مصوبات مجلس چگونه در شورای نگهبان بررسی و تصویب میشود
به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیمگیریها، قانونگذاریها و برنامهریزیهاست و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد.
مجلس شورای اسلامی پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیمگیریها و مظهر اراده ملی است و از اینرو آشنایی با بخشهای مختلف آن ضروری به نظر میرسد. با همین هدف اصطلاحها و کلیدواژههای حقوقی مجلس شورای اسلامی برای آشنایی مخاطبان در این صفحه منتشر میشود.
ارجاع مصوبات مجلس به شورای نگهبان و مراحل رسیدگی به آنها
آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در ماده 197 تصریح میکند: تمامی مصوبات مجلس رسماً به شورای نگهبان فرستاده میشود. در صورتی که شورا ظرف 10 روز پس از وصول یا پس از انقضای 10 روز تمدید مذکور در اصل 95 قانون اساسی، مخالفت خود را اعلام نکرد، طبق اصل 94 قانون اساسی، مصوبات از طرف مجلس برای امضا و ابلاغ به ریاست جمهوری ارسال میشود.
تبصره ماده 197 میگوید: روز وصول مصوبه و روز اعلام نظر شورای نگهبان به مجلس جزو مهلتهای مقرر محسوب نمیشود.
ماده 198 تصریح میکند: مصوبات مجلس تا زمان اعلام نظر نهایی شورای نگهبان از دستور خارج نمیشود. شورای نگهبان، در صورت رد مصوبات مجلس موظف اس تعلت رد را صریحاً به مجلس گزارش دهد تا بلافاصله تکثیر و توزیع شود.
طبق ماده 199؛ مصوبات عادی و یک فوریتی مجلس که از طرف شورای نگهبان رد شده به کمیسیون مربوطه ارسال میشود و با اعلام وقت قبلی با حضور نماینده شورای نگهبان، موارد اعتراض برای اصلاح مورد بحث قرار میگیرد. در صورت عدم حضور نماینده شورای نگهبان در موعد اعلام شده، کمیسیون با ملحوظ کردن نظر شورای نگهبان کار خود را انجام میدهد.
نمایندگان یکه پیشنهاد اصلاحی دادهاند، در این مرحله میتوانند در کمیسیون شرکت کنند. نظر کمیسیون همراه پیشنهادهای نمایندگان در مجلس مطرح میشود و طبق معمول شور دوم مورد بحث و رأی قرار میگیرد.
چنانچه در مورد مادهای، کمیسیون نیز همراه پیشنهادهای دیگر پیشنهاد داده باشد، اول پیشنهاد کمیسیون به رأی گذاشته میشود و در صورت عدم تصویب، پیشنهادهای دیگر مطرح میشود.
در صورت عدم تصویب پیشنهاد کمیسیون و یا پیشنهادهای قبلی نمایندگان در مجلس، پیشنهادهای جدید پذیرفته میشود و درباره آنها بحث و رأیگیری صورت میگیرد.
تبصره 1 این ماده قانونی تصریح میکند: پس از ایراد شورای نگهبان، دولت حق پیشنهاد اصلاح لایحه را ندارد مگر در موارد ایراد شورای نگهبان.
تبصره2 میافزاید: شورای نگهبان نمیتواند پس از گذشت مهلتهای مقرر و رفع ایراد در نوبت اول، مجدداً مغایرت موارد دیگری را که مربوط به اصلاحیه نیست بعد از گذشت مدت قانونی به مجلس اعلام کند، مگر در رابطه با انطباق با موازین شرعی.
به موجب تبصره 3 قانون داخلی مجلس، اگر با اصلاح ماده مورد ایراد شورای نگهبان ماده به کلی خاصیتش را از دست داد، میتوان آن را حذف کرد.
در ماده 200 آمده است: پس از بررسی و رأیگیری گزارش کمیسیون که در آن نظر شورای نگهبان ملحوظ شده است، مصوبه مجدداً به شورای نگهبان ارسال میشود. اگر این مصوبه هنوز وافی به نظرات شورای نگهبان نباشد، مجدداً در مجلس مطرح میشود فدر صورتی که مجلس با در نظر گرفتن حفظ مصلحت نظام همچنان بر رأی خود باقی باشد رئیس مجلس مصوبه مذکور را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال میکند. مجمع تشخیص موظف است تنها در موارد اختلاف و در دیگر موارد مربوط به آن اظهار نظر قطعی کرده و گزارش آن را برای طی مراحل بعدی به رئیس مجلس اعلام کند.
انتهای پیام/4034/
انتهای پیام/