دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جای خالی علم در سینمای ایران/ 8 | سودابه بیضایی در گفتگو با آنا:

ساخت فیلم علمی و آموزشی نیاز به جسارت فیلمساز دارد؛ نه تقلید/ جای سینمای متفکر بر پرده خالی است

بازیگر سینمای ایران گفت: خلا سینمای متفکر در کشور ما احساس می‌شود و این را در فیلم‌ها نیز می‌بینیم؛ تا جایی که کارکترها عمدتا تلخ و بدون شخصیت‌پردازی هستند. برای خود من نیز بازی در اینجور فیلم‌ها انگار وقت تلف کردن است.
کد خبر : 471811
BS0K1708.JPG

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سینما جدا از سرگرمی همیشه اهداف دیگری را هم در پی داشته و خصوصا اینکه ابزاری است پر رنگ و لعاب و در خدمت سیاست‌های خاص؛ هرکسی به شکلی آن را در خدمت نیتی می‌گذارد.


سینمای متفکر و چه بسا علمی و آموزشی از جمله این محورهاست که سینما با دست گذاشتن روی موضوعات لازم جامعه می‌تواند آن را تصویرسازی کند؛ بویژه در یک فرم و سر و شکلی جالب که بر مخاطب هم تأثیرگذار باشد. اما برخی جای این نوع مضامین و آثار را در سینما کم و کمتر می‌دانند.


در جشنواره فیلم فجر امسال گاه چنین فیلم‌هایی دیده می‌شد هرچند کیفیت آن بحث دیگری است. با این حال برخی همانند «تعارض» دست روی موضوعی روانشناسانه گذاشته بودند که به نظر جای این نوع قصه‌ها همچنان حس است.


دوست دارم در سینمایی کار کنم که جهان‌بینی را به این هنر اضافه کند


سودابه بیضایی که یکی از دو نقش اصلی این فیلم مضمون‌محور را ایفا می‌کرد، در گفتگو با خبرگزاری آنا درباره ساخت و سینمایی کردن چنین قصه‌هایی بیان کرد: این موضوعی غیرقابل انکار است. حتی برای من هم سینما مدتی است که از جنبه سرگرمی صرف برای مخاطب، خارج شده و نگاه دیگری حاکم است.


وی افزود: دوست دارم با فیلمسازان و در سینمایی کار کنم که نگاه و جهان‌بینی را به سینما اضافه کنند. شاید کمتر در سینما بازی می‌کنم اما بطور مداوم می‌نویسم و مستندسازی هم می‌کنم تا سعی داشتع باشم که این تفکر و جهان‌بینی را به فیلم‌ها و نقش‌های انتخابی اضافه کنم.


بازی در اینجور فیلم‌ها انگار وقت تلف کردن است


این بازیگر تأکید داشت: خلا سینمای متفکر در کشور ما احساس می‌شود و این را در فیلم‌ها نیز می‌بینیم؛ تا جایی که کارکترها عمدتا تلخ و بدون شخصیت‌پردازی هستند. برای خود من نیز بازی در اینجور فیلم‌ها انگار وقت تلف کردن است.


بیضایی درباره ورود جدی به سینمای علمی و آموزشی توضیح داد: به نظرم اولین چیزی که باید لازمه ساخت سینمای علمی کرد، جسارت است. یعنی فیلمساز باید جسارت کند که این مضامین را در سینما تصویر کند و فیلم بسازد. هرچند که خود فیلمساز هم نمی‌داند در گیشه چه اتفاقی برای این آثار خواهد افتاد.


انگار فقط می‌خواهیم از همدیگر دنباله‌روی کنیم


این بازیگر با اشاره به تقلید فیلمسازان از فیلم‌هایی که یکباره موفق می‌شوند، گفت: ما در این سینما انگار فقط می‌خواهیم از همدیگر دنباله‌روی کنیم. مثلا شما ببیند اگر یک نفر فیلم جنوب شهری بسازد و مردم از آن استقبال کنند؛ یکباره بقیه هم سراغ چنین فیلم‌هایی می‌روند.


بیضایی اینگونه نیز خاطرنشان کرد: من شخصا معتقدم فیلمسازی که در این سینما و در فیلمسازی‌اش دارای نگاه نو و مستقل باشد،  قابل احترام است.


انتهای پیام /4143/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته