دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1398 - 17:03
کارشناس سوریه:

موفقیت ارتش سوریه در معرةالنعمان ترکیه را نگران کرد/ آنکارا در سراشیبی سقوط

یک کارشناس سوری با بیان اینکه آنکارا به دلیل موفقیت‌های نظامی دولت سوریه و شکست نقشه‌هایش برای ایجاد یک گروهک تروریستی در مرزهای مشترک بسیار نگران است، گفت: ترکیه می‌کوشد آبروی از دست رفته‌ خود را بازیابد، ولی با اقدامات نسنجیده هر روز به لبه پرتگاه نزدیک‌تر می‌شود.
کد خبر : 469501
EGya4WGWoAUTSaW.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «احمد الخالد» کارشناس امور سیاسی سوریه در گزارش خود که روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم منتشر کرد، نوشت: ارتش و نیروهای مسلح سوریه 29 ژانویه (9 بهمن‌ماه جاری) معرةالنعمان، دومین شهر بزرگ استان ادلب را از تسلط گروه‌های تروریستی مورد حمایت ترکیه خارج کرده‌اند.


طبق این گزارش، آنکارا به دلیل موفقیت‌های نظامی دولت سوریه و شکست نقشه‌هایش برای ایجاد یک گروهک تروریستی در مرزهای مشترک با سوریه بسیار نگران است. در این راستا آنها اقدام به عملیات رسانه‌ای با هدف خدشه وارد کردن به عملیات‌های موفقیت‌آمیز دولت سوریه و متحدانش ازجمله روسیه کردند و با پروپاگاندای رسانه‌ای این‌گونه القا می‌کنند که روسیه و دولت سوریه در حال تخریب زیرساخت‌های شهری و کشتن مردم هستند.


خالد می‌نویسد: آنکارا (در راستای توطئه شوم خود) اطلاعات گمراه‌کننده‌ای را درباره تعداد قربانیان عملیات نظامی سوریه و نیز آوارگان سوری منتشر کرده است. آنها این‌گونه القا می‌کنند که در عملیات سوریه بسیاری از مردم در معرة‌النعمان کشته یا آواره شدند و خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های شهری وارد آمده است.


سازمان دیده‌بان حقوق بشر (که فعالیتی مخالف نظام سوریه دارد) در گزارشی نوشت: نیروهای ارتش سوریه در عملیات نظامی با هدف آزادسازی معرة‌النعمان دو غیرنظامی را کشتند. با این وجود، این سازمان اعلام کرد که نظام سوریه تلاش می‌کند از افزایش قربانیان عملیات نظامی کاسته شود.


رأی‌الیوم می‌افزاید: دولت آنکارا پروپاگاندای رسانه‌ای خود را با هدف پاسخ به حمله نظامی سوریه به معرة‌النعمان و جلوگیری از پیشروی نیروهای بشار اسد به نقاط مختلف ادلب و تخریب پایگاه‌های وابسته به شورشیان مسلح مورد حمایت ترکیه افزایش داده است و می‌گوید که مردم در حال فرار از شهر هستند. این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شوند که آنهایی که آواره یا پناه‌جو نامیده می‌شوند، درواقع بازماندگان گروه‌های افراطی مورد حمایت ترکیه هستند که از مدت‌ها پیش به این شهر آمده بودند تا در عملیات اشغال ادلب مشارکت داشته باشند.


در ادامه این گزارش آمده است: تروریست‌ها به این شیوه قصد داشتند مسئولیت هرگونه خسارت انسانی را به دوش نظام سوریه بیندازند و با مانور رسانه‌ای بیگانگان، از شدت و میزان موفقیت‌های ارتش سوریه بکاهند و نیروهای مقاوم سوری را در نظر مردم، بد جلوه دهند. این حوادث در حالی رخ می‌دهد که به تازگی در منطقه کاهش تنش در ادلب، خیانت ترک‌ها به گروه‌های شورشی تحت سیطره خود آشکار شده است. آنکارا که بارها بر حمایت از نیروهای شورشی تأکید کرده بود، مدت‌هاست حمایت‌های مسلحانه خود را قطع کرده است و به نیروهای دولتی سوریه اجازه می‌دهد وارد شهرهای مختلف این استان شود. علاوه بر این به نظر می‌آید ترکیه در اقدامی برخلاف مواضع گذشته خود، می‌خواهد مرزهای سوریه با ترکیه را از تسلط گروه‌های شورشی خارج کند.


رأی‌الیوم نوشت: مشخص است که ترکیه در آخرین هماورد خود با سوریه نیز شکست خورده است. آنها ناامیدانه همه تلاش خود را برای مهار موفقیت‌های نظام اسد به‌کار می‌بندند و حتی از جنگ اطلاعاتی و کشتن نیروهای مورد حمایت خود که از درگیری فرار می‌کنند، دریغ ندارند. آنکارا در تلاش است تا پس از ماجراجویی‌هایش در سوریه آبروی از دست رفته‌اش را بازیابد، ولی با اقدامات نسنجیده هر روز به لبه پرتگاه نزدیک‌تر می‌شود.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته