرمت ایرانی امیدبخش و رویاپردازانه دارد تا به ما انگیزه زندگی بهتر را بدهد. فرمتی که بینالمللی هم هست و برای مردم فارسی زبان منطقه جذاب خواهد رسید. بنابراین به جایی رسیده که میخواهند این فرمت را از ما خریداری کنند.
افشار در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات این موضوع گفت: اخیرا دو سه پخشکننده بینالمللی سراغ ما آمدهاند و خواستهاند دفترچه راهنمای این برنامه را از ما بگیرند، مثل فیلمنامه که در عرصه فیلم و سریال خرید و فروش میشود، پخشکنندههای عرصه رئالیتی شو نیز سراغ دفترچه راهنمای برنامه ما آمدهاند و در خصوص واگذاری مالکیت و خرید و فروش آن امسال به نتیجه اجرایی میرسیم.
از خانه ما تا خانه آقازادهها
تهیهکننده «خانه ما» در پاسخ به اینکه ساخت «خانه ما» از زندگی سیاستمدارها تحقق پیدا خواهد کرد یا خیر، توضیح داد: ما در اتاق طراحی برنامه این موضوع را به اشتراک گذاشتیم و به این نتیجه رسیدیم که چنین کاری «خانه ما» را به یک برنامه دیگر تبدیل میکند. ما اینجا با مردم عادی طرف هستیم و مهمترین ویژگی همین عادی بودن خانوادهها است اما آنگونه از فرمت اصلی خود فاصله میگیریم. شاید به برنامه دیگری نیاز داریم که مثلاً خانه آقازادهها نام داشته باشد و در آن به چنین امری بپردازیم.
در ادامه عمادی کارگردان برنامه با بیان اینکه ادعای ما این است که مهمانان ما سفارشی نیستند و خودشان هستند، تأکید کرد: گاهی از حضور خانوادهها، نحوه صحبت کردنشان، شوخیهایشان و... تعجب میکنیم که چطور اینقدر مقابل دوربینی که بنا است به واسطه آن میلیونها نفر آنها را ببینند، اینقدر راحت هستند. گاهی خود ما آنقدر به حریم خصوصی آنها نزدیک میشویم که در پخش مجبور به ممیزی میشویم.
علیرغم تمام محدودیتها بدون لطمه زدن به ارزشها جلو آمدهایم
وی افزود: ما برخلاف رئالیتی شوهای خارجی در نمونه ایرانی باد حریم خانوادهها رعایت شود و این یکی از مهمترین دستاوردهای «خانه ما» است که با همه محدودیتهای فرهنگی، ملی و مذهبی کار را برای جامعهای که حیا برای همگی بسیار باارزش است بدون لطمه زدن به این ارزش ادامه دادهایم.
این مستندساز ادامه داد: ما دوربین برنامه را به آشپزخانه میبریم، شوخی عروس و مادر شوهر را نمایش میدهیم و جزئیات دیگر زندگی خانوادهها را مقابل دوربین میگذاریم. یکی از حرفهایی که بر مبنای همین تلاش ما، گفته می شود این است که شما که کار خاصی نمی کنید و دوربین را میگذارید تا همه چیز ضبط میشود. همین که به نقطهای رسیدهایم که حضور ما احساس نمیشود برای ما یک تعریف به حساب میآید.
حسام اسلامی نیز در خصوص میزان واقعی بودن حضور خانوادهها مقابل دوربین بیان کرد: واقعی بودن یک امر نسبی است و در همین جلسه خودمان به صرف حضور عکاسان ممکن است ما کاملاً خودمان نباشیم؛ بنابراین اینکه همیشه دوربین رفتار را تغییر میدهد نمیشود انکار کرد، اما ما موفق شدهایم از این مرحله عبور کنیم.
افشار در این زمینه گفت: یکی از مهارتهای بچه های استودیو نوبین این است که میدانند چگونه رفتار کنند تا دوربین ضایع نباشد و به چشم نیاید که ما حریمی را شکاندهایم و وارد زندگی مردم شدهایم.
«خانه ما» آیینهای از شهرها و قومیتها
عمادی هم یادآور شد: ما همواره تلاش میکنیم شخصیتها مقابل دوربین راحت باشند و خودشان را به نمایش بگذارند، همچنین هر کدام از آنها به شکلی منعکسکننده سبک زندگی اقلیم و قومیتها هستند و «خانه ما» را میتوان آیینهای از شهرها و قومیتها دانست.
وی افزود: اخیری دوستی که خودش خوزستانی ساکن تهران است میگفت برای من جذابترین بخش این برنامه این است که یک تبریزی چطور مهمانی میدهد و مدل سفر کردن یک شیرازی چگونه است. بهویژه که من امکان معاشرت با این افراد از نزدیک را ندارم و «خانه ما» این فرصت را به ما میدهد.
امکان تحقق بخشیدن به «اگر می شودها»
این کارگردان با اشاره به دو فصلی که خانوادهها مأموریت نجات دنیا را داشتند، ادامه داد: در این فصل ایدههای جالبی به ما رسید و خانوادهها فرصت داشتند به «اگر می شودها» تحقق ببخشند. مثلا مشت و مال دادن آدمها در پارک، شستن قبرهای قبرستان یا زندگی کردن در غار و دوری از تکنولوژی اتفاقاتی نیست که در زندگی روزمره با آنها روبرو باشیم.
اسلامی تأکید کرد: یکی از کلیدواژههای خانه ما فرهنگ عامه است و سراغ زندگی آدمهایی میرود که به نظر میرسد جز جرئت ثبتنام در برنامه ویژگی عجیب و غریبی ندارند و در یک ماه بخش زیادی از زندگی شان ثبت میشود. مدل آشپزی، رابطه پدر و مادر، نوع مهمانی گرفتن و ... آنها ثبت می شود که خود این تصاویر می تواند منبع پژوهش باشد.
تولیدات قطعات بیشتر با صدای گامنو
افشار در ادامه از تلاش برای تولید قطعات موسیقی بیشتر مطابق با شهرهای مختلف با صدای سید هومن شاهی (گامنو) خبر داد و گفت: برای گامنو در تلویزیون اتفاقاتی افتاده و «کودک شو» هم صدایش را پخش نمیکند و ما هم دنبال حل این موضوع هستیم.
وی یادآور شد: ما برای سری قبل دوست داشتیم اختتامیه را وسط شهر بین مردم بگیریم اما امکان این کار به وجود نیامد. اما این بار در تلاشیم با برنامهریزی جدی حتماً اختتامیه فصل شیراز که البته جزئیات آن بعد از پخش برنامه و جمع آوری آرای مردمی مشخص خواهد شد، در بین مردم برگزار شود.
عمادی در بخش پایانی سخنان خود به نکات مهمی اشاره کرد: طبیعی است آدمها ترجیح بدهند محمدرضا گلزار یا امین حیایی را در تلویزیون ببینند اما برنامه خانوادههای کاملاً معمولی که نه اعضایش رتبه برتر کنکور هستند نه بلدند تمساح بگیرند پربیننده شده و «خانه ما» قصه جذاب زندگی معمولیترین آدمها را بیرون میکشد و این جزو سخت و جذابترین بخشهای کار است. «خانه ما» آدمهای معمولی را روی صفحه تلویزیون به ستاره تبدیل کرد اما میبینیم این برنامه به خاطر فقدان ستاره از سوی رسانهها کمتر مورد توجه قرار میگیرد و اهالی رسانه هم دنبال کسانی هستند که اصطلاحاً لایک خورشان بیشتر باشد. امیدوارم اصحاب رسانه به موج ستارهپروری دامن نزنند.
افشار نیز در پایان ابراز امیدواری کرد: ای کاش مسئولان دغدغه داشته باشند که به مردم نزدیک شوند. اگر از سرمایه خوبی برخوردارند به فکر مردم هم باشند و کسب و کاری برایشان راه بیندازید نه اینکه فقط دلالی کنند. هرچه آنها دارند از مردم و به خاطر مردم است و طبیعتاً باید دغدغه بیشتری نسبت به مردم داشته باشند.
فصل جدید مستند مسابقه «خانه ما» محصول سازمان هنری رسانهای اوج تهیه شده در استودیو نوبین از 30 خرداد در ۱۰ قسمت ۵۲ دقیقهای پنجشنبه شبها ساعت ۲۱ از شبکه نسیم سیما روی آنتن میرود.
انتهای پیام/4072/4104/
انتهای پیام/