دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس اتاق بازرگانی تهران: رشد اقتصادی نیمه نخست امسال، منفی 0/5 درصد است

رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که رشد اقتصادی نیمه اول امسال منفی نیم درصد شده است.
کد خبر : 46186

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ مسعود خوانساری در دومین نشست راهکارهای عبور از بحران رکود برای اقتصاد ایران با بیان اینکه در دولت گذشته شاهد ریخت و پاش‌های بی‌مورد بودیم، بیان کرد:‌ درآمد سالانه دولت به دلیل کاهش قیمت نفت به 25 میلیارد دلار کاهش یافته و این باعث ایجاد رکود در کشور شده است.


وی با اشاره به اینکه اثر توافق هسته‌ای بر اقتصاد کشور را در سال آینده خواهیم دید، افزود:‌ نمی‌توان تأثیرات این توافق را در سال جاری مشاهده کرد.


او با اشاره به اینکه متاسفانه هزینه‌های اضافی ویژه‌ای به دولت کنونی به ارث رسیده است، گفت:‌ در مدت گذشته از سال جاری مبلغی معادل 22 هزار میلیارد تومان یارانه از طریق دولت پرداخت شده، اما بودجه عمرانی کشور معادل 8 هزار میلیارد تومان است و دولت به پیمانکاران بدهکار باقی مانده است.


رئیس اتاق تهران با بیان اینکه نرخ ارز در این مدت تغییر خاصی به خود ندیده است، گفت: دلار آزاد 3600 تومانی که با 2 دوره تورم 40 و 20 درصدی مواجه شده است، همچنان 3500 تومان عرضه می‌شود.


وی تأکید کرد:‌ به نظر می‌رسد اگر این روند ادامه یابد، شرایط ناراحت کننده سالهای 90 و 91 دوباره تکرار خواهد شد.


خوانساری با اشاره به عدم تغییر قیمت حامل‌های انرژی در یکی دو سال اخیر، گفت:‌ این شرایط به دولت فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود دولت نیز از طریق مالیات آن را جبران کند که این روش باعث عدم کارآمدی بنگاه‌ها شده است.


رئیس اتاق تهران اظهار کرد: سیاست دولت برای خروج از رکود مثبت بوده، اما با توجه به مشکلات موجود دولت باید جراحی عمیقی در اقتصاد انجام دهد و با بسته‌هایی که به صورت مسکن ارائه می‌کند، این مشکلات حل نخواهد شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته