دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 اسفند 1398 - 13:33

تلاش محور امارات و عربستان برای مقابله با ترکیه و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

محور سعودی، اماراتی، مصری در تلاش برای ایجاد ائتلاف امنیتی علیه ترکیه و بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب هستند.
کد خبر : 475520
4a236cad-5264-435b-9506-34507cd08e45.jpg

گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا از میدل ایست نیوز، منابع آگاه خبر دادند که سرلشکر «عباس کامل»، رئیس دستگاه امنیت عمومی مصر، تلاش‌های خود برای تشکیل ائتلافی امنیتی ـ اطلاعاتی در برابر حضور ترکیه در جهان عرب را ادامه می‌دهد.


به گفته این منابع هفته گذشته نشستی با عنوان انجمن امنیتی عربی در قاهره برگزار شد که موضوع اصلی آن نفوذ ترکیه در کشورهای عربی بوده است.


این منابع تأکید کردند که این انجمن پس از جلسات خود توصیه‌هایی را برای سران سیاسی کشورهای عضو مطرح کرد که در رأس آن‌ها بازگشت فوری سوریه به اتحادیه عرب و ضرورت حضور دمشق در نشست آتی سران کشورهای اتحادیه عرب در الجزایر بود.


به گفته این منابع هدف از این توصیه مشروعیت بخشیدن به نقش کشورهای عربی برای مبارزه با حضور و سلطه ترکیه در خاک سوریه است.


این منابع تأکید کردند که محور مصر ـ امارات ـ عربستان ـ بحرین درباره حمایت از دولت مرکزی سوریه به توافق رسیده‌اند و قرار است اجرای این توافقات از کانال مصر باشد و به‌زودی شاهد فعالیت‌های سیاسی گسترده‌ای علیه حضور ترکیه در سوریه خواهیم بود.


بر اساس این گزارش این محور تلاش می‌کند که اعضای خود را گسترش دهد و عربستان و امارات پیشنهاد کمک‌های مالی و امنیتی به کشورهایی که به این محور بپیوندند را مطرح کرده‌اند.


این گزارش افزوده که در شرایط کنونی این کشورها بر جذب الجزایر تمرکز کرده‌اند چون بازیگری مهم در پرونده لیبی است که ترکیه می‌کوشد از طریق آن نفوذ خود را در شمال افریقا گسترش دهد.


به گفته این منابع تلاش‌ها برای جذب مراکش و تونس هم شدت یافته است.


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته