دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1394 - 18:01

چین در پی همکاری بیشتر با نیروی هوایی ارتش ایران

فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دو ماه پس از سفر یک دریاسالار بلندپایه چین به تهران، به این کشور رفت و با فرمانده نیروی هوایی چین دیدار کرد.
کد خبر : 47285

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری انگلیسی «رویترز»، «ما شیائوتیان» فرمانده نیروی هوایی چین، روز دوشنبه در دیدار با «حسن شاه‌صفی» فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، بر افزایش همکاری‌ها در سطوح بالاتر تاکید کرد.


بر پایه بیانیه‌ای که پس از این دیدار منتشر شد، وی در سخنان خود با همتای ایرانی تاکید کرد چین می‌خواهد گام‌های بیشتری برای همکاری با نیروی هوایی ایران بردارد.


فرمانده نیروی هوایی چین گفت: [ما] امیدواریم همکاری در سطح بالاتری افزایش یابد.


به نوشته رویترز، ماه گذشته یک دریاسالار بلندپایه چینی به تهران سفر کرد. همچنین سال برای نخستین بار، دو کشتی جنگی چینی در بندرعباس در جنوب ایران لنگر انداختند تا در یک تمرین مشترک دریایی در خلیج فارس شرکت کنند.


یک دریاسالار ایرانی نیز گردشی را برای یک زیردریایی و کشتی‌های جنگی چینی ترتیب داده بود.


به گزارش این خبرگزاری، چین و ایران روابط نزدیک دیپلماتیک، اقتصادی، تجارت و انرژی دارند.


چین نیز برای سوق دادن ایران و آمریکا در راستای رسیدن به توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران نقشی فعال داشت.


بر پایه یک قرارداد چندجانبه که در ماه جولای (تیرماه) به تایید رسید (برنامه اقدام مشترک)، تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد علیه ایران در ازای اعمال محدودیت‌های بلندمدت در برنامه هسته‌ای تهران برداشته می‌شود.


به نوشته رسانه‌های ایرانی، فرمانده نیروی هوایی کشور قرار است در سفر چهار روزه خود به چین از شرکت «کاتیک» (CATIC) از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان هوافضای چین، شرکت «نریت» (NRIET) در حوزه الکترونیک هوایی و همچنین مرکز کنترل و دفاع هوایی در شهر پکن بازدید کند.


وی روز چهارشنبه با ژنرال «خوجی لیانگ» معاون کمیسیون نظامی مرکزی چین، دیدار می‌کند و پنجشنبه در سفر به شهرهای «جی نان» و «شی ان» افزون بر حضور در لشکر 19 هوابرد چین و دانشکده مهندسی نیروی هوایی این کشور، از فعالیت شرکت‌های XAC و FACRI آگاه می‌شود.


شاه‌صفی در پاسخ به دعوت رسمی فرمانده نیروی هوایی چین به این کشور سفر کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته