دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آبان 1394 - 11:38
مجلس به منظور تأمین نظر شورای نگهبان درباره طرح فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی تصویب کرد

محرومیت پنج ساله اعضای مؤثر احزاب منحله از تأسیس حزب/ صدور مجوز فعالیت و نظارت بر تشکل‌های صنفی بدون مرجع ماند

نمایندگان در نشست علنی امروز -یکشنبه 10 آبان ماه- مجلس شورای اسلامی، اصلاح طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی اعادهشده از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
کد خبر : 46939

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، نمایندگان با اصلاح تبصره 2 بند الف را تصویب کردند. براین اساس مرامنامه حزب باید متضمن الف – جهان‌بینی، مبانی فکری و عقیدتی باشد. بر اساس اصلاح صورت گرفته به انتهای بند الف تبصره 2 ماده 2 عبارت «در چارچوب موازین اسلام» اضافه می‌شود.


نمایندگان همچنین تبصره چهارم طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را تصویب کردند.


براساس تبصره 4 این طرح، حزب می‌تواند از هر نام و نام اختصاری و نمادی استفاده نماید مگر اسامی موهن یا مغایر با شئونات دینی، فرهنگی و وحدت ملی کشور و همچنین عناوینی که منع قانونی دارد و یا توسط دستگاه ها و نهادهای عمومی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8 و یا احزاب دیگر مورد استفاده قرار گرفته‌اند و نیز عناوین مشابه آنها که عرفاً موجب اشتباه گردد همچنین عناوین عام و غیرمسمی به تشخیص کمیسیون احزاب در ابتدای تبصره 4 ماده 2 بعد از عبارت «حزب می‌تواند» عبارت «با رعایت شروط اصل 26 قانون اساسی» اضافه و در سطر دوم عبارت «وحدت ملی کشور» حذف شود.


نمایندگان همچنین در رابطه با متقاضیان تأسیس حزب و عضویت در آن، شرایط ذیل را تصویب کردند.


براین اساس در بند الف ماده 4 کلمه «شرایط» جایگزین کلمه «تأسیس» می‌شود.


محرمان از تاسیس حزب


نمایندگان همچنین مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی قانون احزاب با بند (ج) ماده 5 این قانون با 122 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر موافقت کردند که براساس آن اعضای مؤثر احزاب منحل شده‌ای که در زمان انحلال عضو مؤثر باشند، و انحلال حزبشان به حکم دادگاه و به دلیل ارتکاب جرم بوده است، به مدت 5 سال از تأسیس حزب و عضویت در حزب محروم می‌شوند.


همچنین نمایندگان برای جلب نظر شورای نگهبان مصوب کردند در تبصره 3 ماده 9 عبارت «بند ث» حذف و عبارت «حکم» جایگزین شود.


نمایندگان همچنین ضمن تصویب ماده 5 موافقت کردند که اشخاص زیر از تأسیس حزب یا عضویت در آن محروم شوند:


الف – کلیه اعضای دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم طاغوت، ساواک منحله، فراماسون‌ها، کسانی که در فاصله 28 مرداد 1332 تا 22 بهمن 1357 به وزارت رسیده و یا به عضویت مجالس شورای ملی یا سنا درآمده‌اند، اعضای مؤثر رژیم سابق و حزب رستاخیز و اعضای گروهک‌های غیرقانونی محارب و ضدانقلاب به تشخیص مراجع ذیصلاح


ب – محکومان به جرایم ضد امنیت داخلی و خارجی کشور


پ – جاسوسان حسب تشخیص دستگاه‌های امنیتی و یا قضایی کشور با 117 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر موافقت کردند.


براساس بند پ ماده 5، جاسوسان حسب تشخیص وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یا مراجع قضایی از حضور در احزاب منع شده‌اند.


لازم به ذکر است، نمایندگان در راستای تأمین نظر شورای نگهبان، ماده 10 و تبصره‌های آن را که درخصوص صدور پروانه جهت تشکیل حزب و فعالیت احزاب بود، حذف کردند.


معافیت وزارت کشور از صدور مجوز فعالیت و نظارت بر تشکل‌های صنفی


براساس اصلاحیه کمیسیون مقرر شد که با عنایت به حذف ماده 10 این طرح، در بند 2 ماده یک عبارت «ماده 10 این قانون» حذف و عبارت «ماده 10 قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده مصوب 7 شهریور 1360» جایگزین شود.


همچنین نمایندگان برای تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند که بند 13 به شرح زیر اصلاح شود:


با عنایت به حذف ماده 10 این طرح، در بند 13 ماده یک عبارت «ماده 10 این قانون» حذف و عبارت «قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته‌شده مصوب 7 شهریور 1360» جایگزین شود.


گفتنی است اصلاحیه مذکور با 104 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 18 رأی ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر موافقت کردند.


در ادامه بررسی گزارش مذکور نمایندگان با حذف تبصره یک ماده یک با 115 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر موافقت کردند.


براساس این تبصره حذف شده؛ صدور مجوز فعالیت و نظارت بر تشکل‌های صنفی که برای صدور مجوز و نظارت بر فعالیت‌های آنها مرجعی در قوانین و مقررات پیش‌بینی نشده است برعهده وزارت کشور است. وزارت کشور موظف است تا مدت 3 ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون صدور مجوز، نحوه فعالیت و نظارت بر این تشکل‌ها را تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند.


لازم به ذکر است با حذف تبصره یادشده، صدور مجوز فعالیت و نظارت بر تشکل‌های صنفی که مرجعی در قوانین و مقررات برای آن پیش‌بینی نشده، برعهده وزارت کشور نیست.


با موافقت نمایندگان جهت تأمین نظر شورای نگهبان مقرر شد در بند (ب) ماده 13 عبارت «قوانین و مقررات» جایگزین عبارت «مقررات این قانون» می‌شود.


همچنین نمایندگان با اصلاح ماده 13 قانون احزاب موافقت کردند که براساس آن در تبصره این ماده عبارت «ماده 10» حذف و کلمه «احزاب» جایگزین می‌شود.


گفتنی است در ادامه بررسی قانون احزاب، نمایندگان مقرر کردند در بند (ط) ماده 13 عبارت «بند 6 ماده 11 این قانون» قبل از عبارت «اصل 27» اضافه می‌شود.


نمایندگان در ادامه بررسی قانون احزاب مقرر کردند در تبصره 3 ماده 19 عبارت «در مواردی که جرم مربوطه عنوان جرایم سیاسی را داشته باشد» پس از عبارت «دادگاه صالح» اضافه می‌شود.


همچنین نمایندگان در جریان بررسی قانون احزاب با حذف ماده 20 این قانون جهت تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.


بهارستان‌نشیناننیز مقرر کردند در بند 3 ماده 21، عبارت «ماده 10» حذف و کلمه «احزاب» جایگزین می‌شود.


وکلای ملت در ادامه بررسی قانون احزاب، موافقت کردند که در تبصره 2 ماده 21، عبارت «در صورت مسکوت بودن در اساسنامه طبق قواعد مربوطه به تصفیه شرکت‌های سهامی» حذف و عبارت «طبق مقررات مربوطه» جایگزین شود.


همچنین نمایندگان در ادامه بررسی قانون مذکور موافقت کردند که در ماده 23 کلمه «احزاب» جایگزین عبارت «ماده 10» شود.


بهارستان‌نشینان همچنین مقرر کردند در انتهای ماده 24 قبل از عبارت «نسخ می‌شود» عبارت «به استثنای ماده 10» اضافه شود.


بر اساس این گزارش، همه اصلاحات صورت گرفته در قانون احزاب جهت تامین نظر شورای نگهبان انجام شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب