دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 دی 1398 - 12:32
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران:

موبایل بیش از آنتن‌های مخابراتی دارای تشعشع است/ دکل‌های مخابراتی به‌طور مستقیم بر ایجاد سرطان نقشی ندارد

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه به خاطر بحث سلامت روان شهروندان، مجوز نصب دکل نمی‌دهیم، گفت: دکل‌های مخابراتی به‌طور مستقیم بر ایجاد سرطان نقشی ندارد
کد خبر : 466440

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، ناهید خداکرمی در نشست بررسی عملکرد شرکت ارتباط مشترک شهر در خصوص ساماندهی دکل‌های مخابراتی که پیش از ظهر امروز در برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: ما در شورای اسلامی شهر تهران به‌عنوان نماینده مردم در هر حوزه‌ای که با سلامت مردم مرتبط است به دنبال نظارت بر اجرای قوانین هستیم و در مواردی که دارای خلأ قانونی است اقدام موثر را با کمک شهرداری انجام دهیم.


وی افزود: در حوزه دکل‌های مخابراتی باید گفت که وضعیت نصب دکل‌ها از نظر ساختاری از ابتدا مناسب نبوده و تعدادی از زیادی از این دکل‌ها بدون مجوز از سوی اپراتورها نصب شده است.


رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران استانداردهای نصب دکل‌ها را در محورهای سلامتی، فواصل آنها و زیباسازی شهری آن است، گفت: در کارگروه ساماندهی دکل‌های مخابراتی نظارت‌های لازم بر فعالیت اپراتورها انجام می‌شود ولی نظارت بر برخی از این دکل‌ها خارج از اختیار ما است زیرا برخی از آنها دارای کارکرد اطلاعاتی است.


خداکرمی افزود: علیرغم این‌که از لحاظ علمی نصب دکل‌ها در شرایط استاندارد تأثیری بر سلامت شهروندان ندارد ولی در مواردی که ذهن شهروندان نسبت به این موضوع سوگیری پیدا کرده به خاطر بحث سلامت روان مجوز نصب دکل نمی‌دهیم.


رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران ادامه داد : ما در دنیای تکنولوژی زندگی می‌کنیم و چه بخواهیم نمی‌توانیم از موبایل دوری کنیم و دچار استرس می‌شویم و به تکنولوژی وابسته شدیم که وجود این تکنولوژی ساز و کار دارد و آن حضور دکل‌های است که تعداد آن در دنیا به ۴ هزار میلیارد می‌رسد.


وی تصریح کرد: کاهش تعداد شکایت از دکل‌ها و آنتن‌ها نشان می‌دهد که مردم آن را به صورت ضرورت می‌بینند اما آنچه حائز اهمیت است این است که در نصب آنها باید استاندارد‌ها رعایت شود.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: نتایج مطالعات نشان می‌دهد که هنوز هیچ مقاله‌ای که بگوید به صورت قاطعانه این امواج و آنتن‌ها می‌تواند به‌صورت مستقیم بر تغییر دی ان ای تاثیر و ایجاد سرطان مؤثر باشد منتشر نشده است. 


خداکرمی ادامه داد: البته اما مقالاتی موجود است که در افرادی که معرض پارازیت‌ها کار می‌کنند ممکن است میزان سرطان افزایش پیدا کند و ما نمی‌توانیم بگوییم همه آنهایی که با آنها کار می‌کنند به سرطان مبتلا می‌شوند چرا که عوامل سرطان متعدد و پیچیده است.


وی با اشاره به این مطلب که هر عامل بیرونی که بتواند تغییر شکل سلولی دهند می‌تواند باعث سرطان شود، گفت: تاکنون مقاله‌ای نداریم که به صورت متقن بگوید امواج موبایل و دکل‌های استاندارد بتواند این تغییرات را در سلول‌ها ایجاد کنند و منجر به سرطان شود.


شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اطلاعات معتبری وجود ندارد دکل‌های مخابراتی باعث زایمان زودرس یا مرگ جنین می‌شود، گفت: کشور ما از نظر میزان ابتلا به سرطان هنوز هم جزو کشورهای دارای فراوانی پایینی در مقایسه با سایر کشورهای جهان است.


رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد : یکی از مهمترین علت‌های سرطان افزایش سن است است و هر چقدر پیرتر شویم بیشتر در معرض سرطان هستیم بنابراین مسائل را باید به صورت جامع ببینیم.


خداکرمی در پایان گفت: یکی از مواردی که در استفاده از تکنولوژی در ابتلا به بیماری‌ها وجود دارد این است که موبایلی که در دست راست ما قرار دارد تشعشعات بیشتری از آنتنی دارد که بالای سر ما دارد.


انتهای پیام/۴۱۰۵/


انتهای پیام/

برچسب ها: ناهید خداکرمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته