دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش/

ویروس کرونا را در ویکی آنا بیشتر بشناسید

با گذشت 25 روز از شیوع نسل جدید ویروس کرونا در چین بیش از 1300نفر گرفتار و 41 نفر جان خود را از دست داده اند.
کد خبر : 468154
156907427.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، از شیوع جدیدترین نسل ویروس کرونا 25 روز می گذرد این ویروس برای اولین بار در 31دسامبر 2019 در شهر ووهان (Wuhan) استان هوبای  بعنوان یکی از شهرهای بزرگ چین گزارش شد در همان روزهای نخست شیوع این ویروس در تاریخ 8 ژانویه، نیویورک تایمز اولین رسانه ای بود که از شناسایی ویروس کرونای جدید در چین خبر داد و اعلام کرد به‌نظر می‌رسد حدود 59 نفر در ووهان چین به این بیماری مبتلا شده باشند، بعد از این خبر و پس از رد تشخیص بیماری هایی چون آنفلوانزای فصلی، آنفلوانزا پرندگان، آدنوویروس، کوروناویروس سارس، کوروناویروس مرس و ... توسط تیم پزشکی کشور چین در 11 ژانویه 2020 اولین مورد فوت ناشی از این ویروس در این کشور ثبت شد.


اکنون این ویروس به سرعت در حال گسترش است بطوریکه در کشور‌های «تایلند»، «سنگاپور»، «ژاپن»، «مالزی»، «کره جنوبی»، «تایوان»، «نپال»، «فرانسه»، «آمریکا» و «استرالیا» مواردی از آن مشاهده است. این ویروس ناشناخته موجبات هراس و تمهیدات امنیتی پزشکی را فراهم کرده است .



لئو پون یکی از ویروس شناسان دانشکده بهداشت چین اولین فردی بود که درباره این ویروس اظهار نظر کرد و گفت: احتمال دارد کرونا ابتدا در بدن یک حیوان ایجاد شده وبعد از انتقال به یک انسان در بدن او  گسترش یافته باشد، این ویروس از جمله موارد نادری است که در اصطلاح پزشکی، زونوتیک نامیده می‌شود؛ این نام به بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که از حیوان به انسان منتقل می‌شود.


 طبق اظهارات پون این ویروس باعث ایجاد پونومونی شده و به آنتی بیوتیک هیچ پاسخی نمی‌دهد. هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا تا چه اندازه می‌تواند کشنده باشد.


شمار قربانیان ویروس کرونا به 41 نفر رسید/ بیماری مرموز به آمریکا رسید


تاکنون 41 نفر در چین بر اثر بیماری حاد تنفسی کرونا جان خود را از دست داده اند یکی از قربانیان موج تلفات جدید، لیانگ وو دونگ پزشک 62 ساله ای است که در خط مقدم مبارزه با این بیماری در شهر «ووهان» جایی که برای نخستین بار این ویروس شناسایی شد و اکنون در قرنطینه قرار دارد، درگذشت.


کمیسیون بهداشت ملی چین امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: تاکنون 1287 مورد ابتلا به ویروس کرونا در چین ثبت شده است.



ووهان، قطب حمل و نقل چین با جمعیتی بالغ بر 11 میلیون نفر تقریبا فلج شده است. تمامی پرواز‌های فرودگاه این شهر لغو شده و پلیس جاده‌های اصلی منتهی به شهر را مسدود کرده است. محدودیت‌های مشابهی در بیش از 10 شهر نزدیک به ووهان اعمال شده است. بخش پزشکی ارتش چین نیز 450 نیرو را برای مقابله با این ویروس به حالت آماده باش درآورده است.


تجهیزات پزشکی و دارو در ووهان با توجه به محدودیت‌های ترددی کاهش یافته و بیمارستان‌ها مملو از بیمار است. رسانه‌های دولتی اعلام کردند که این شهر تا دوشنبه بیمارستانی هزار تختخوابی خواهد ساخت.


مقامات استان «هوبی» چین اعلام کردند تا امروز 658 نفر به این ویروس مبتلا شده اند که 57 نفر از آنان در شرایطی بحرانی به سر می‌برند.


اقدامات پیشگیرانه زیادی در فرودگاه‌های کشور‌های مختلف در حال انجام است. مقامات پزشکی کشور‌ها در مورد شیوع گسترده این بیماری با توجه به ورود و خروج صد‌ها میلیون چینی داخل و خارج کشور در آستانه سال نو چینی ابراز نگرانی کرده اند.


بخشی از دیوار بزرگ چین برای مقابله با شیوع این بیماری از امروز بسته می‌شود. معبد «لاما» در پکن مانند سایر معابد و شهر ممنوعه از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری در این کشور بسته شده‎اند. «شانگهای» و «هوبی» از دیگر مناطق چین هستند که با تعطیلی گسترده‌ای مواجه شده اند.


طبق جدیدترین اطلاعات بیش از1300 نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده اند و پس از کشور‌های فرانسه و استرالیا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا روز جمعه اعلام کرد، 2 مورد ابتلا به این ویروس تایید شده و 63 نفر دیگر تحت بررسی قرار دارند.


ویروس کرونا چقدر خطرناک است؟


طبق اظهارات نیل فرگوسن، استاد زیست شناسی ریاضی در امپریال کالج لندن، میزان مرگ و میر ویروس کرونا، کمتر از کوروناویروس سارس، کوروناویروس مرس است، اما هنوز قابل مقایسه با آنفلوآنزای فراگیر اسپانیایی بوده و این یک نگرانی مهم در سطح جهان است. فرگوسن معتقد است که میزان مرگ و میر، احتمالاً زیاد نخواهد بود، اما ویروس‌های جدید بسیار سریعتر در میان جمعیت گسترش می‌یابند.


بعد از تشخیص موارد مختلف ابتلای کروناویروس در افرادی که به دیگر بخش های چین و سایر نواحی دنیا سفر کرده بودند، محرز گردید که این بیماری در حال گسترش در سطح بین المللی است و در نتیجه نشست اضطراری سازمان بهداشت جهانی برگزار شد.


سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده شیوع کروناویروس در چین به حد اضطرار نرسیده و فعلا در زمره نگرانی های بین المللی قرار ندارد. این سازمان خبر داده که کمیته کارشناسان آن مجددا این هفته با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا به بحث و تبادل نظر در مورد شواهد به دست آمده در این باره بپردازند.


دکتر Tedros Adhanom Ghebreyesus دبیر کل سازمان بهداشت جهانی در این باره گفت:در شرایطی پیچیده و رو به گسترش به سر می بریم برای رسیدن به نتیجه به اطلاعات بیشتری نیاز داریم.تصمیم گیری در این باره اهمیت بالایی برای من دارد و صرفا با بررسی تمامی شواهد و مدارک می توانم این کار را انجام دهم.


بالغ بر 540 نفر در استان Hubei چین به خاطر ابتلا به مشکلات تنفسی ناشی از کروناویروس تاکنون در بیمارستان بستری شده اند و طبق آخرین آمارها 25 نفر نیز جان خود را از دست داده اند. تصور می شود که شمار بیشتری از افراد به شکل ملایمتری از این بیماری مبتلا شده باشند. طبق پیش بینی کارشناسان بیماری های عفونی انگلستان انتظار می رود که شمار مبتلایان به این بیماری به 4000 نفر برسد.


کمیته اضطرار سازمان بهداشت جهانی نیز ضمن قدردانی از چین به خاطر اشتراک گذاری اطلاعاتش در این باره اعلام کرد در مواردی که یک ویروس عفونی جدید کشف می شود بهتر است که مردم از اجتماعات دوری کنند.


این کمیته اعلام کرده کروناویروس عموما افراد سالخورده را مبتلا می کند و 73 درصد از بیماران بالای 40 سال دارند. تقریبا دو سوم این افراد معادل با 64 درصد مرد و 40 درصد افرادی که به خاطر ابتلا جان خود را از دست داده اند از قبل شرایطی نظیر بیماری های قلبی یا فشار خون بالا داشته اند که آنها را در برابر ویروس جدید آسیب پذیر کرده است. به گفته کارشناسان این کمیته آمار کشته های این ویروس از مرس (سندروم تنفسی خاورمیانه) که یک سوم مبتلایانش را به کام مرگ کشاند یا ویروس سارس که نرخ مرگ 10 درصدی داشت به مراتب کمتر است.



ویروس کرونا چیست و چگونه منتقل می شود؟


کروناویروس جدید از همان خانواده ویروس های سارس و مرس است که به ترتیب در سال 2002 تا 2003 بالغ بر هشتصد کشته بر جای گذاشت و در سال 2012 خاورمیانه را فرا گرفت. کرونا نوعی ویروس است که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها یا گلو فوقانی می‌شود. نام ویروس کرونا از شکل آن گرفته شده که هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی شبیه به یک تاج خورشیدی است. کرونا ویروس جدید با نام nCoV-2019 حدود 70درصد قرابت ژنتیکی با سارس دارد و در زیرگونه Sarbecovirus قرار می‌گیرد. این بیماری جدید یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان محسوب می‌شود.


 بسیاری از اقدامات تشخیصی و کنترل عفونتی توصیه شده برای این بیماری در حال حاضر مشابه با دستورالعمل کوروناویروس MERS است.


طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) ویروس کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها را تشکیل می‌دهند که موجب بروز بیماری در انسان و برخی دیگر حیوانات از جمله شترها، گربه‌ها و خفاش‌ها می‌شود.


ویروس‌ها می‌توانند از تماس انسان با حیوانات منتقل شوند. طبق گفته دانشمندان سازمان بهداشت جهانی MERS در شتر‌ها و SARS از گربه‌ها شروع شده است، اما در مورد کرونا هنوز مشخص نشده چه حیواناتی ممکن است باعث شیوع این ویروس در ووهان شده باشد و انتقال انسان به انسان هم غالباً هنگامی اتفاق می‌افتد که شخص در معرض سرفه فرد مبتلا قرار گرفته باشد.


بسته به میزان ابتلا به ویروس، سرفه، عطسه یا لرزش دست از مشخص‌ترین علائم این ویروس هستند. کرونا همچنین با دست زدن به چیزی که فرد آلوده لمس کرده قابل انتقال است. در برخی موارد پرستاران هم از طریق زباله‌های عفونی بیماران مبتلا به این ویروس آلوده شده‌اند.


انتقال انسان به انسان برای ویروس کرونا تأیید شده است، اما متخصصان اکنون در تلاشند تا دریابند چه کسی آن را بیشتر منتقل می‌کند و چه کسی بیشتر در معرض خطر است و آیا این انتقال بیشتر در بیمارستان‌ها یا در جامعه رخ داده است؟ و  به نظر می‌رسد MERS، SARS و ویروس کرونا باعث بروز بیماری شدیدتر در افراد مسن می‌شوند و  میانگین سنی مبتلایان 40سال به بالا است.


منشا ویروس کرونا چیست؟


حیوانات اهلی می‌توانند ویروس کرونا را بگیرند و باعث عفونت‌های شدید شوند. بعضی اوقات ویروس‌ها می‌توانند منجر به بیماری‌های کشنده شوند. براساس یک مطالعه در سال 2011، فرد می‌تواند باعث بروز پریتونیت عفونی حفره‌ای در گربه‌ها شود و چیزی به نام "ویروس کرونا پاتروپیک سگ" می‌تواند گربه‌ها و سگ‌ها را آلوده کند.


طبق این مطالعه، گربه‌ها می‌توانند SARS را بگیرند، اما هیچ یک از گربه‌های آلوده علائمی دال بر این بیماری را نشان نمی‌دهند. ویروس کرونا گربه معمولاً بدون علامت است، اما می‌تواند باعث اسهال خفیف شود.به باور دانشمندان کروناویروس جدید حاصل ترکیب شدن دو ویروس دیگر است که از خفاش ها و مارها به وجود آمده است ؛ دو غذایی که در بازارهای غذای دریایی ووهان به وفور دیده می شود.


در مورد شیوع این بیماری، گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشتر گروه اول بیماران بستری، کارگر یا مشتریانی در یک بازار عمده فروشی غذا‌های دریایی محلی بوده‌اند؛ همچنین گوشت‌های فرآوری شده و حیوانات قابل مصرف زنده از جمله مرغ، الاغ، گوسفند، خوک، شتر، روباه، موش‌های بامبو، جوجه تیغی و خزندگان نیز از مواردی بوده‌اند که در گزارش ها به عنوان منبع این ویروس گزارش شده‌اند.


راههای پیشگیری و درمان ویروس کرونا


در حال حاضر واکسن و درمان مناسبی برای مصون ماندن از این وروس وجود ندارد. آزمایش برای واکسن MERS در حال انجام است. انستیتوی ملی بهداشت آمریکا در حال کار بر روی واکسن علیه ویروس جدید است، اما ماه‌ها طول می‌کشد تا کارآزمایی‌های بالینی انجام شود و بیش از یک سال زمان می‌برد تا وارد بازار شود.


ممکن است با دوری از افراد بیمار، بتوان تا اندازه‌ای خطر ابتلا به این ویروس را کاهش داد. همچنین از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان باید خودداری شود. شستن دست‌ها با آب صابون، حداقل به مدت20 ثانیه هم از جمله توصیه‌های متخصصان برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس است.


اگر بیمار هستید و تصور می‌کنید که ممکن است علت آن ویروس کرونا باشد باید به یک ارائه دهنده خدمات درمانی اطلاع دهید و به دنبال درمان زودهنگام باشید. هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانید و اشیاء و سطحی را که لمس می‌کنید ضد عفونی کنید و اگر به چین سفر می‌کنید، از علائم آن آگاه باشید و از رفتن به بازار حیوانات زنده خودداری کنید، جایی که آغاز شیوع بیماری در ووهان بوده است.گوشت و تخم مرغ را کاملا بپزید، از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفولانزا نشان می‌دهند، خودداری کنید و از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، 450 پزشک ارتش چین وارد کانون شیوع ویروس کرونا در این کشور شدند تا بتوانند به درمان بیماران کمک کنند.


بنابراین هیج دارویی برای بیماری ناشی‌ از ویروس کرونای  جدید تأیید نشده است. درمان اصلی مراقبت‌های حمایتی برای بیمار است و بیمار به‌ قدر کافی اکسیژن دریافت کند و درصورت لزوم استفاده از دستگاه ونتیلاتور برای فرستادن هوا به ریه‌ها انجام می شود و بیماران درحالی‌ که سیستم ایمنی آنها فعال است، باید استراحت و مایعات زیادی مصرف کنند.


مسافران کشور چین توصیه های زیر را جدی بگیرند


حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در توصیه هایی به مسافران کشور چین می گوید: با توجه به اینکه هموطنان ایرانی به کشور چین و سایر کشورهایی که در انها ویروس کرونا گزارش شده است رفت و آمد دارند، توصیه می شود که علائم و راه های انتقال بیماری را بشناسند و در صورت بروز هر گونه علامت مشکوک به سرعت به پزشک مراجعه کنند.


او افزود: در مورد ویروس جدید کرونا 2019 ( سومین نوع خطرناک کرونا ویروس) نیز خوشبختانه تاکنون مورد ابتلا در ایران نداشته ایم.


عرفانی ادامه داد: مسافرانی که قصد سفر  به چین را دارند، باید از بازارهای حیوانات زنده دوری کنند و در مناطق روستایی به حیوانات نزدیک نشوند، افزون بر این، مسافران باید بهداشت دست را کاملا رعایت کنند و دست‌های خود را به‌طور مکرر بشویند و از تماس دست با صورت خودداری کنند، همچنین از کسانی که سرفه یا عطسه می‌کنند، تا حد امکان فاصله گرفت  و پس از  بازگشت به کشور وضعیت سلامتی خود را مورد پایش قرار داد و اگر  فردی دچار سرفه یا عطسه شده است ، قبل از ورود به کشور با نیروهای بهداشتی مستقر در پایانه های مرزی تماس بگیرد.



مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، تماس نزدیک را «قرار گرفتن در محدوده‌ی 1.8 متری و یا داخل یک اتاق به‌مدت طولانی و بدون پوشش محافظ مناسب با فردی که دارای ویروس کرونا است» یا «تماس مستقیم با ترشحات عفونی بیمار ویروسی بدون پوشش محافظ مناسب» عنوان می‌کند.


سفارت ایران در چین درباره ویروس کرونا هم توصیه‌های به ساکنان و مسافران چین داشت، بنابر این توصیه ها سفارت ایران درخواست کرد تا هموطنانی که قصد سفر به چین را دارند پیش از سفر آخرین وضعیت شیوع ویروس در مقصد را رصد و از تردد در اماکن مشکوک به آلودگی اجتناب  کنند، همچنین در صورت مشاهده علائم ابتلا به ویروس‌ به مراکز درمانی مراجعه کنند و برای دریافت خدمات کنسولی با سفارت یا کنسولگری‌های ایران تماس بگیرند.


استقرار مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در فرودگاه امام خمینی (ره)


رضا جعفر‌زاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره تمهیدات سازمان هواپیمایی کشوری بابت جلوگیری از ورود بیماری «کرونا» به کشور ‌اظهار داشت: «مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در فرودگاه امام خمینی (ره) مستقر شده‌ است.


وی با تأکید بر اینکه‌ مسافران پروازهای بانکوک و چین قبل از ورود به سالن فرودگاه امام چک می‌شوند، ادامه داد: مسافران پروازهایی که از کشور چین و همچنین کشورهای آسیای جنوب شرقی وارد کشور می‌شوند در مورد این بیماری خاص در فرودگاه امام خمینی (ره) ‌کنترل و معاینه می‌شوند‌.


جعفرزاده تأکید کرد: قطعا اگر مورد مشکوکی بین مسافران و حتی خدمه پرواز مشاهده شود، ‌قرنطینه فرد انجام می‌شود.


وی اضافه کرد: در حال حاضر هیچ یک از پروازها از/به کشور چین قطع نشده است اما مسافران ورودی، تحت کنترل «مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارند.


سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: در دیگر فرودگاه‌های بین‌المللی هم که ممکن است پرواز کانکشن وجود داشته باشد، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار حضور دارد و معاینه مسافران را انجام می‌دهند اما بیشتر‌ پروازهای چین در فرودگاه امام خمینی رحمت الله علیه انجام می‌شود.


جعفرزاده تأکید کرد: ضرورت دارد به توصیه‌های وزارت بهداشت در مورد بیماری کرونا توجه شود و حساسیت‌های فردی بیشتر مورد توجه مسافران قرار گیرد، مسافرانی که پروازهای خارجی به چین و آسیای جنوب شرقی دارند حتماً توجه کنند که این بیماری از جنس سرماخوردگی‌ و قابل سرایت به غیر است و حتما به نشانه‌های این بیماری و توصیه‌های ‌وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی توجه کنند.


سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: چنانچه فردی علائم مربوط به این بیماری را داشته باشد، تیم مستقر در فرودگاه نمونه‌گیری ‌انجام می‌دهند و در صورت بروز مورد مشکوک حتما قرنطینه انجام می‌شود‌.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: چین کرونا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته