دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 بهمن 1398 - 12:24

معرفی چند رمان‌ معروف دنیا

در جهان ادبیات آثاری هستند که هر چه از آن‌ها می‌گذرد نه تنها قدیمی نمی‌شوند و گرد زمان بر آن‌ها نمی‌نشیند، بلکه با گذشت سالیان دراز هنوز تازه و جذاب و خواندنی هستند و روز به روز ارزش آن‌ها بیشتر نمایان می‌شود. کتاب‌هایی که مرزهای جغرافیایی و فرهنگی و حتی زمانی را درنوردیده‌اند، زیرا از دغدغه‌های انسانی گفته‌اند و جهانی شده‌اند.
کد خبر : 470200
رمان های معروف دنیا.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، بسیاری از کتاب‌های رمان معروف به فارسی ترجمه نشده‌اند. در این یادداشت به معرفی تعدادی از آثار ارزشمند ادبیات جهان پرداخته‌ایم که به فارسی ترجمه شده‌اند و کتاب آن‌ها در دسترس است، با ما همراه باشید با معرفی کتاب صوتی رمان‌های معروف.


جنایت و مکافات


داستایوفسکی  در جنایت و مکافات داستان دانشجویی به نام راسکلینکف را روایت می‌کند که مجبور به ترک تحصیل می‌شود و به دلیل تنگدستی و به خاطر اصولی که خودش هم نمی‌تواند به درستی آن‌ها را توجیه کند، مرتکب قتل می‌شود. داستایوفسکی یک داستان نویس ساده نیست، بلکه مانند یک فیلسوف یا روانشناس به عمق روان و تفکرات شخصیت هایش نفوذ می‌کند. او در این کتاب به تحلیل انگیزه های قتل و تاثیر قتل بر قاتل می‌پردازد و رابطه انسان با خویشتن و جهان پیرامون را مورد بررسی قرار می‌دهد.


عقاید یک دلقک


کتاب عقاید یک دلقک نوشته هایریش بل، نویسنده آلمانی، یکی از رمان های تاثیرگذار و پرمخاطب قرن بیستم است. در این داستان بل تصویری طنزآمیز از آلمان بعد از جنگ جهانی دوم را عرضه می‌کند و به شرایط جامعه آلمان پس از اقدامات هیتلر، آثار مخرب جنگ، اختلافات میان کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها با نگاهی انتقادآمیز می‌نگرد.


صد سال تنهایی


کتابی نوشته‌ی گابریل گارسیا مارکز که در سال ۱۹۶۷ نوشته شده است. داستان کتاب صد سال تنهایی راجع به زندگی شش نسل از خانواده‌ی بوئندیا است که اتفاقات گاها عجیبی برای آنها رخ می‌دهد. با اینکه روند کلی داستان واقعی است، وجود این اتفاقات باعث می‌شود سبک داستان رئالیسم جادویی باشد. این کتاب در واقع آغازگر سبک رئالیسم جادویی محسوب می‌شود. تا کنون حدود ۵۰ میلیون نسخه از این کتاب در سراسر جهان به فروش رسیده است.


ارباب حلقه‌ها


داستان خیالی بسیار معروف که راجع به ماجرای حلقه‌ای افسانه‌ای است که قدرتی عجیب در خود دارد. ارباب حلقه‌ها طی ۱۲ سال توسط جی.آر.آر.تالکین نوشته شده و اولین نسخه‌ی آن در سال ۱۹۵۴ به چاپ رسیده است. تا کنون حدود ۱۵۰ میلیون نسخه از این کتاب به فروش رسیده و از مشهورترین و پرفروش‌ترین کتاب‌ های قرن ۲۱ به شمار می‌رود.


غرور و تعصب


غرور و تعصب جین آستین را به‌واقع می‌توان از بهترین رمان های جهان دانست. کتابی که نه‌تنها در توصیف از زبان خود نویسنده، بهترین اثر و «فرزند دلبند» او بود که خوانندگان نیز آن را ستودند و چندین فیلم و سریال نیز به اقتباس از آن ساخته‌شده است. روایت یک دلباختگی و امتناع از ابراز عشق که تا انتهای داستان ما را مشتاق، منتظر و همراه خود نگه می‌دارد و به نحوی شایسته به اتمام می‌رسد. توصیف شخصیت‌ها در این رمان چنان دقیق و ظریف‌اند که با خواندن کتاب گویی تصاویری بر روی پرده سینما از جلوی چشمانمان رژه می‌روند.


کیمیاگر


سیری از بیرون به درون و یافتن گنج نهایی در نهان خویش و در پایان رسیدن به آرامش درونی همه‌ی آن چیزی است که کیمیاگر در پی روایت آن است؛ چیزی شبیه «حدیث نفس» که از هر زبان که بخوانیم و بشنویم، بی‌شک نامکرر است. «پائولو کوئیلو» با انتخاب موضوعی چنین ساده اما فراگیر، توانست کتاب کیمیاگر را در باشگاه پرطرفدارترین‌ها در جهان، جای دهد. او ما را با قهرمان داستانش از نقطه‌ی آغازین تا انتهای مسیر همراهی و در طول راه با بهره‌گیری از زبان نماد و نشانه‌ها راز‌های زندگی را در قالب یک روایت دلنشین برای ما بازگو می‌کند و در نهایت ما را به این اصل می‌رساند که هر چه هست و نیست، چه خوش و چه ناخوش، همه درون خود ماست و نه میان این جهان پهناور!


خشم و هیاهو


ویلیام فاکنر در کتاب خشم و هیاهو داستان نابودی خانواده کامپسون را روایت می‌کند قصه در سال ۱۸۹۵ و با مرگ مادربزرگ خانواده کامپسون آغاز می‌شود. خانم و آقای کامپسون برای آن که فرزندانشان متوجه مرگ مادربزرگ نشوند، آن‌ها را به خارج خانه فرستاده‌اند، اما بچه‌ها زیر درخت گلابیِ پشت پنجره تالار محل برگزاری مراسم جمع شده‌اند؛ کدی، دختر هفت ساله خانواده، از درخت گلابی بالا رفته و هر آنچه از پنجره می‌بیند را برای بقیه تعریف می‌کند. داستان کتاب خشم و هیاهو در چهار فصل نوشته شده و سه فصل اول از زبان پسرهای خانواده کامپسون روایت می‌شود.


مزرعه حیوانات


بیشتر ما کتاب مزرعه حیوانات را با این جمله‌ی معروفش به یاد می‌آوریم: «همه حیوانات برابرند اما بعضی برابرترند». «جرج اورول» در این کتاب با زبانی نمادین به بیانی توصیفی از جامعه می‌پردازد. خصوصیاتی که در این نمادها قابل دریافت هستند می‌توانند برای هر جامعه‌ای صدق کنند و همین امر داستان را به‌شدت باورپذیر کرده و نظر طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. نویسنده جامعه‌ای از حیوانات را به تصویر کشیده که با تصویری از یک جامعه آرمانی و با ترسیم یک هدف غایی به پا خاسته و جنبشی جمعی را آغاز می‌کنند. در میانه‌های راه اما اتفاق‌هایی پیش پای این جنبش قرار می‌گیرد که آن را از مسیر اصلی خود خارج می‌کند و این امر تا بدان جا پیش می‌رود که به‌تدریج چیزی از آن ایده‌آلِ نابِ ترسیم‌شده، باقی نخواهد ماند.


بینوایان


این شاهکار که سال‌های سال از زمان خلقش می‌گذرد همچنان هم در فهرست بهترین رمان های جهان قرار دارد. ویکتور هوگو در کتاب بینوایان موضوعاتی چون عدالت اجتماعی، اختلاف طبقاتی موجود در جامعه آن زمان و ظلم حاکم بر جامعه را دستمایه داستان خود قرار داده است. می‌توان گفت هوگو در کنار خلق اثری ماندگار به‌نوعی اوضاع زمانه‌ی خود را نیز در کتاب بینوایان واکاوی کرده و واقعیت‌های موجود در بستر جامعه را در قالب کلمات و جملات به دست آیندگان رسانیده است. این کتاب پس از انتشار بازخوردهای متناقضی را دریافت کرد. از یکسو از این اثر به شکل غیرمنتظره‌ای استقبال شد و از دیگر سو انتقادهای تند و صریحی به آن وارد شد.


گوژپشت نتردام


در پاریس قرن پانزدهم، دختر کولی جوان و زیبایی بنام اسمرالدا به همراه بز باهوش خود جالی می‌رقصید و برنامه اجرا می‌کرد. کلود فرولو، رئیس شماسهای کلیسای نوتردام پاریس و راهبی که نفس شکنجه‌اش می‌دهد در نهان عاشق اسمرالدا شده‌است، او سعی می‌کند با کمک کازیمودو، ناقوس‌زن گوژپشت و بدشکل نتردام اسمرالدا را برباید، ولی با دخالت کاپیتان فوبوس دوشاتوپر ناکام می‌ماند و کازیمودو دستگیر می‌شود. کازیمودو را در میدان اعدام با شلاق مجازات می‌کنند و تنها اسمرالدا که قلبی مهربان دارد به او کمک می‌کند و... این شرح مختصری بود از کتاب گوژپشت نتردام، اما خواندنش برای هر کسی که به ادبیات کلاسیک جهان علاقه دارد، توصیه می‌شود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته