شورای رقابت بر جلوگیری از انحصار در واردات خودرو تاکید کرد
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، پس از آن که وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامهای واردات خودرو را فقط از طریق نمایندگیهای مجاز آزاد دانست، شورای رقابت این روش واردات را غیرقانونی خواند.
با این حال سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به تازگی فهرستی از نمایندگیهای مجاز را منتشر و بار دیگر اعلام کرد که واردات خودرو فقط از طریق آنها ممکن است.
این در حالی است که شورای رقابت در جلسه اخیر خود این موضوع را بار دیگر به بحث گذاشت. آن طور که مصوبه ای شورا نشان میدهد، تأکید اعضا بر این مطلب بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت تدابیری بیاندیشد تا همه افراد حقیقی و حقوقی بر اساس شرایطی مشخص که آنها تعیین میکنند (نه اینکه از طریق نمایندگی ها مجوز بگیرند) بتوانند خودرو وارد کنند و خدمات پس از فروش را نیز طی توافق نامهای از نمایندگیها و یا هر شرکت دیگری خریداری کنند.
در این خصوص مصوب شد نمایندگیها نیز ملزم به فروش خدمات پس از فروش با قیمت منطقی باشند.
در مصوبات جلسه اخیر شورای رقابت همچنین عملکرد خودروسازان در رابطه با اجرای شروط پنج گانه شورای رقابت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
شروط پنج گانه درباره شرایط افزایش قیمت خودرو به این شرح بود:
1.میزان تولید خودرو در سطح قابل قبول (مورد تأیید شورای رقابت) قرار گیرد.
2.آپشنهای نصب شده بر روی خودروها به هیچ وجه اجباری نباشد. (به غیر از الزامات قانونی)
3.طرحهای فروش به نحوی اجرا شود که دریافت کننده خودرو، مصرف کننده نهایی آن باشد.
4.بازار حاشیه از میان برداشته شود.
5.فرمت قراردادها طبق نظر شورای رقابت (به نحوی منصفانه) اصلاح شود.
در جلسه شورای رقبات، پس از ارزیابی تک تک فرضها و عملکرد خودروسازان، عملکرد شرکت خودروسازی سایپا نسبت به اجرای این مصوبه مثبت بود، اما خودروسازهای ایران خودرو و مدیران خودرو تخلفاتی داشتند. در این خصوص مقرر شد تخلفات صورت گرفته از طرف مرکز ملی رقابت به خودروسازان متخلف فرستاده شود و خودروسازان به آنها پاسخ دهند تا در جلسه آتی شورای رقابت در مورد آنها تصمیم گیری شود.
انتهای پیام/