دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آبان 1394 - 19:06

انتقاد شدیدللحن وزیر سوری به مقام سعودی‌: کسی که دستانش به خون مردم آغشته است، نباید در امور کشورها مداخله کند

وزیر اطلاع رسانی سوریه در واکنش به اظهارات مداخله جویانه وزیر امور خارجه عربستان سعودی می‌گوید کسی که دستانش به خون مردم منطقه آغشته است، نباید در امور داخلی دیگر کشورها مداخله کند.
کد خبر : 46515

به گزارش گروه بین الملل آنا به نقل از پرس تی وی، عمران الزعبی روز پنج شنبه گفت: «برای کسی که دستانش به خون مردم سوریه، عراق و یمن آغشته شده است، سخن گفتن از امور داخلی یک کشور که آزاد بوده و خواهد ماند، ننگ آور است.»


عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فیلیپ هاموند همتای انگلیسی‌اش گفته بود بشار اسد رئیس جمهوری سوریه باید در یک دوره زمانی مشخص از طریق راه حل سیاسی یا نظامی از قدرت کنار رود.


جبیر همچنین ادعا کرده بود: «ما راه حلی را در سوریه تایید می‌کنیم که در آن بشار اسد، نقشی نداشته باشد و ما به حمایت از مخالفان میانه رو سوری نیز ادامه خواهیم داد.»


عمران الزعبی در واکنش به این اظهارات تاکید کرد: «کسی که درک دیپلماتیک و سیاسی ندارد باید سکوت کند و کشورش در اموری که به آن مربوط نمی‌شود، دخالت نکند.»


وی همچنین جبیر را به «تومری» برای منطقه و «خدمتکار» غربی‌ها تشبیه کرد و گفت عربستان لیاقت داشتن نقشی «سازنده» در حل و فصل بحران سوریه را ندارد.


سوریه در نشست وین حضور ندارد


سخنان زعبی پیش از برگزاری نشست وین درباره بحران سوریه که رسما از روز جمعه آغاز بکار می‌کند، مطرح شده است؛ حدود بیست کشور از جمله امریکا، روسیه، ایران و عربستان سعودی برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرده‌اند. با این وجود سوریه در این اجلاس حضور ندارد.


انتظار می رود محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که برای حضور در این اجلاس به وین سفر کرده است با جان کری وزیر خارجه امریکا دیدار کند.


ظریف اعلام کرده است که در دیدار با کری فقط درباره مسئله هسته‌ای ایران گفتگو خواهد کرد.


این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که ایران و گروه 1+5 متشکل از امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین بعلاوه آلمان در تاریخ 23 تیر درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به توافق دست یافتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته