لزوم تدوین پیوست رسانهای مخاطرات و بحرانها
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در کارگاه آموزشی « سیاستگذاری و مدیریت پوشش اخبار بحران » در جمع مدیران و کارشناسان روابط عمومی راهآهن سراسر کشور با تشریح موقعیت ایران در بحرانهای مختلف گفت: ایران به لحاظ تنوع بحرانها در رده پنجم دنیا،به لحاظ میزان تلفات در رده 10 کشور نخست جهان قرار دارد و از 40 بحران طبیعی شناخته شده بیش از 30 بحران در کشورمان روی داده است و یا ایران مستعد وقوع آن است.
نویسنده کتاب مدیریت بحران، وجود بحرانها را در کشورها،سازمانها و بخشهای مختلف طبیعی و گریزناپذیر دانست و گفت: در کشوری که با این حجم و تنوع بحران مواجهه است و در عصر تعدد و کثرت رسانهها، باید برای مدیریت بحرانها، هم از مناسبترین و مؤثرترین ابزار یعنی رسانهها حداکثر استفاده را کرد و هم اینکه از ستاد دائم مدیریت رسانهای بحران در وزارتخانهها و سازمانها استفاده کرد.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه گفت: پیششرط مدیریت بحران، اتخاذ رویکرد و راهبرد مناسب رسانهای، آگاه بودن از مخاطرات و بحرانها و آگاه کردن مسئولین و مردم از طریق رسانهها است.
نصراللهی با اشاره به نقشهای دوگانه روابط عمومیها در مخاطرات و بحرانها گفت: پیشگیری و جلوگیری از تبدیل مخاطرات به بحرانها، رصد حوادث در شرف وقوع و هوشیار کردن مردم و مقامات، برقراری پیوند میان مسئولان و مردم، افزایش تابآوری مردم و جلب مشارکت آنان برای پیشگیری از حوادث از طریق آموزش، فرهنگسازی برای آمادگی در مقابل بحران و بحرانزدایی، بسیج عمومی و سازمانی، جلوگیری از و مقابله با شایعات از طریق اطلاعرسانی بهموقع و صحیح و جامع و بهرهگیری از تاکتیک شروع قبل از دیگران، اعتماد افزایی و امید زایی و تبدیل تهدیدات به فرصتها با استفاده حداکثری و هوشمندانه از رسانهها از جمله کارکردهای مثبت روابط عمومیها در مدیریت رسانهای مخاطرات و بحرانها است.
وی با بیان رفتارشناسی رسانهها در بحرانها؛ تأمین نیازها و فراهم کردن شرایط مناسب برای اطلاعرسانی سریع و صحیح رسانهها در مواقع بحرانی از جمله وظایف مهم روابط عمومی است که متأسفانه برخی مواقع به دلیل غفلت از آن, تعامل سازمانها و روابط عمومیها را در بحرانها با مشکل موجهه میکند.
نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری گفت: اگر چه روابط عمومیها و رسانهها در بروز برخی بحرانها نقش ندارند اما فرازوفرود و نتایج و تبعات ناشی از آن تا حدود بسیار زیادی به نوع مدیریت و تعامل روابط عمومی و رسانهها است.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با برشمردن برخی آسیبهای مدیریت بحرانهای اخیر کشور گفت؛ فقدان سخنگوی واحد، اظهار نظر افراد غیرمسئول،تعارض در اطلاعرسانی، بیتوجهی و یا توجه ناکافی به افکار عمومی و نیاز رسانهها، تأخیر در اطلاعرسانی، سواد رسانهای پایین روابط عمومیها و مسئولان،اظهار نظر قبل از بررسیهای تخصصی و کارشناسی، تمرکز اقدامات روابط عمومی به دوره بحران و غفلت از مراحل قبل و بعد از بحرانها، غلبه رویکردهای سنتی،رویدادی،کمی و راهبرد انفعالی، واکنشی، انکار از جمله اشکالات روابط عمومیها در بحرانها است.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/