سواد رسانهای مراکز بهداشتی و درمانی در بحرانها نجاتبخش و اعتمادافزاست
به گزارش خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اکبر نصراللهی در کارگاه آموزشی سواد رسانهای در بحرانها که در جمع رؤسای بیمارستانها و مراکز درمانی تامین اجتماعی در استان خراسان رضوی برگزار شد، مراکز بهداشتی و درمانی را یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین ارکان در بحرانها ذکر کرد و گفت: در مخاطرات و بحرانهایی که در کشور رخ میدهد، بیمارستانها و درمانگاهها علاوه بر مسئولیت اجتماعی همانند سایر بخشها ، به علت سر و کار داشتن با جان مردم مسئولیت اخلاقی و شرعی نیز دارند و در هر حادثه و بحرانی اعم از تنشهای سیاسی و اقتصادی منجر به خشونت و تلفات، سیل، زلزله، نخستین و ضروریترین مراکزی که به ذهن متبادر و حضور آن احساس می شود، مراکز بیمارستانی هستند.
وی علت وقوع بحرانهای قابل پیشبینی و افزایش خسارتها و تلفات را سواد رسانهای پایین کارگزاران بهداشتی و درمانی دانست و گفت: سواد رسانهای بحران یعنی آگاهی از بحرانها و اصول مدیریت بحران، شناخت ظرفیتهای رسانهای و توانایی تولید و توزیع هنرمندانه پیامهای خبری و آموزشی و استفاده هوشمندانه، فعالانه و حداکثری و بهموقع از آنها برای آموزش و آگاه کردن مردم و فرهنگسازی در مخاطرات و بحرانهای محتمل است.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران گفت: آموزش و فرهنگسازی مردم برای حفظ جان آنها، رصد مخاطرات و بحرانهای در شرف وقوع پزشکی مثل کرونا ویروس و هوشیار کردن مردم و مقامات، پاسخ به نیاز آموزشی و اطلاعرسانی به مردم در همه مراحل، مدیریت مدیران، كاركنان، بيماران در تعامل با رسانهها بهویژه فضای مجازی، ضرورت اطلاعرسانی به مردم در مسائل بهداشتی و درمانی و پیشگیری از افزایش تلفات با اطلاعرسانی و درمان بهموقع از جمله وظایف و نقشهای مهم مراکز بهداشتی و درمانی در مخاطرات و بحران است اما به دلیل فقدان سواد رسانهای در این مراکز و یا سواد رسانهای پایین مدیران و پزشکان ، این وظایف و نقشها یا انجام نمیشود و یا بسیار کمرنگ و دیرهنگام مشاهده میشود.
نصراللهی گفت: دلایل دیگر آمادگی رسانهای پایین و پاسخ دیرهنگام مراکز بهداشتی و درمانی و بسته های آموزشی ناکافی و نامناسب مرتبط با مخاطرات و بحرانها ، مشكلات مالي و درك نامناسب از جايگاه بيمارستانها در پاسخ به حوادث و همچنین اطلاع ناکافی از ظرفیت و جایگاه رسانهها و اصول و تاکتیکهای اطلاعرسانی است.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با بیان اینکه بین میزان و کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و شرایط بیمارستانها و درمانگاهها در بحرانها رابطه وجود دارد، افزود: در بعضي موارد بيمارستانها خود مستقيماً از حادثه متأثر شده و از نظر سازهاي، غيرسازهاي، تجهيزات، پرسنل و حتي سازماندهي و مديريتي آسيب ميبينند و قادر به تأمين خدمات به موج مصدومين ناشي از حوادث و بلايا نخواهند بود مثلا در زلزله 2003 الجزاير حدود 50 درصد بيمارستانها و مراكز بهداشتي-درماني كاملاً غيرفعال شدند اما اين اتفاق در بم براي تمامي بيمارستانها مشاهده شد.
استاد ارتباطات و مدیریت رسانه همچنین با تشریح مراحل مختلف بحران و تغییر آرایش، بازیگران، منابع و مصرف رسانهای گفت: مدیریت بحران تدابیر و اقدامات لازم در قبل، حین و بعد از بحران را شامل میشود و درمانگاهها و بیمارستانها برای هر مرحله باید آمادگی و برنامهریزی داشته باشند.
وی با تاکید بر اهمیت مدیریت پیام و نقش سواد رسانهای بحران گفت: مدیریت پیام، شناخت،کشف، تولید و انتشار بهموقع ، هنرمندانه و هوشمندانه محتوی با درنظر گرفتن ویژگیهای مخاطبان، ابزارها و زمانها و رقبا و سواد رسانهای یعنی برخورد فعال کادر بهداشتی و درمانی با ظرفیتها و پیامهای رسانه است و برخورد فعال با رسانه و استفاده بهموقع و صحیح و موثر از آن هم با شناخت ظرفیتهای همه رسانهها بهویژه فضای مجازی، پیام، مخاطب، اصول مدیریت پیام و تسلط بر تاکتیکهای آن و درک فضای رقابتی و استفاده از ظرفیت خبرنگاران و تغییر ساختار تعامل مراکز و فعالان درمانی با رسانهها امکانپذیر است.
نصراللهی با بیان اینکه ایران در رده 10 کشور نخست بلاخیز دنیا قرار دارد و آسيبپذيري ايران در برابر زلزله 100 برابر ژاپن است ، اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از بروز بحران و کاهش تلفات و خسارتها، شرط عقل و ایفای وظایف اداری و انسانی دانست و گفت: بیتردید استفاده از ابزارهای رسانهای در آموزش و اطلاعرسانی و فرهنگرسانی در امور بهداشتی و درمانی در بحران زدایی، اعتماد افزایی و کاهش خسارتها و تلفات مهم است .
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه افزود: از مجموع 40 بلای طبیعی شناخته شده در جهان، امکان وقوع 32 نوع آن در ایران وجود دارد، همچنین 90 درصد جمعيت ایران در معرض خطرات ناشی از زلزله و سيل قرار دارند بنابراین با توجه به شرایط بالقوه مناسب ایران برای وقوع بحرانهای مختلف، اهمیت دادن به سواد رسانهای بحرانها و مخاطرات در سطوح مختلف مردم ،مسئولان و رسانهها ضروری است.
انتهای پیام/4076/
انتهای پیام/