دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 دی 1398 - 14:57
یادداشت وارده؛

سلبریتی‌ها از نگاه امام علی(ع)

حضرت علی(ع) در نامه 53 نهج‌البلاغه که آیین‌نامه حکومت‌داری است در یک تقسیم‌بندی مردم را به دو دسته اهل خاصه و عامه معرفی و خصوصیات اهل خاصه (همان سلبریتی‌ها) را تشریح می‌کنند.
کد خبر : 467324

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ یکی از واژه‌های پرکاربرد در ادبیات معاصر ما واژه سلبریتی است و منظور از سلبریتی عبارت است از افراد مشهوری که از امکانات فردی و اجتماعی خوبی برخوردارند و در رسانه‌ها بیش از همه مطرح هستند و به دلیل شهرت و بهره‌مندی از رسانه‌ها می‌توانند در انتخابات‌ها و مراکز تصمیم‌ساز نیز مؤثر باشند.


البته آنچه موجب تمایز سلبریتی‌ها از سایرین می‌شود سوء‌استفاده‌هایی است که این گروه از موقعیت اجتماعی خود می‌کنند که در این نوشتار به آنها اشاره خواهد شد.


ممکن است این پرسش مطرح شود که آیا پدیده سلبریتی مخصوص زمان ما است یا در زمان‌های گذشته نیز اینها وجود داشته‌اند؟


پاسخ این پرسش از زبان امام علی‌(ع) در نهج‌البلاغه آمده است. امیرالمؤمنین علی(ع) در نامه 53 نهج‌البلاغه که آیین‌نامه حکومت‌داری است، ضمن برشمردن اصناف مردم در یک تقسیم‌بندی مردم را به دو دسته اهل خاصه و عامه معرفی می‌کنند.


7 خصوصیت سلبریتی‌ها در نهج‌البلاغه


اهل خاصه که امروزه با عنوان سلبریتی شناخته می‌شوند با این صفات توصیف می‌شوند: اینها برای حکومت بسیار پرهزینه هستند. (لیس احد من الرعیه اثقل علی الوالی موونه فی الرخاء) سلبریتی‌های زمان ما برای اجرای یک بازی یا یک کار هنری صدها برابر یک کارگر ساده درآمد دارند. از آثار سوء این امر فاصله طبقاتی است که به اتحاد جامعه آسیب زیادی می‌زند.


خصوصیت دیگر سلبریتی‌ها این است که در سختی‌ها و مشکلات اجتماعی کمترین کمک را به حکومت می‌کنند؛ این نیز امر بارزی است که در هنگامه جنگ و گرفتاری‌های اجتماعی کمتر شاهد حضور این گروه هستیم.


سومین خصوصیت سلبریتی‌ها این است که در برابر اجرای عدالت مقاومت می‌کنند. از آنجا که اینها از متوسط جامعه درآمد بیشتری دارند، قطعاً اجرای عدالت به نفع ایشان نیست. چندی پیش در ماجرای اخذ مالیات از درآمد هنرپیشه‌ها شاهد این امر بودیم.


خصوصیت دیگر سلبریتی‌ها این است که اگر خواهان چیزی باشند، بیشترین پافشاری را برای رسیدن به خواسته‌های خود انجام می‌دهند و این دقیقاً همان چیزی است که امروز در شبکه‌های اجتماعی شاهد آن هستیم. سلبریتی‌ها با حضور پررنگی که در شبکه‌های اجتماعی دارند تلاش می‌کنند از طریق جهت‌دهی به افکار عمومی برای مطالبه از مسئولان به خواسته‌های خود برسند.


پنجمین ویژگی سلبریتی‌ها این است که وقتی به خواسته‌های خود می‌رسند کمترین سپاسگزاری را انجام می‌دهند و این امر را به کرات در رفتار سلبریتی‌ها مشاهده کرده‌ایم.


آخرین مورد آن عبارت است از تحریم حضور در جشنواره فجر و خداحافظی با سیما که توسط برخی از سلبریتی‌ها انجام شد.


اینها که توسط رسانه‌ها و صداوسیما رشد کرده‌اند و منزلت اجتماعی پیدا کرده‌اند برای رسیدن به خواسته‌های خود شروع به تحریم سیما می‌کنند.


سلبریتی‌ها از هر طریقی می‌خواهند به خواسته‌هایشان برسند


نمونه دیگر این ناسپاسی سلبریتی‌ها عبارت است از پناهندگی ایشان به کشورهای دیگر و پشت پا زدن به خدمات این کشور به ایشان که اخیراً نیز شاهد یک نمونه دیگر از این رفتارها بودیم.


امام علی(ع) می‌فرمایند: خصوصیت بعدی گروه سلبریتی این است که اگر خواسته‌های آنها اجابت نشود به راحتی عذرپذیر نیستند. به عبارت دیگر تلاش می‌کنند به همه خواسته‌هایشان برسند. برخلاف توده‌های مردم که در همه سختی‌های جامعه پای کار هستند، به راحتی عذرخواهی مسئولان را می‌پذیرند (و در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی شاهد آن بودیم) این سلبریتی‌ها غالباً خود را طلبکار جامعه می‌دانند.


و بالاخره هفتمین خصوصیت سلبریتی‌ها این است که در مشکلات اجتماعی بسیار کم صبر هستند. یکی از نمونه‌های بارز این رفتار سلبریتی‌ها هنگامه جنگ است که حضور در کشوری دیگر را بر حضور در کشور خود و دفاع از مملکت ترجیح می‌دهند یا وقتی سرمایه‌هایشان در کشور تهدید می‌شود آن را به ارز و طلا تبدیل می‌کنند یا در بانک‌های خارجی سرمایه‌گذاری می‌کنند.


البته با دقت نظر معلوم می‌شود صرف اینکه کسی شغل و حرفه خاصی داشته باشد، نمی‌توان او را مصداق این کلام امیرالمؤمنین علی(ع) دانست، بلکه فقط کسانی مشمول کلام حضرت هستند که از موقعیت‌شان سوءاستفاده می‌کنند، بنابراین باید خود را با کلام حضرت امیر بسنجیم و تلاش کنیم خود را به زندگی توده‌های مردم نزدیک کنیم، همینطور که شهید سلیمانی، شهید چمران و سایر شهدا اینگونه بودند.


مجتبی جعفری عضو هیئت‌علمی و مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته