ایجاد رشتههای بینرشتهای مشکلات آموزشی دانشگاه و استادان را حل میکند
عباس عاشورینژاد در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا درباره تشکیل هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر اظهار کرد: «هیئت اندیشهورز دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر از 9 نفر متشکل از رشتههای جامعهشناسی، روانشناسی، مدیریت، ادبیات و هنر راهاندازی شده و هر سه هفته یکبار جلسات آن برگزار میشود.»
معضلی که نشریهها برای دانشگاهها ایجاد کرده است
وی افزود: «در جلساتی که برگزار کردیم بر اساس تأکیدی که معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی داشته مباحث را پیگیری کردهایم و از همه مهمتر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر مسئله نشریههای دانشگاهی بوده که به معضل تبدیلشده است.»
رئیس هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر یادآور شد که وجود این مجلهها با اینکه مجوز دارند و علمی و پژوهشی هستند؛ اما بهدلیل مشکلات مالی چاپ نمیشوند و به معضلی برای این واحد دانشگاهی تبدیل شدهاند.
به گفته این استاد دانشگاه، دسته دیگر از مجلهها هستند که اعضای تحریریه آن انگیزه کافی برای چاپ ندارند. مثلاً در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با این مشکل مواجه هستیم و برای برطرف شدن آن به دنبال دعوت از اعضای جدید که انگیزه بالایی دارند، هستیم.
دستانداز ارتقای علمی برای استادان
عاشورینژاد مشکل دیگری که درنتیجه برگزاری جلسات هیئت اندیشهورز شناساییشده را یادآور شد و خاطرنشان کرد: «استادان دانشگاه برای ارتقای علمی مقاله ارائه میکنند و این ارتقای علمی نسبت به آورده مالی انگیزه بیشتری برای استاد برای نوشتن مقاله ایجاد میکند؛بنابراین به مقالههایی امتیاز لازم داده میشود که تخصصی نوشتهشده باشند.»
وی افزود: «برای تحقق این هدف به رویکرد و رفتار بینرشتهای روی آوردهایم، مثلاً استاد روانشناسی و جامعهشناسی اقدام به ارائه مقاله مشترک کنند به همین دلیل پیشنهاد دادیم در بحث ارتقای رتبه علمی استادان این موارد دیده شود و استادان برای نوشتن مقاله رغبت بیشتری نشان خواهند داد.»
این استاد دانشگاه یادآور شد: «مقالههای وزارتین-وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- در ارتقای علمی استاد جدی و تأثیرگذار است و اگر دانشگاه آزاد با وزارت علوم این رایزنی را داشته باشد که سقف امتیازات لازم برای ارتقا برای استادانی که مقاله در مجلههای دانشگاه آزاد چاپ میکنند، لحاظ شود در ارتقای مجلات هم تأثیرگذار است.»
عاشورینژاد افزود: «اکنون استادان دانشگاههای دولتی به مجلههای دانشگاه آزاد اسلامی مقاله نمیدهند، زیرا برای آنان امتیازی محسوب نمیشود و حتی استادان دانشگاه آزاد اسلامی هم به دلیل اینکه امتیازات ارتقا را به مجلههای وزارتین میدهند ترجیحشان این است که مقالههای خوب خود را به مجلههایی بدهند که امتیاز لازم را برای ارتقای علمی برای آنان به ارمغان میآورد.»
ایجاد رشتههای بینرشتهای مشکلات را برطرف میکند
وی با بیان اینکه در بخش آموزشی نیز مشکلاتی وجود دارد، اظهار کرد: «بهدلیل کاهش دانشجو، موظفی اغلب اعضای هیئتعلمی پر نمیشود دراینباره چند جلسه برگزار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که برای حل این معضل رشتههای بینرشتهای را فعال کنیم.»
به گفته عاشورینژاد، با فعالیت رشتههای بینرشتهای هم میتوان دانشجو گرفت و هم اینکه استادان میتوانند موظفی خود را پرکنند و وقتی این رشته بینرشتهای فعال میشود رشته اصلی نیز فعالیت خود را ادامه میدهد ضمن اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید رویکردهای نو و جدیدی را اختیار کند تا بتواند دانشجو جذب کند.
وی ارتقا را از دیگر مشکلات موجود بین استادان دانشگاه آزاد اسلامی دانست و افزود: «در دانشگاههای دولتی ارتقای استادان خیلی راحتتر از استادان دانشگاه آزاد اسلامی انجام میشود؛ چراکه کمیسیونهای ارتقا در دانشگاههای خودشان برگزار میشود و در این مورد نیز هیئتاندیشهورز موضوع بحث و بررسی کرد.»
این مقام مسئول اظهار کرد: «در این بررسیها متوجه شدیم که استادان دانشگاه آزاد اسلامی خیلی به ارتقا تمایلی ندارند؛ چراکه روند ارسال مدارک طولانی بود و پیشنهاد دادیم که در دفتر هیئتعلمی یک نفر موظف باشد که هرکدام از استادان فعالیت فرهنگی و علمی زیادی دارند آن شخص پیگیر کار باشد.»
عاشوری نژاد گفت: «در این جلسههایی که برگزار کردیم یک جلسه را به گروه آموزشی اختصاص دادیم که اگر گروه جلسههای منظم برگزار نکند و هویت نداشته باشد، نمیتواند به اهداف خود دست پیدا کند و به معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر پیشنهاد دادیم که در طولترم گروهها سه مرتبه جلسه برگزار کنند.»
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/