دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معاون وزیر راه و شهرسازی: هر هفته دو زلزله 4 ریشتری در کشور رخ می‌دهد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهرهای کشور بر اساس سوابق زلزله‌خیزی تقسیم‌بندی می‌شوند، گفت: هر هفته دو زلزله با بزرگی4 ریشتر در کشور به وقوع می‌پیوندد.
کد خبر : 46661

محمد شکرچی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه موسسه ژئوفیزیک تمرکز خود را بر مناطق دارای گسل‌های خطرناک یا حرکت‌های زیاد لایه‌های زمین گذاشته است، افزود: در زلزله دو نوع موج اولیه و ثانویه داریم که موج اولیه مخرب نیست و می‌توان با کمک دستگاه‌های شتاب‌نگار بلافاصله پس از چند ثانیه بزرگی زلزله را تعیین کرد.


وی با بیان اینکه پس از تعیین بزرگی زلزله اطلاعات با امواج رادیویی به سامانه‌های مرتبط با شبکه‌های زیرساختی مانند مترو، شبکه گازرسانی و... می‌رسند، تصریح کرد: موج ثانویه مخرب اما با سرعت کم‌تر نسبت به موج اولیه اتفاق می‌افتد.


به گفته رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، با توجه به موقعیت گسل‌های تهران پیش‌بینی می‌شود که حدود 20 تا 25 ثانیه میان موج اولیه و ثانویه فاصله زمانی وجود داشته باشد که می‌توان از این زمان برای اطلاع‌رسانی استفاده کرد.


شکرچی‌زاده ادامه داد: این زمان کوتاه فرصت اطلاع‌رسانی به عموم مردم را نمی‌دهد، اما می‌توان از این زمان برای از مدار خارج کردن شبکه‌های مهم شهر بهره‌ برد.


وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی زلزله‌خیز نیستند، اضافه کرد: ترکیه در سال‌های اخیر دستگاه‌های شتاب‌نگاری را تهیه و در شهرهای خود مستقر کرده است. همچنین سامانه‌های شتاب‌نگاری در کشورهایی مانند رومانی و ایتالیا نیز مستقر شده‌اند.


معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه با دستگاه‌های شتاب‌نگاری می‌توان چندین ثانیه پیش از وقوع زلزله اطلاع‌رسانی ‌کرد، گفت: این سامانه برای نخستین‌بار در ژاپن و برای متوقف کردن قطارهای سریع‌السیر استفاده شد.


شکرچی‌زاده بیان کرد: به علت بالا بودن احتمال وقوع زلزله‌های مهیب، مسئولان ژاپنی با تشخیص موج اولیه سرعت قطارهای سریع‌السیر خود را کاهش می‌هند. حتی امروزه از این سیستم برای اطلاع‌رسانی وقوع زلزله در شبکه‌های تلویزیونی خود نیز استفاده می‌کنند.


وی تاکید کرد: به لحاظ علمی‌ می‌توان در این حد زلزله را پیش‌بینی کرد و امکان پیش‌بینی زلزله چند ساعت یا چند روز پیش از وقوع وجود ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب