دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 فروردين 1399 - 07:00
دانستنی‌های پزشکی/ 108

درباره داروی گوارشی متوکلوپرامید بیشتر بخوانید

متوکلوپرامید دارویی گوارشی است که برای برخی وضعیت‌های معده و روده همچون تهوع پس از عمل جراحی و میگرن استفاده می‌شود.
کد خبر : 478408
105.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از webmd، متوکلوپرامید دارویی گوارشی است که برای درمان برخی از وضعیت‌های معده و روده همچون درمان و پیشگیری تهوع و استفراغ استفاده می‌شود.


این دارو در درمان تهوع پس از عمل جراحی و میگرن و یا تهوع ناشی از رادیوتراپی هم تجویز می‌شود.


متوکلوپرامید با تسریع حرکت غذا در دستگاه گوارش، تهوع را برطرف کرده و آسیب اسید معده به مری را کاهش می‌دهد، این فرآیند از طریق مسدود کردن ماده طبیعی دوپامین در بدن اتفاق می‌افتد.


این دارو به‌دلیل افزایش خطر عوارض جانبی همچون اسپاسم عضلات برای استفاده کودکان توصیه نمی‌شود.


متوکلوپرامید چگونه باید مصرف شود؟



  • این دارو معمولاً 4 مرتبه در روز و 30 دقیقه قبل از غذا و همچنین پیش از خواب مصرف می‌شود البته ممکن است در صورت بروز سوزش سر معده در زمان‌های مشخص پزشک زمان مصرف آن را تغییر دهد.



  • توقف ناگهانی این دارو می‌تواند باعث بروز علائمی همچون سرگیجه و سردرد شود بنابراین قطع این دارو باید با دستور پزشک و به‌صورت تدریجی انجام شود.



  • در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله باید مصرف شود و بیمار از دو برابر کردن میزان آن در یک نوبت باید جداً خودداری کند.


عوارض جانبی متوکلوپرامید چیست؟


خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی، مشکل در خواب، اضطراب، سردرد، اسهال، کاهش توانایی جنسی، اسپاسم عضلانی، علائم مانند پارکینسون مانند لرزش، تورم دست و پا، تغییر در زمان قاعدگی زنان و .... از عوارض جانبی شایع متوکلوپرامید است که در صورت ظهور این علائم حتماً پزشک معالج باید نسبت به آن مطلع شود.


این دارو همچنین در موارد نادر منجر به بیماری سندروم بدخیم عصبی هم می‌شود.


منبع اصلی


انتهای پیام/ 4105/
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته