جشنواره عمار روی آموزش جوانان انقلابی متمرکز شود/ حُسن «عمار» این است که هدف و جریان مشخص دارد
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جشنواره عمار در حالی دهمین دوره خود را با موفقیت برگزار کرد،که شایسته است نگاهی جامع و گذرا به این رویداد فرهنگی کشور داشته و عملکرد ده ساله آن در بوته نقد قرار گیرد. بدون شک شناخت نقاط ضعف و بیان آوردههای مثبت جشنواره عمار بهترین کمکحال برای برگزار کنندگان آن در سالهای آتی است. گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا قصد دارد با تعریف پرونده «جشنواره عمار در بوته نقد» گامی مثبت در جهت ایجاد یک مانیفست برای این رویداد انقلابی فرهنگی بردارد. در سومین قسمت از این پرونده گفتگوی انسیه شاهحسینی با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا پیش روی شماست.
انسیه شاهحسینی، فیلمساز سینمای ایران که طی دورههای برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار با این رویداد هنری نیز همکاری داشته است، در گفتگو با خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا ضمن ارزیابی این جشنواره عنوان کرد: به نظرم با این همه جشنوارههای موازی که ما در کشورمان داریم، لااقل عمار حسنش در این است که از اول هدفمند بوده و مسیرش را مشخص کرده است و میداند قرار است به کجا برود.
عمار میداند قرار است به کجا برود
وی افزود: عمار روی خط مقاومت متمرکز است و این برندی است برای این رویداد سینمایی؛ هر اثری هم میپذیرد و نمایش میدهد روی این موضوع است. لااقل مشخص است که به سمت کدام هدف، جریان دارد.
این فیلمساز سینمای ایران گفت: جشنواره عمار علیرغم اینکه گاه با بیمهری و عدم حمایتهای لازم هم روبروست اما حداکثر تلاشش را کرده که در راهش محکم باشد و مستندسازان خوبی را نیز تربیت کرده است.
شاه حسینی اعتقاد داشت: نگاه جشنواره عمار بالاخره خاص است و با این آبشخور و تمرکز بر سوژههای خاص، جسارت به جوانان فیلمساز داده است. لااقل مستندساز میداند حتی اگر اثرش محلی برای نمایش در تلویزیون هم نداشته باشد، میتواند دل به این جشنواره بگذارد. این موجب امیدواری برای خیلیهاست.
جشنواره باید حوزه آموزش را جدیتر دنبال کند
وی آثار مستند را از بهترین تولیدات و آوردههای جشنواره عمار برای کشور دانست و در عین حال گفت: البته امیدوارم جشنواره عمار بیش از اینها سراغ آموزش فیلمسازان جوان ما برود تا ایدهشان را در فیلمنامه درست، در قاب دوربین جای بدهند.
این کارگردان سینما عنوان کرد: نقطه ضعفی که در بین آثار عمار میتوانم بر آن اشاره کنم، همین فیلمنامههاست در حالی که نقطه آغاز هر فیلمی داشتن یک فیلمنامه باکیفیت است؛ فرقی هم ندارد یک فیلم داستانی باشد یا مستند.
شاه حسینی اینگونه خاطرنشان ساخت: فیلمساز و مستندساز جوان نیاز به آموزش دارد وگرنه ایده خوب او به راحتی به هدر میرود. سوژه خوب باید در قالب نوشتار باکیفیت درج شود. بنابراین عمار باید جدیتر به بحث آموزش ورود و این جوانان مشتاق را هدایت کند.
وی همچنین پیشنهاد داد: اتفاقاً جشنواره عمار میتواند این بخش از آموزش را به دست فیلمسازان حرفهای بدهد و این فیلمسازان کاربلد که کم هم نیستند را در حوزه آموزش فیلمنامهنویس و فیلمساز به کار گیرد.
انتهای پیام/4139/پ
انتهای پیام/