دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1398 - 17:09
در جلسه مجلس در تراز گام دوم انقلاب اسلامی مطرح شد؛

«مجلس» نقش ریل‌گذاری برای تحقق دولت انقلابی و تمدن نوین اسلامی دارد/ نخستین اولویت مجلس یازدهم باید التزام عملی به شعارهای انقلاب اسلامی باشد

برای بررسی ویژگی‌های مجلس تراز در گام دوم انقلاب اسلامی و انتظارات از منتخبان راه‌یافته به مجلس، برنامه‌ای با حضور کارشناسان اقتصادی در رادیو انتخابات برگزار شد.
کد خبر : 473837
144.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مردم ایران با حضور در پای صندوق‌های رأی، حماسه دیگری در دوم اسفندماه 1398 رقم زدند. انتخابات مجلس شورای اسلامی سال جاری، نخستین انتخابات بعد از صدور بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب محسوب می‌شود و نتایج حوزه‌های انتخابیه کشور حاکی از راه یافتن تعداد زیادی از جوانان و نیروهای انقلابی به مجلس دارد.


به همین منظور بررسی ویژگی‌های مجلس تراز در گام دوم انقلاب اسلامی و انتظارات از منتخبان راه یافته به مجلس، برنامه‌ای با حضور محسن محمدی حسنلوئی، کارشناس اقتصادی و دبیر میز اشتغال مرکز اندیشه و همفکری راهبردی بسیج(ماهر)، آرش پاک‌اندیش، عضو دپارتمان سیاسی مرکز پژوهشی آرا و محمد زادمهر، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور در رادیو انتخابات برگزار شد.


آرش پاک‌اندیش، عضو دپارتمان سیاسی مرکز پژوهشی آرا در این جلسه ضمن گرامیداشت حضور عزت‌آفرین مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «در بیانیه گام دوم انقلاب بیش از ۴۰ بار کلمه جوان تکرار شده که مخاطب اصلی آن، جوان مؤمن و انقلابی است و مقام معظم رهبری مسائل مفصلی را پیرامون آن مطرح کرده‌اند. در گام دوم انقلاب محوری‌ترین و راهبردی‌ترین موضوع، تمدن نوین اسلامی است».



وی می‌افزاید: «فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی شامل پنج مرحله انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی است که در حال حاضر در آستانه شکل‌گیری دولت اسلامی هستیم. نگاه رهبر انقلاب در آغاز چله دوم انقلاب این است ارکانی که باید کشور را به سمت دولت اسلامی سوق دهند، مسئولیت آن بر عهده جوانان است. مجلس نقش ریل‌گذاری و راهبردی برای رسیدن به دولت انقلابی و زمینه‌سازی برای تمدن نوین اسلامی دارد».


نسل سوم و چهارم انقلاب باید مجری اهداف و آرمان‌های انقلاب باشند


محسن محمدی حسنلوئی، دبیر میز اشتغال مرکز اندیشه و همفکری راهبردی بسیج(ماهر) در ادامه جلسه می‌گوید: «اگر نگاهی کلی به بیانیه گام دوم بیندازیم، متوجه می‌شویم که این بیانیه، نقشه راه چله دوم انقلاب است. نسل اول و دوم انقلاب تقریباً مأموریت‌های خود را طبق مسئولیت‌هایی که داشته‌اند، انجام داده‌ و لوکوموتیو انقلاب را به مرحله فعلی رسانده‌اند. حال نوبت آن است که نیروی محرکی، این انقلاب را با جوانان پیش ببرد. نسل سوم و چهارم انقلاب باید مسئولیت‌ها را برعهده بگیرند و مجری اهداف و آرمان‌های انقلاب باشند».



وی گفت: «نیروی جوان در بخش‌های مختلف بر سر کار آمده‌اند؛ اما مهم این است که چطور و با چه سازوکاری مدیریت را به دست جوانان بسپاریم. آیا سازو‌کار و تدبیری برای انتقال مدیریت از نسل ابتدای انقلاب به نسل سوم داشته‌ایم؟ آیا توانسته‌ایم تجربیات را به خوبی منتقل کنیم؟ در بیانیه گام دوم انقلاب به صورت مبسوط به ظرفیت‌های بزرگ ملت ایران اشاره شده و در آن تأکید شده است که در گذشته چه راه پرافتخاری را پیموده‌ایم؛ جوانان در این برهه حساس نقش مهم و کلیدی دارند و باید ادامه دهنده راه پرافتخار انقلاب اسلامی باشند».


استفاده از تجربه موفق دوران 8 سال دفاع مقدس برای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب


همچنین محمد زادمهر، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور در ادامه جلسه گفت: «اوایل انقلاب اسلامی، بسیاری از نیروهای خدوم چه در حوزه مدیریت کشور و چه در جنگ هشت سال دفاع مقدس، جوانان بودند که باید از این تجربه موفق برای گام دوم انقلاب استفاده کرد. وقتی رهبر انقلاب اعتماد و اطمینان به جوانان دارند و در بیانیه گام دوم نیز آنان را خطاب قرار می‌دهند، باید کشور به این سمت حرکت کند و مسئولان به دنبال اعتماد به جوانان باشند. جوانگرایی به معنی واگذاری همه جانبه کارها به جوانان نیست و باید از تخصص افراد باتجربه نیز استفاده کرد».



داشتن مجلسی جوان در کنار تجربه چقدر می‌تواند راهگشا باشد؟


در ادامه پاک‌اندیش گفت: «آرایی که در انتخابات از مردم به صندوق‌ها ریخته شده است، ثمره خون حاج قاسم سلیمانی است. مردم علی‌رغم اینکه با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کردند، پای صندوق‌ها آمدند و می‌گفتند ما به عشق رهبری و حاج قاسم آمده‌ایم و بدینگونه خون حاج قاسم در کشور وحدت‌آفرین شد. بنابراین مجلس یازدهم باید از امانتی که در اختیار آن قرار گرفته است، مراقبت کند. اکثریت افرادی که به مجلس ورود پیدا کرده‌اند، جوانان انقلابی بوده که مهم‌ترین سرمایه برای تمدن‌سازی نوین اسلامی هستند؛ مجلس یازدهم قابلیت تبدیل شدن به مجلس تراز انقلاب اسلامی را دارد  و در این راستا باید نمایندگان مجلس نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند».


همچنین محمدی حسنلوئی اظهار کرد: «جوانان در مجلس دهم مطالبات بسیاری داشتند ولی هربار به مشکل می‌خوردند و برخی از نمایندگان مجلس فعلی به‌دنبال مطالبات مردم و جوانان نبودند و منافع آنان در پیگیری مطالبات دیگری بود. البته در این انتخابات مردم به نمایندگان قبلی اقبال نشان ندادند و جوانان انقلابی و متخصص را انتخاب کردند؛ در شرایط فعلی مسئولیت جوانان بیشتر از گذشته شده و باید برای حل مشکلات مردم گام بردارند».


وی می‌گوید: «برخی از نمایندگان مجلس به دنبال این هستند که داماد خود را در مقام مدیریتی نگه دارند یا فرزندان خود را از یک سازمان به سازمان دیگر منتقل کنند و یا طرح استیضاح یک وزیر را با لابی لغو کنند. بررسی صلاحیت‌ها نشان داد که برخی از نمایندگان رد صلاحیت شده برای انتخابات امسال، مشکلات اقتصادی داشتند».


زادمهر در ادامه جلسه گفت: «پیگیری اولویت‌های مجلس آینده از سوی جوانان منطقی‌تر و با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. اولویت مجلس آینده بحث معیشت، اقتصاد و اصلاح ساختار بودجه است. باید فکری جدی برای معیشت مردم توسط مسئولان صورت بگیرد. نظارت بر مجلس ناقص بوده و نظارت بر نمایندگان را به خود نمایندگان واگذار کرده‌ایم و این موضوع باید اصلاح شود».


در ادامه جلسه پاک‌اندیش گفت: «انتظارات از مجلس یازدهم بسیار بالاست. منتخبان مردم در مجلس یازدهم باید مسائل معیشتی و اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار دهند و باید نگاهی داشته باشند که کشور از درون ساخته شود. همان نگاهی که رهبر انقلاب فرمودند ایران باید قوی شود؛ یکی از مؤلفه‌های قوی شدن، اقتصاد قوی است، پس نگاه مجلس آینده باید این باشد که چه قوانینی می‌تواند در دستور کار خود قرار دهد تا اقتصاد کشور قوی شود».


محمدی حسنلوئی می‌گوید: «از منتخبان مردم در مجلس شورای اسلامی خواهش می‌کنم که از اتاق‌های دربسته بیرون بیایند و تصمیمات خود را پشت درهای بسته نگیرند. در دوره‌های گذشته شاهد بودیم که کاندیداهای مجلس در ایام تبلیغات به مکان‌هایی می‌روند که در چهار سال بعدی مسیر آنان به آنجا نمی‌افتد! برای اخذ رأی به روستاهایی سر می‌زنند و در جمع‌هایی حاضر می‌شوند که در چهار سال بعدی شاید اسم آن روستا را نشنوند».


وی ادامه می‌دهد: «نمایندگان مجلس باید در نظر داشته باشند که زمینه‌ساز بهبود معیشت زندگی مردم باشند و به طرح‌هایی که در مجلس بلاتکلیف است، توجه ویژه کنند. یکی از مسائلی که باید نمایندگان مجلس آینده پیگیری کنند، موضوع ساماندهی نظام بانکی است. بانک‌های خصوصی هرطور که می‌خواهند جولان می‌دهند و سرمایه و تأمین مالی شرکت‌ها و کسب‌وکارها در یک رقابت ناسالم در افزایش سود سپرده‌هاست؛ قانون جامع بانکداری در مجلس یازدهم باید اصلا شود. همچنین قانون بهبود فضای کسب‌وکار یکی از قانون‌های کلیدی و اصلی حوزه اشتغال و معیشت است که در سال ۹۰ در مجلس تصویب شده ولی در ۸ سال گذشته ما در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی بهبود آنچنانی نداشتیم».


محمدی حسنلوئی گفت: «موضوع مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد به‌شدت مورد نیاز است که در مجلس آینده باید دنبال شود. در وضعیتی که فروش نفت خام مشکل است نباید دولت‌ها روی آن حساب کنند و مالیات بهترین جایگزین آن است».


در ادامه زادمهر گفت: «باید وظیفه نماینده مجلس مشخص باشد؛ برخی از نمایندگان در امور شهرداری، آموزش‌وپرورش و فرمانداری دخالت می‌کنند. آسفالت کوچه‌ها و اسم انتخاب کردن برای خیابان و... حوزه اختیار نماینده به صورت مستقیم نیست و نمایندگان باید به وظایف اصلی خود عمل کنند».


اولویت‌های مجلس یازدهم و تأثیر جوانان بر پاسخ به این اولویت‌ها


پاک‌اندیش در ادامه گفت: «نخستین اولویت مجلس یازدهم باید التزام عملی به شعارهای انقلاب اسلامی باشد. حوزه‌هایی مانند عدالت‌خواهی، آزادی‌خواهی، پیشرفت‌گرایی و... موضوعاتی است که باید در اولویت مجلس یازدهم قرار بگیرد و در این راستا اقدامات اساسی انجام شود.»


محمدی حسنلوئی در ادامه می‌گوید: «جوانان راه‌یافته به مجلس را به چالش و کمپینی دعوت می‌کنیم که موضوع شفافیت حقوق دریافتی‌‌ خود را از الآن اعلام کنند. امتیازات ویژه‌ای برای یک نماینده مجلس وجود دارد که انتظار می‌رود کاندیداهای جدید، این امتیازات را حذف کنند و مانند مردم عادی باشند. نمایندگان مجلسی که استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند همزمان با وظیفه نمایندگی که شغل و کار تمام‌وقتی است، چطور می‌توانند راهنمایی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را داشته باشند؟ منتخبان راه‌یافته به مجلس تعهد دهند که چهار سال آینده هم‌زمان این کارها را انجام ندهند».


وی ادامه می‌دهد: «بعضی از پزشکانی که در مجلس هستند چطور می‌توانند هم در مجلس باشند و مقاله ISI چاپ کنند و حقوق دریافت کنند و هم کارانه پزشکی خود را دریافت کنند؟ این مسئله تضاد منافع پیش می‌آورد.»


انتهای پیام/4118/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته