دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 فروردين 1399 - 08:00
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مهدیشهر عنوان کرد؛

انجام طرح بهینه‌سازی هوشمند شبکه‌های حسگر بی‌سیم در مناطق کویری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهدیشهر از انجام طرح «بهینه‌سازی هوشمند شبکه‌های حسگر بی‌سیم در مناطق کویری» در راستای طرح پایش توسط دانشجویان این واحد دانشگاهی خبر داد.
کد خبر : 477164
آموزش-مجازی-ترکی.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ فعالیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهدیشهر در سال گذشته و برنامه‌های پیش رو در سال 99 در گفتگو با مهدی سلطانی‌فر رئیس این دانشگاه با خبرنگار آنا تشریح شد. متن کامل گفتگو با سلطانی‌فر را در زیر می‌خوانیم.


آنا: سال گذشته مهم‌ترین دستاورد واحد متبوع‌تان در حوزه‌های مختلف به‌ویژه پژوهش چه بوده است؟


سلطانی‌فر: با توجه به نامگذاری سال 98 به‌عنوان «رونق تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهدیشهر همراه با دیگر دانشگاه‌ها، ارگان‌های دولتی و خصوصی با تکیه بر منویات رهبر فرزانه انقلاب و براساس سیاست‌های مدیریتی کلان دانشگاه آزاد اسلامی توسط دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی حرکتی نوینی را در راستای رونق تولید براساس تجاری‌سازی تولیدات علمی آغاز کرد و سعی بر آن داشت در راستای کیفی‌سازی یعنی حرکت به سوی دانشگاهی کارآفرین گام‌های مؤثرتری برداشته و روزهای درخشانی را به همت کارکنان و اعضای هیئت علمی و در سایه حمایت مسئولان برای دانشگاه و شهرستان مهدیشهر رقم بزند.


بر همین اساس تمرکز فعالیت‌های خود را به پنج محور اساسی آموزش براساس کیفی‌گرایی و مهارت‌محوری، پژوهش و فناوری بر اساس مسئله‌گرایی، نیازمحوری و مأموریت‌گرایی، فرهنگی و دانشجویی براساس تربیت نسل جوان تراز انقلابی، اداری و مالی براساس انضباط مالی و شفافیت امور و مدارس مهارتی (سما) براساس شعار از پیش‌دبستانی تا دکتری با دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص داد و در سالی که گذشت با تکیه به ظرفیت نیروی داخلی نتایج خوبی برای این واحد دانشگاهی رقم خورد که به تفکیک حوزه‌های مختلف به آنها اشاره می‌کنم.


دستاوردهای حوزه اداری و مالی


کاهش مانده بدهی تسهیلات دریافتی از بانک ملی  از مبلغ 31 میلیارد ریال به مبلغ 58 میلیون ریال و تسویه‌حساب تسهیلات با توجه به برداشت این مبلغ از حساب بانکی (از طریق پیگیری‌های حقوقی و فنی واحد دانشگاهی در راستای مصوبه هیئت مدیره بانک ملی در مورد تعدیل نرخ عقود مشارکت مدنی و بخشودگی جرایم در سطح شعبه و استان و اخذ مجوز لازم از بانک ملی ایران) بدون ایجاد هیچ‌گونه بار مالی برای سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و با تکیه بر ظرفیت علمی واحد مهدیشهر ازجمله دستاوردهای حوزه اداری مالی است.


تغییر کاربری ساختمان نیمه‌تمام سلف‌سرویس به هتل


تحقق درآمدهای غیرشهریه‌ای مهم‌ترین دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی مهدیشهر در سال جدید


از دیگر دستاوردهای این حوزه ایجاد زیرساخت تحقق درآمد غیرشهریه‌ای از طریق تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام درآمدزا- با توجه به اینکه شهرستان مهدیشهر با آب‌وهوایی بسیار مطبوع در فصول بهار و تابستان و حتی پاییز و چشم‌اندازهای بی‌نظیر آن در زمستان بدون شک یکی از مقاصد اصلی گردشگران در کشور بوده است- بنابراین این واحد دانشگاهی با بهره‌گیری از این موضوع برای پذیرش گردشگران به تغییر کاربری ساختمان نیمه‌تمام سلف‌سرویس به هتل اقدام کرد و اکنون طرح توجیهی اقتصادی این طرح برای اخذ مجوزهای لازم به دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان و سازمان مرکزی ارائه شده است و در آینده‌ای نزدیک شاهد تکمیل و تغییر کاربری این ساختمان خواهیم بود.


افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای با توسعه فضای سبز


توسعه فضای سبز دانشگاه با تأکید بر پرورش گیاهان دارویی و درختان مثمر- با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مهدیشهر دارای درختان مثمر است که علاوه بر زیبایی فضای سبز و محوطه دانشگاه همه‌‌ساله کمک قابل توجهی در راستای درآمدهای غیرشهریه‌ای برای دانشگاه ایجاد می‌کند- بنابراین در همین راستا طرح پرورش گیاهان دارویی و افزایش درختان مثمر در دستور کار این واحد دانشگاهی قرار گرفته و در آینده نزدیک شاهد افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای خواهیم بود.


برنامه‌ریزی در راستای مشارکت در امور اقتصادی در مورد اموال و دارایی‌های بلااستفاده و یا اجاره آن (ساختمان فنی و مهندسی، استخر پرورش ماهی، آب قنات و ...) از دیگر اقدامات حوزه اداری مالی واحد مهدیشهر است.


گسترش رشته‌های تحصیلی دستاورد حوزه آموزش


با توجه به اینکه بیشترین بار آموزش عالی کشور برعهده دانشگاه آزاد اسلامی است، در همین راستا با توجه به ظرفیت‌های موجود، گسترش رشته‌های تحصیلی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین سیاست‌های این واحد دانشگاهی شد و با فراهم‌کردن بسترهای کمی و کیفی و پیگیری صورت‌گرفته تاکنون رشته کارشناسی ناپیوسته تربیت‌بدنی، احیای مجدد رشته کارشناسی ناپیوسته حسابداری و تغییر رشته فناوری اطلاعات به مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد از جمله رشته‌های اضافه‌شده به مجموعه رشته‌های این واحد دانشگاهی است.


با توجه به تغییر ساختار فرایند دفتر هدایت تحصیلی به‌منظور راهنمایی داوطلبان ادامه به تحصیل با تأکید بر کیفیت آموزشی و معرفی رشته‌ها و ظرفیت‌های واحد مهدیشهر، سال گذشته این دانشگاه شاهد رشد قابل توجهی از علاقه‌مندان و  داوطلبان ادامه به تحصیل در مقایسه با سال 97 بود.


دو عنوان پژوهشگر برتر از دستاوردهای حوزه پژوهش و فناوری


 واحد مهدیشهر


با توجه به اینکه همه‌ساله در هفته پژوهش از فعالان این حوزه تجلیل و قدردانی می‌شود؛ بنابراین برای نخستین‌بار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهدیشهر پس از ارزیابی‌های صورت‌گرفته در عرصه استانی خوش درخشید و دو عنوان برتر پژوهشگر استانی به این واحد دانشگاهی رسید و در ویژه‌برنامه هفته پژوهش از طاهر ارمغانی دارای دکتری مکانیک از گروه فنی و مهندسی به‌عنوان پژوهشگر استانی و هادی محمودی‌نژاد دارای دکترای شهرسازی به‌عنوان مؤلف کتاب برتر استانی تجلیل شد.


توجه ویژه به طرح‌های دانش‌بنیان که هموار مورد تأکید این حوزه بوده و اکنون سه طرح (طراحی و ساخت دستگاه نوین تولیدات فرآورده‌های لبنی، طراحی و ساخت محافظ برق ترکیبی و هوشمند، طراحی و ساخت سیستم اتوزوم به‌منظور بهبود عملکرد میکروسکوپ نوری) در مراحل اداری داوری، ثبت اختراع و ساخت است.


راه‌اندازی و گشایش کانون هلال احمر در حوزه فرهنگی


با توجه به اینکه قبلاً هم اشاره شد، دانشگاه آزاد اسلامی سهم عمده‌ای از آموزش عالی را در کشور برعهده دارد؛ بنابراین برنامه‌های فرهنگی دانشگاه باید متناسب با سند راهبردی فرهنگی و دانشجویی برنامه‌ریزی شود به همین دلیل با توجه به نقش و حضور تشکل‌ها در فعالیت‌های فرهنگی در سال گذشته علاوه‌بر اجرای برنامه‌های فرهنگی مطابق با بخشنامه‌های فرهنگی و براساس ضوابط و مقررات دانشگاه، برای راه‌اندازی و گشایش دفتر بسیج اساتید با حضور رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی، راه‌اندازی و گشایش پایگاه مقاومت بسیج ولایت کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی با حضور فرمانده سپاه پاسداران ناحیه شهرستان مهدیشهر و جمعی از مسئولان و ساماندهی، تفکیک دفاتر بسیج دانشجویی خواهران و برادران و معرفی فرماندهان جدید این پایگاه‌ها و نیز راه‌اندازی و گشایش کانون هلال احمر اقدام شده  است.
آنا: آیا در زمینه مدارس مهارتی مورد تأکید مسئولان عالی دانشگاه آزاد اسلامی ورود کرده‌اید؟ اگر ورود کرده‌اید چه اقداماتی و در چه زمینه‌ای انجام داده‌اید؟


دکتر مهدی سلطانی فر


سلطانی‌فر: در راستای تحقق شعار از پیش‌دبستانی تا دکتری با دانشگاه آزاد اسلامی و ایجاد زنجیره پیش‌دبستان تا پیش‌دانشگاهی و اتصال آن به دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهدیشهر اقدام به راه‌اندازی آموزشکده سما در مقاطع کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای کرد؛ اما به‌دلیل استقبال‌نکردن داوطلبان، فعالیت این آموزشکده به‌طور شایسته شکل‌گیری نشد و با آسیب‌شناسی صورت‌گرفته، متقاضیان بیشتر خواهان ایجاد پیش‌دبستانی و دبستان در سطح منطقه بودند که این امر بلافاصله در دستور کار قرار گرفت تا حداقل با وجود امکانات مناسب آموزشی این موضوع هرچه زودتر محقق شود و با یاری خدا تا مهر سال جاری (99) این مرکز آموزشی مجوزهای لازم برای فعالیت در دورهای دبستان و پیش دبستانی را اخذ خواهد کرد.


آنا: پیرو طرح شعار «هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت» به‌عنوان شعار سال 98 دانشگاه و تأکید بر انجام آن، چه‌قدر در این زمینه موفق بوده و چه اقداماتی انجام داده‌اید و یا در دست اقدام دارید؟


سلطانی‌فر: شعار «هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت» یکی از اصلی‌ترین نیازهای جامعه به شمار می‌آید و این شعار به‌درستی و کاملاً هوشمندانه نامگذاری شده است؛ بنابراین سعی شد که فعالیت‌های آموزشی فقط تئوریک و نظری نبوده و دانشجویان علاوه‌بر حضور در کلاس‌های آموزشی با حضور در کارگاه‌های مرتبط، مهارت‌های لازم را کسب و دانش‌آموختگانی با کیفیت آموزشی و کارآمد تحویل اجتماع داده شوند که ازجمله این اقدامات می‌توان استفاده رایگان دانشجویان از امکانات کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های موجود علاوه‌ بر بازه زمانی تدریس، انعقاد تفاهم‌نامه با فنی و حرفه‌ای شهرستان در راستای مهارت‌آموزی دانشجویان، ایجاد دادگاه مجازی برای دانشجویان رشته حقوق که دانشجویان این رشته آشنایی لازم را با نقش‌های رئیس دادگاه، وکیل مدافع، متهم و ... کسب و با وظایف و اختیارات هرکدام از آنها آشنا شوند را نام برد.


آنا: فعالیت واحد متبوع شما در طرح پایش و ایجاد سرای نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به چه صورت بوده است؟


سلطانی‌فر: با توجه به تغییر رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش با محور مسئله‌محور بودن فعالیت‌های پژوهشی متناسب با نیاز جامعه در راستای حل مسائل کشور بر همین اساس طرح پایش هدفمندسازی حوزه پژوهش براساس ظرفیت‌های هر منطقه در دستور کار قرار گرفت و مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با موضوع کویر به‌عنوان محور فعالیت‌های دانشگاه شناخته شده است.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهدیشهر هم در راستای تحقق این امر با استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی به سمت پژوهش مسئله‌محور حرکت کرده و تاکنون پایان‌نامه‌هایی با همین محور از طریق دانشجویان در حال انجام است.


انجام طرح بهینه‌سازی هوشمند شبکه‌های حسگر بی‌سیم در مناطق کویری


به‌عنوان مثال طرح بهینه‌سازی هوشمند شبکه‌های حسگر بی‌سیم در مناطق کویری یکی از موضوعات مهمی است که  اکنون توسط دانشجویان این واحد دانشگاهی در حال اجرا و انجام است.


آنا: اهداف و دستور کار واحد متبوع شما در سال جدید در حوزه‌های مختلف چیست؟


سلطانی‌فر: مهم‌ترین دستور کارهای واحد مهدیشهر شامل پیگیری و تکمیل زیرساخت‌های ایجادشده برای تحقق درآمدهای غیرشهریه‌ای، پیگیری و حل و فصل کامل پرونده‌های حقوقی دانشگاه با تکیه بر ظرفیت علمی دانشگاه در راستای صیانت از اموال و دارایی‌های دانشگاه و ثبت طرح‌های برون‌دانشگاهی از طریق کمیته پیگیری‌ طرح‌های برون‌دانشگاهی است.


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته