چرا شهردار تهران مسئولیت راهاندازی مترو ناایمن هشتگرد-گلشهر را پذیرفته است؟
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با راهاندازی مترو هشتگرد_گلشهر و توقف اخذ عوارض از تاکسیهای اینترنتی به شهردار تهران تذکر داد.
وی در ارتباط با راهاندازی ناایمن خط مترو هشتگرد- گلشهر و پذیرش مسئولیت آن عنوان کرد: راهاندازی این خط در هیچیک از اسناد و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از جمله بودجه سنواتی و برنامه پنجساله دوم و سوم شهر تهران مورد اشاره قرار نگرفته است با این وجود در اولویت قرار گرفته است.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در شرایط فعلی که حمل و نقل عمومی به ویژه مترو، به لحاظ کیفیت خدمات در شرایط نامطلوبی قرار دارد و ما با تعهدات انباشته و پرداختنشده سهم دولت از گسترش حمل و نقل عمومی مواجه هستیم این خط مترو افتتاح شده است.
آروین افزود: تبصره ۱۷ بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران ناظر به همین عدم ایفای تعهدات دولت است که سالهاست این موضوع به یک حکم ظاهراً دائمی تبدیل شده که ناشی از عدم پرداخت صدها میلیارد تومان سهم سالانه دولت از هزینه تمام شده سفرها با مترو است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این مطلب که سالهاست این سهم برخلاف قوانین موجود، توسط دولت نادیده انگاشته شده و پرداخت نمیشود، گفت: این عدم اجرای تعهدات از سوی دولت باعث شده تا شهرداری در تمام سالیان گذشته ناگزیر از جبران و پرداخت سهم دولت در هزینههای تمام شده سفر با مترو بوده و این موضوع هرساله خود را در قالب تبصره بودجه به صورت یک کسری پنهان چند صد میلیاردی نشان میدهد.
وی اذعان کرد: شهرداری تهران علیرغم مخالفت اولیه ولی با فشار بخشهای ذیربط حاضر به پذیرش مسئولیت راهاندازی و افتتاح خط مترو گلشهر-هشتگرد توسط شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه شد، خطی که از حداقل تجهیزات و استانداردهای ایمنی لازم هم برخوردار نیست و تخمین زده میشود برای تکمیل نهایی آن، دستکم ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: در این اوضاع و شرایط مالی و اقتصادی که شهرداری تهران در خدماترسانی به شهروندان با مشکلات جدی مواجه است، جای پرسش است که چرا یک افتتاح صوری و نصفه نیمه از سوی دولت باید چنین هزینه هنگفتی را روی دست شهر و شهروندان تهرانی بگذارد؟ چرا ناایمنی جدی این خط که جان همه مسافران این خط را تهدید میکند، باید به دوش شورا و شهرداری تهران گذاشته شود؟
آروین با بیان اینکه شهردار تهران با کدام مجوز شورا، چنین مسئولیت و هزینهای را به شهر و شهروندان تهرانی تحمیل میکند، گفت: درحالیکه در هیچیک از اسناد و مصوبات و برنامهها، راهاندازی این خط هیچ اولویتی نداشته چرا ایشان به جای ایستادگی بر سر وصول سهم دولت از حمل و نقل عمومی، در برابر فشارهای ناموجه برای افتتاح و برش ربان یک خط کاملا ناایمن و نصفهکاره توسط مسئولین دولتی کوتاه میآید بدون اینکه حتی بخشی از مطالبات شهرداری تهران از دولت را در مورد هزینههای تمام شده مترو وصول کرده باشد.
انتهای پیام/4105/
انتهای پیام/