دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1394 - 18:22

با قانون می توان «ژن نخبگی» را منتقل کرد؟

امروز طرحی با عنوان «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» در دستور کار صحن علنی مجلس بود که برخی مفاد آن درباره تسهیلاتی برای نخبگان، با سوالاتی از سوی نماینگان روبرو شد.
کد خبر : 47288

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از خبرآنلاین ،در ماده یک این طرح که به «تعاریف» اختصاص داشت، از «انتقال ژن نخبه»، به مفهوم «تقویت و تعمیم میزان ژن نخبگی در فرآیند بین نسلی جمعیت کشور» اشاره شده بود.


ایرج ندیمی نماینده لاهیجان در مخالفت با این طرح گفت: چگونه می توان ژن نخبه را تشخیص داد؟ آیا این به منزله ازدواج افراد نخبه با یکدیگر است؟ یعنی فقط نخبگان می توانند از چهره های نخبه دیگر خواستگاری کنند؟ مگر برای این موارد هم می توان قانون تصویب کرد؟


حسن تامینی نماینه رشت هم گفت: در حال حاضر جوانان تمایلی به ازدواج ندارند، چه برسد به بچه داری! این معضل در کشورهای دیگر هست و ما نیز در حال ابتلا به آن هستیم. کشورهای دیگری بسته های تشویقی و حتی حمایت از مهاجران را در دستور کار خود قرار داده اند.


لاله افتخاری نماینده تهران هم با بیان اینکه هیچ کس با افزایش جمعیت و تحقق منویات رهبری مخالفتی ندارد، در تذکری گفت: اما این طرح تبعیض های ناروایی در مورد زنان و اشتغال و «ژن نخبگی» ایجاد کرده است و ابهامات و بار مالی دارد. این طرح قابلیت اجرایی ندارد.


گفتنی است پیش از این علیرضا مرندی عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت و گویی عنوان کرده بود که چرا در جامعه ما فقرا تشویق به فرزند آوری می شوند و نخبگان به این کار تشویق نمی شوند.


البته نمایندگان نهایتا با اینکه به کلیات این طرح که به گفته محمدرضا باهنر «در راستای لبیک گفتن به دغدغه های رهبری در موضوع افزایش جمعیت»، بود رای موافق دادند اما به دلیل عدم تامین بار مالی آن را به کمیسیون فرهنگی باز گرداندند.


اتفاقا بخشی از بار مالی تامین نشده این طرح هم باز به موضوع نخبگان برمی گشت. در ماده 34 این طرح نیز آمده بود: دولت مکلف است برای خانواده‌های دارای سه فرزند و بالاتر (زیر 20 سال ) که یکی از زوجین دارای تحصیلات دانشگاهی لیسانس و بالاتر، نخبگان ، مخترعین و دارندگان تحصیلات حوزوی سطح دو و بالاتر ( حداقل یکی از زوجین ) که فاقد مسکن می‌باشند و از تسهیلات دولتی برای مسکن استفاده نکرده‌اند، وام خرد مسکن به میزان حداقل دو برابر سقف وام های اعطایی بانک مسکن، با بازپرداخت 20 ساله و حداقل سود بانکی بخش مسکن با پرداخت ما به التفاوت یا قطعه زمین مسکونی 150 تا 200 متر در شهرها ( به استثنای کلان شهرها ) به شرط تعهد ساخت و سکونت حداقل 15 سال در آن تامین نماید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته