دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آبان 1394 - 22:21
توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد

رونمایی از موتور جستجوی بومی "پارسی جو"

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت : موتور جستجوی بومی یکی از اجزای شبکه ملی اطلاعات است و ما از آن حمایت می کنیم.
کد خبر : 46858

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از واحد مرکزی خبر، محمود موتورواعظی در مراسم رونمایی موتور جستجوی بومی "پارسی جو " که در محل پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد افزود : رونمایی از این موتور جستجوگر کار جدیدی نیست و ما امروز نسخه پنجم آن را رونمایی می کنیم، در نسخه اول یک میلیون سند و در این نسخه یک میلیارد سند گنجانده شده است.
وی گفت: طراحی چنین موتور جستجوی بومی اقدامی ارزشمند که امروز 15 سرویس ارزش افزوده را در خود جا داده است.
واعظی افزود: قرار بود این موتور جستجو سال گذشته افتتاح شود اما طراحان و دست اندرکاران آنقدر محتاط بودند که می‌خواستند آغاز خوبی داشته باشند.
وی با بیان اینکه 12 سال است فقط نامی از شبکه اطلاعات ملی شنیده می شود ولی از آن خبری نیست گفت : در بخش های زیر ساخت اقدامات خوبی انجام شده اما اگر محتوای مناسبی تولید نشود هر چقدر که پهنای باند را افزایش دهیم فایده ای ندارد .
واعظی افزود: یکی از اجزای این شبکه موتور جستجوی بومی است.
وی گفت : سال گذشته موتور جستجوی یوز را رونمایی کردیم امروز هم نسخه پنجم موتور جستجوی پارسی جو را و در آینده نیز از چنین طرح هایی حمایت می کنیم.
وی افزود: ما در کشور هر جا که می رویم مخزن عظیمی از محتوا وجود دارد که باید اقدامی به منظور در دسترس قرار گرفتن این محتواها صورت گیرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در دنیا دو نوع موتور جستجوی بومی و بین المللی وجود دارد گفت: ما ادعایی نداریم که یوز و یا پارسی جو کارکردی همچون گوگل و یا یاهو داشته باشند و کاربران نیز این نگرانی را داشته باشند که امکان دسترسی به گوگل کاهش می یابد و یا از بین می رود البته به دنبال آن هستیم که خط و زبان فارسی ما در این موتور جستجو مرجع باشد هم در داخل کشور و هم در دنیا.
واعظی با اشاره به مزیت های استفاده این موتور جستجوگر گفت: با مراجعه کاربران به این جویشگر اطلاعاتمان در داخل می ماند ذائقه مردم رصد می شود و در کنار آن باید ضمن مشخص نمودن نواقص تجاری سازی نیز در دستور قرار گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته