۵۵ درصد خودروهای تولید داخل دارای استاندارد یورو ۴ هستند
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا T بهزاد اشجعی در چهل و دومین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شدT در ارتباط با لزوم توجه به استاندارد آلایندگی از یورو ۴ به یورو ۵ اظهار کرد: از سال ۱۹۵۸ میلادی در سازمان ملل موافقتنامهای تدوین شد که بر اساس آن شرایط یکپارچهای برای عملکرد ایمنی و زیست محیطی وسایل نقلیه تدوین شود.
وی با بیان اینکه از آن سال تاکنون ۵۶ کشور به این موافقتنامه پیوستند، افزود: این موافقتنامه ۱۴۷ دستورالعمل دارد که بخش مهمی از آن به عوامل زیست محیطی و آلایندگی ذرات خودروهای سبک و سنگین مربوط میشود.
دبیر کمیتههای فنی صدور گواهینامههای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: هر کشور استاندارد مشخصی را برای عملکرد ایمنی و زیست محیطی وسایل نقلیه دارد که به طور کلی با موافقتنامه اصلی که در سازمان ملل مورد تأیید قرار گرفته هماهنگ است.
اشجعی با اشاره به آزمونهایی همچون آلاینده خروجی اگزوز پس از تست سرد، کارکرد درجا، میللنگ، تبخیری، دوام آلایندگی بهعنوان بخشی از انواع آزمونهای تعیین حدود مجاز آلایندگی، افزود: اولین مصوبه مربوط به آلودگی هوای هشت کلانشهر کشور در سال ۹۰ مطرح شد.
وی در ارتباط با میزان استاندارد خودروهای یورو ۴ و ۵ در کشور عنوان کرد: ۵۵، ۴۴ و ۴ درصد خودروهای کشور به ترتیب دارای استاندارد یورو ۴، ۵ و ۶ است.
دبیر کمیتههای فنی صدور گواهینامههای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان در ارتباط با سهم خودروهای تولید داخل که دارای استاندارد یورو ۴ است نیز گفت: در میان محصولات خودروسازان داخلی به ترتیب ۳۲، ۱۲، ۴، ۴، ۲ و یک محصول خودروسازان شرکتهای ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، زامیاد، ایران خودرو دیزل و کارمانیا دارای استاندارد یورو ۴ هستند.
انتهای پیام/۴۱۰۵/
انتهای پیام/