دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1398 - 11:41
آنا گزارش می‌دهد؛

هرآن‌چه باید درباره ویروس «کرونا» بدانیم/ سرماخوردگی می‌تواند آغاز ابتلای افراد به ویروس کرونا باشد

با اینکه دولت چین اعلام کرده که داروی اولیه‌ای برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا ساخته شده است؛ بسیاری از پژوهشگران و متخصصان معتقدند که بیماری کرونا درمان قطعی ندارد، بنابراین توجه به اقدامات پیشگیرانه در این زمینه امری ضروری است.
کد خبر : 468276
491.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، ویروس کرونا یکی از ویروس‌هایی است که اخیراً در شهر ووهان کشور چین شیوع پیدا کرده و تاکنون از یک هزار و 975 فردی که به این ویروس مبتلا شده‌اند، 56 نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.


این موضوع از این بابت نگران‌کننده‌تر می‌شود که متخصصان و پژوهشگران هنوز نتوانسته‌اند برای درمان این بیماری راهی پیدا کنند. شیوع این بیماری در گذشته نیز در سال 2003 میلادی در برخی از کشورها منجر به فوت 800 نفر شده بود و اکنون بعد از گذشت 17 سال از شیوع گسترده این ویروس در جهان، شاهد شیوع دوباره آن از کشور چین هستیم.


البته مقامات چینی اقدامات گسترده و پیچیده‌ای را برای جلوگیری از شیوع این بیماری به سایر شهرها و حتی کشورها انجام دادند، به‌طوری که راه‌های ورودی و خروجی 18 شهر در این کشور بسته شده است و البته این اقدام از آنجا که جمعیت این شهرها به چیزی حدود 56 میلیون نفر می‌رسد، ضروری به نظر می‌رسید.


همچنین یک بیمارستان هزار تخت‌خوابی در شهر ووهان برای رسیدگی به وضعیت مبتلایان به ویروس کرونا راه‌اندازی شده و بیمارستان دیگری نیز با بیش از یک‌هزار تخت‌خواب در کشور چین درحال احداث است تا به‌صورت ویژه و تخصصی به وضعیت این بیماران رسیدگی شود.


واکاوی پیوست فرهنگی «ویروس ناشناخته» در هالیوود؛


دیپلماسی رسانه‌ای آمریکا یقه چینی‌ها را گرفت/ شیوع بیماری ناشناخته «کرونا» به سبک فیلم‌های هالیوودی


مارهای چینی منبع اصلی بروز ویروس کرونا هستند!


از طرفی برخی منابع اعلام کردند که دو گونه مار کریت چینی و کبرا چینی می‌تواند منبع اصلی ویروس کرونا باشد و از آزمایش‌هایی که از برخی مبتلایان به این ویروس گرفته شده است نیز می‌توان به این نتیجه رسید که این دو گونه مار در چین که از سموم کشنده و خطرناک برخوردار هستند، عامل اصلی شیوع این بیماری بین افراد است. این مارها که از سمی‌ترین گونه‌های کفچه‌ماران به حساب می‌آیند در بیشتر مناطق مرکزی و جنوبی چین و جنوب شرق آسیا یافت می‌شوند.


سازمان بهداشت جهانی با گسترش شیوع این بیماری در کشور چین اعلام کرد، در شرایطی پیچیده و رو به گسترش به سر می‌بریم و برای رسیدن به نتیجه به اطلاعات بیشتری نیاز است. تصمیم‌گیری در این‌باره از اهمیت بالایی برخوردار است و تا زمانی که به مدارک و گزارشات کاملی دست پیدا نکنیم، اظهارنظر در‌باره ویروس کرونا منطقی نیست.


بالغ بر ۵۴۰ نفر در استان «هوبِی» (Hubei) چین به خاطر ابتلا به مشکلات تنفسی ناشی از کرونا تاکنون در بیمارستان بستری شده‌اند و طبق آخرین آمارها ۲۵ نفر نیز جان خود را در این شهر از دست داده‌اند. تصور می‌شود که شمار بیشتری از افراد به شکل خفیف‌تری از این بیماری مبتلا شده باشند و طبق پیش‌بینی کارشناسان بیماری‌های عفونی در کشور انگلستان و آمریکا انتظار می‌رود که شمار مبتلایان به این بیماری به بیش از 4 هزار نفر برسد.


ویروس کرونا در کمین افراد سالخورده قرار دارد


این نکته نیز قابل ذکر است که ویروس کرونا عموماً بین افراد سالخورده بیشتر وجود دارد و درحال حاضر ۷۳ درصد از بیماران بالای ۴۰ سال سن دارند. گزارش‌ها حاکی از آن است که 70 درصد افرادی که در چین به‌دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند، در گذشته نیز سابقه بیماری‌های تنفسی، قلبی و فشار خون داشتند. لذا این‌طور به نظر می‌رسد که افرادی که سابقه بیماری داشته و سن آنها نیز بالاست، باید مواظبت بیشتری از خود نسبت به دیگران داشته باشند.


با اینکه مقامات چینی تدابیر ویژه‌ای را برای جلوگیری از شیوع این بیماری و انتقال آن به سایر کشورها انجام داده‌اند، این ویروس ناشناخته و بسیار خطرناک تاکنون در کشورهایی مانند کانادا، روسیه، تایلند، ویتنام، سنگاپور، فرانسه، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، نپال، پاکستان و استرالیا مشاهده شده است و مسئولان وزارت بهداشت کشورمان نیز تاکنون با اعزام تیم‌های تخصصی و پزشکان حرفه‌ای به مرزهای کشور و فرودگاه‌ها، در تلاش هستند تا از انتقال ویروس کرونا به کشور جلوگیری کنند و خوشبختانه تا به امروز موردی درباره ابتلای افراد به این ویروس کشنده در کشور گزارش نشده است.


حضور پزشکان متخصص در فرودگاه امام خمینی(ره) برای غربالگری مسافران چینی


با این حال معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستورالعملی را برای مقابله با ویروس کرونا ابلاغ کردند و متخصصان دانشگاه‌های علوم پزشکی علاوه بر رصد مرزها و غربالگری افرادی که وارد کشور می‌شوند، در فرودگاه امام خمینی(ره) نیز حضوری فعال دارند و تمام افراد ورودی به کشور به‌ویژه مسافران چینی را غربالگری می‌کنند.


همچنین سفارت ایران در پکن چین در اطلاعیه‌ای از هموطنان درخواست کرده است با توجه به شیوع بیماری کرونا در چین حتماً مقصد خود را در چین قبل از رفتن رصد و از تردد در اماکن مشکوک و آلوده خودداری کنند و در ادامه اگر چنانچه کار ضروری در این کشور ندارند از ورود و خروج  به این کشور خصوصاً در شهرهای قرنطینه  پرهیز کنند.


آشنایی با علائم و راه‌های انتقال ویروس کرونا به انسان


همه این اقدامات پیشگیرانه نشان از این دارد که این ویروس تا چه اندازه می‌تواند کشنده باشد، لذا آشنایی با علائم این بیماری، توصیه‌های متخصصان عفونی و راه‌های انتقال این ویروس امری ضروری به نظر می‌رسد.


در این خصوص علی جباری متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان اینکه بیماری کرونا درمان خاصی ندارد، گفت: از آنجایی که تاکنون برای این بیماری درمان و حتی واکسن خاصی پیدا نشده است، رعایت بهداشت فردی و توجه به اقدامات پیشگیرانه می‌تواند بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باشد. البته کنترل این بیماری امکان‌پذیر است و کشور چین درحال حاضر با جدا کردن مبتلایان به این بیماری از دیگران و قرنطینه افراد مشکوک از افراد عادی، تا حدودی توانسته است از انتقال ویروس کرونا به دیگران جلوگیری کند. 


وی با بیان اینکه این ویروس به سرعت از طریق پوست قابل انتقال به دیگران خواهد بود، افزود: ویروس کرونا، ویروسی است که باعث ایجاد عفونت‌های شدید در بینی، سینوس‌ها و گلوی فوقانی می‌شود و منجر به بروز سرفه‌های طولانی خشک، تب شدید، تنگی نفس، درد قفسه سینه، آبریزش بینی، سردردهای متوالی و تب‌دار، گلودرد، احساس ضعف در بدن می‌شود. به‌طورکلی اگر فردی دچار سرماخوردگی شود و این سرماخوردگی بعد از دو سه روز با مصرف داروهای معمولی بهبود پیدا نکند، باید به پزشک مراجعه کرد، چراکه تشخیص اینکه یک فرد به ویروس کرونا مبتلا شده است نیز کاری دشوار محسوب می‌شود که فقط با انجام آزمایشات تخصصی امکان‌پذیر است.


این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: بیماری مذکور بین انسان و حیوان مشترک است و برخی معتقدند که ویروس کرونا از حیواناتی مانند گرگ، خفاش، مار، نهنگ، خرگوش و حتی سگ می‌تواند به انسان‌ها انتقال پیدا کند، لذا افرادی که با این حیوانات سروکار دارند باید به‌طور مرتب بهداشت فردی را رعایت کنند و دست و صورت خود را با صابون بشویند. به تاجران نیز توصیه می‌شود با توجه به شیوع این بیماری در برخی از کشورها، به بهداشت فردی توجه کنند و تا جایی که امکان دارد به شهرهایی که در کشورهای مختلف قرنطینه است، نروند تا به این بیماری کشنده مبتلا نشوند.


ویروس خانواده کرونا از 30 ویروس خطرناک تشکیل شده است


جباری اظهار کرد: افراد سالخورده و کسانی که در گذشته سابقه بیماری‌های تنفسی داشته‌اند، باید بیشتر از سایر افراد نسبت به رعایت بهداشت فردی توجه کنند. چراکه ویروس کرونا درصورت ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، به‌راحتی سیستم تنفسی را از کار می‌اندازد. ویروس خانواده کرونا از 30 ویروس خطرناک تشکیل شده است که هر کدام از این ویروس‌ها به تنهایی می‌تواند منجر به بروز مشکلات بدنی و تضعیف سیستم ایمنی بدن شود.


وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه درحال حاضر در فصل سرما قرار داریم و از طرفی به آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشورهای مختلف روزبه‌روز اضافه می‌شود، به افرادی که دچار سرماخوردگی می‌شوند توصیه می‌کنیم که اگر بیماری آنها بعد از یک هفته برطرف نشد، حتماً به پزشک مراجعه کنند تا درصورت ابتلا به ویروس کرونا هرچه سریع‌تر تحت درمان قرار گیرند. اگر این بیماری در ساعات و روزهای ابتدایی در افراد تشخیص داده شود، امکان کنترل آن وجود دارد اما اگر این بیماری در افراد بعد از چند روز تشخیص داده شود، دیگر کنترل آن سخت خواهد شد، چراکه ویروس‌ها به‌سرعت در نقاط مختلف بدن پخش شده و زمینه تضعیف سیستم ایمنی بدن را فراهم می‌کنند. البته لازمه این کار نیز به خورد مردم برمی‌گردد و رجوع سریع به پزشک همواره بهتر از سهل‌انگاری و رجوع دیرهنگام به پزشک متخصص است.


این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: البته تاکنون گزارشی مبنی بر ابتلای ایرانی‌ها به این ویروس گزارش نشده است و مسئولان وزارت بهداشت نیز در آماده‌باش کامل قرار دارند و امیدواریم با رصد کامل مرزها و فرودگاه‌ها از انتقال این بیماری به داخل کشور جلوگیری شود.


براساس این گزارش، از آنجا که تاکنون درمان خاصی برای بیماری کرونا پیدا نشده است، لذا این‌طور به نظر می‌رسد که توجه به اقدامات پیشگیرانه و رعایت بهداشت فردی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری بسیار حائز اهمیت است و مسئولان وزارت بهداشت نیز تاکنون با رصد مبادی ورودی و خروجی کشور توانسته‌اند، از ورود این بیماری به کشور جلوگیری کنند و امیدواریم این روند تا کنترل کامل این بیماری در جهان ادامه پیدا کند.


این نکته نیز قابل ذکر است که داروی اولیه این بیماری در کشور چین ساخته شده است  و به‌زودی به‌صورت رایگان بین افراد مبتلا توزیع خواهد شد، اما اکثر پژوهشگران همچنان معتقدند که این بیماری درمان قطعی ندارد.


انتهای پیام/4110/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته