بیبیسی فارسی و دروغهای شاخدار!
گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در یک هفته اخیر موضوع تلفات و تعداد مبتلایان به کرونا به بحث داغی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. برخی از کابران شبکه های اجتماعی به صورت خودکار دارای فامیل و آشنایی در شهرهای مختلف ایران شده اند که بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است!
فضای مجازی از طریق شایعات و بزرگنمایی درباره کرونا به شدت مسموم شده و ترس و دلهره عجیبی بین خانواده ها و اقشار مختلف جامعه ایران انداخته است.
در آخرین مورد بی بی سی فارسی در گزارشی اعلام کرد که از طریق منابع بیمارستانی مطلع شده که 210 نفر بر اثر کرونا از دنیا رفته اند و تعداد کسانی که به این ویروس مبتلا شده اند، هزاران نفر هستند. این در حالیست که شبکه ایران اینترنشنال نیز از همان آغاز شیوع کرونا در ایران، به صورت روزانه آمار تلفات را بدون ارائه هیچ مدرک و سندی از آ مار رسمی، بالاتر اعلام می کرد.
چرا رسانه ها و کاربران ضدانقلاب، معاند و اپوزیسیون، تلاش می کنند در ارائه آمارها از یکدیگر سبقت بگیرند و وزارت بهداشت ایران را در زمینه مرجعیت برای اطلاع رسانی کرونا از صلاحیت ساقط کنند؟ می توان برای چنین فعالیت هایی دلایل زیر را برشمرد:
1- رسانه های ضدانقلاب و کاربران معاند شبکه های اجتماعی، سربازان و پیاده نظام های رسانه ای کشورهای غربی از جمله آمریکا، بریتانیا و همچنین اسرائیل و عربستان هستند که می بایست منافع کشورهای حمایت کننده را دنبال کنند. بدین طریق چنین مراجع خبری نه در زمین منافع ملی ایران بلکه کشورهای متبوع بازی می کنند. غرب در چهل سال گذشته، روابط خصمانه ای با ایران داشته و در تلاش بوده تا به هر نحوی جمهوری اسلامی را ناکارآمد و فاقد صلاحیت حکمرانی خوب جلوه دهد. ناتوان نشان دادن نظام در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و ارائه آمارهای غلط و تحریف شده از جمله اهدافی است که در حال حاضر در شرایط محاصره اقتصادی و مالی پیگیری می شود.
2- جنگ رسانه ای و روانی دارای ویژگی هایی است که نمونه بارز آن را از ابتدای سال 98 شاهد هستیم. از زمانیکه سیل شهرها و استان های ایران را در نوردید تا هنگامیکه ویروس کرونا، دامن گیر کشور ایران شده است. در تمامی فجایع طبیعی و حتی غیرطبیعی، دشمنان بر مسموم سازی افکار عمومی متمرکز شده تا به این وسیله ناکارآمدی نظام را در کنترل و بهبود شرایط در زمان فجایع القا سازد. جنگ رسانه ای اخیر با ناامیدسازی و انحراف وقایع، مرجعیت رسانه های داخلی و رسمی ایران را نیز مورد تهدید قرار داده است. بمباران افکار عمومی با اطلاعات غلط در زمان بحران ها از جمله کارکردهای رسانه های ضدانقلاب و معاند در شرایط جنگ روانی است.
3- ورشکست کردن اقتصاد بخش های خصوصی و عمومی ایران با بحران سازی به شدت در حال پیگیری است. از زمانیکه ویروس کرونا پایش را به ایران باز کرد، تلاش گسترده ای از سوی رسانه های فارسی زبان، انگلیسی زبان و عرب زبان مخالف جمهوری اسلامی در حال اجراست تا کشورهای همسایه و دوست ایران روابط تجاری و اقتصادی خود را با تهران قطع کنند. این در حالیست که کالاهای تولید شده برای صادرات به خارج از کشور در مرزها مانده اند و در انتظار عادی شدن شرایط هستند! در همین حال، کسب و کارهای خرد که اسفندماه ماه طلایی آنها برای فروش است، با بحران فروش مواجه شده اند. این روند القایی برای بحران سازی از جمله کارکردهای رسانه های دشمن است.
4- تحریک افکار عمومی و اقشار مختلف جامعه برای رویارویی با حکومت و حاکمیت جمهوری اسلامی با ناتوان نشان دادن نظام برای حفظ امنیت روانی و سلامت جامعه. این هدف در چند سال اخیر به شدت دنبال شده و دشمنان با مشاهده فتنه های 96 و 98 با اعتماد به نفس بیشتری در حال سرمایه گذاری برای فاصله انداختن میان مردم و حاکمیت هستند.
5- فشل کردن امر خدمات رسانی به بیماران و مردم از دیگر اهداف جنگ روانی اخیر در وضعیت شیوع کرونا است. با ارائه آمارهای غلط و بزرگنمایی از تلفات، روحیه ایثارگری و جهاد کادرهای درمان و بهداشت در بیمارستان ها و درمانگاه ها مورد هدف قرار گرفته است. سعی شده تا با از بین بردن چنین روحیه ای، مساله شیوع ویروس کرونا را در ایران به یک بحران بزرگ و بین المللی تبدیل کنند و بخش درمان و بهداشت ایران را ناکارآمد جلوه دهند. این امر تاثیر قابل توجهی بر پزشکان، پرستاران و کادرهای درمان دارد و ممکن است بخشی از آنها را برای ادامه فعالیت در شرایط کرونا دچار هراس سازد.
به هر حال آنچه مشخص است، دشمنان و رسانه های وابسته به آنها سعی دارند در حالیکه بخش های مختلف در ایران تلاش دارند با ارائه راهکارهای استاندارد از شیوع کرونا جلوگیری کنند و به درمان مبتلایان بپردازند، این حوزه را ناکارآمد ساخته و با انحراف اطلاعات افکار عمومی را نسبت به بخش های درمان و بهداشت بی اعتماد سازد.
در چنین شرایطی می بایست علاوه بر مقابله با شایعات و ارائه استدلال ها و شواهد عینی از آمارهای واقعی، رسانه های داخلی و رسمی، در خط مقدم اطلاع رسانی دقیق و شفاف در برابر رسانه های دشمن قرار گیرند و شبانه روزی افکار عمومی را در برابر شایعات رویتن سازند.
*یادداشت از مصطفی هدایی «فعال عرصه رسانه»
انتهای پیام/۴۰۷۹/
انتهای پیام/