دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1398 - 12:06
یک مشاور خانواده:

ایجاد مانع، می‌تواند عامل کاهش آمار طلاق شود/ مسئولان باید با علل طلاق مقابله کنند

یک مشاور خانواده گفت: سخت‌تر کردن روند ثبت طلاق در بسیاری از موارد می‌تواند مانع از گرفتن تصمیمات عجولانه در طلاق شود اما مسئولان باید برای از بین بردن علل بروز این مسئله اجتماعی فکری کنند.
کد خبر : 468312

اصغر کیهان‌نیا در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان، خانواده و جوانان گروه اجتماعی آنا، با اشاره به طرح محدودیت ثبت طلاق، گفت: در گذشته برای افرادی كه تصمیم به طلاق توافقی داشتند، 10 جلسه مشاوره  برگزار شده و در صورت تایید عدم امکان سازش و با تأیید مشاور، طلاق این افراد ثبت می‌شد.


وی  افزود: به تجربه مشاهده کردم که غالب دادخواست‌های طلاق بر اساس چهار عامل «عجله»، «خشم»، «امتیاز گیری» و یا به‌اصطلاح «روکم‌کنی» صورت می‌گیرد و پایه و اساس درستی ندارد. مدت زمان اختصاص‌یافته به چند جلسه مشاوره یا طرحی مثل سهمیه‌بندی طلاق می‌تواند با ایجاد فرصتی برای اندیشه و تأمل بیشتر، تأثیر این چهار عامل را کاهش داده و احتمال انصراف از تصمیم طلاق را افزایش دهد .


این روان‌شناس اجتماعی معتقد است: همان طرح مشاوره اجباری برای صدور حکم عدم سازش هم مشكلاتی در روند اجرایی خودش داشت. بسیاری از افراد بدون گذراندن این جلسات مشاوره و با تقلب، برگه تأییدیه از سوی مشاوران را می‌گرفتند و به‌این‌ترتیب این مانع را از سر راه خودشان برمی‌داشتند.


وی با تأکید بر اینکه ایجاد مانع در مسیر طلاق جنبه‌های منفی هم می‌تواند داشته باشد، گفت: عدم وجود امکان طلاق می‌تواند زن و شوهر را در چرخه بسته و فرسایشی مشاجرات طولانی‌مدت وارد کند. این مشاجرات حتماً بر روی سلامت روانی کودکان در چنین خانواده‌ای اثر سوء دارد.


کیهان‌نیا با تأکید بر اینکه با دستور و بخشنامه و به با راه‌حل آمرانه نمی‌توان مانع اقدام به طلاق در بین افراد شد، ادامه داد: به هر صورت راهی برای دور زدن قانون‌های این‌چنینی پیدا می‌شود و زوجین برای ثبت طلاق می‌توانند راه‌هایی مثل ثبت طلاق در استان‌های هم‌جوار را در پیش بگیرند و اثر اجرای سهمیه‌بندی طلاق را کمرنگ کنند.


این مشاور خانواده در پایان از مسئولان امر خواست حتماً برای گسترش امکان دریافت مشاوره‌های رایگان یا ارزان، فراهم نمودن زمینه آموزش‌های عمومی و اختصاصی در زمان تشکیل خانواده و در ادامه زندگی مشترک، برنامه‌ریزی کنند تا از این طریق   مانع پیوندهای نادرست، موجب افزایش عمر زندگی مشترک و روابط سالم شده و فضایی برای دریافت مشاوره سریع و مطمئن ، در صورت بروز مشکل بین زوجین را ایجاد نماید. همچنین مسئولان باید برای از بین بردن علل بروز این مسئله اجتماعی فکری کنند.


انتهای پیام/4145


انتهای پیام/

برچسب ها: ازدواج جدایی طلاق
ارسال نظر
هلدینگ شایسته