دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1398 - 22:44

چرا باید «صنایع فضایی» مستقل از دولت شود؟

صنایع فضایی از جمله مواردی است که باید بر اساس اولویت‌های ملی برنامه‌ریزی و اجرا شود و وزارت ارتباطات نیز در جایگاه یک مشتری از نتایج آن بهره‌برداری کند.
کد خبر : 471041

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، صنایع فضایی از جمله مواردی است که باید بر اساس اولویت‌های ملی برنامه‌ریزی و اجرا شود و وزارت ارتباطات نیز در جایگاه یک مشتری از نتایج آن بهره‌برداری کند.


دلایل اصلی برای استقلال این اولویت ملی از برنامه‌های دولت را در ادامه می‌خوانید.


۱. بحث فضایی نباید در اختیار وزارت ارتباطات باشد، چون این وزارتخانه مشتری ماهواره است و باید همانند دیگر مشتری‌های صنعت فضایی‌ همچون سازمان محیط‌زیست و وزارت جهاد کشاورزی و ... در جایگاه مشتری قرار گرفته و بخش فضایی بر اساس اولویت‌های ملی مأموریت‌های خود را انتخاب نماید نه مأموریت وزارتخانه‌ای و بخشی.


۲. صنعت فضایی حوزه‌ای بین‌رشته‌ای است؛ و تخصص‌هایی مانند هوافضا، مکانیک، مخابرات، الکترونیک، مواد و متالوژی و... در آن همکاری می‌کنند، لذا باید در جایگاهی فرا وزارتخانه‌ای قرار گرفته و جهت‌گیری یکسانی نسبت به مأموریت‌های ملی داشته باشد.


۳. در اکثر کشورهای پیشرفته از جمله هند، ایالات‌متحده و... بخش فضایی در ذیل بالاترین نهاد حکومتی قرار دارد، لذا همانند سال‌های قبل می‌بایست جایگاه بخش فضایی ارتقاء یافته و در اختیار نهادهای بالادستی قرار گیرد.


۴. مأموریت‌های فضایی زمانِ طراحی و ساخت طولانی دارند، پس عمر دولت‌ها کوتاه‌تر از زمان طراحی و ساخت ماهواره بوده، لذا دولت‌ها کیفیت را فدای زمان کرده و به دنبال کسب دست آورده‌ای مقطعی هستند اغلب.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته