دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1394 - 11:30
در گفت‌وگو با آنا

نماینده ساری در مجلس: کاغذ مازندران مرغوب است/ از طرح افزایش تعرفه واردات کاغذ حمایت می‌کنیم

سید رمضان شجاعی کیاسری، ضمن حمایت از طرح افزایش تعرفه واردات کاغذ به نفع تولیدات داخلی، می‌گوید کارخانه‌های تولید کاغذ توانایی تامین نیاز بازار را دارند. این در حالی است که 90 درصد کاغد مصرفی در کشور، وارداتی است.
کد خبر : 46057

مصرف‌کنندگان کاغذ، اعم از چاپخانه‌داران و ناشران می‌گویند کاغذ ایرانی، کیفیت لازم را برای نشر ندارد و با این وجود، تولیدات داخلی تنها توانایی تامین 10 درصد از مصرف کاغذ کشور را دارند، اما نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، به این آمارها، سطح کیفی کاغذ داخلی و دستگاه‌های 50-60 ساله کاغذسازی در ایران کاری ندارد و می‌گوید تولیدات داخلی، باید جای واردات را بگیرد.


سید رمضان شجاعی کیاسری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا،‌ کاغذ را کالایی استراتژیک خواند و ضمن تاکید بر موضوع اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: «مطابق با فرمایش مقام معظم رهبری در راستای برنامه اقتصاد مقاومتی، باید از تولیدات داخلی حمایت کرد؛ خصوصا از محصولات مصرفی که کاغذ نیز یکی از آن‌هاست و ما باید کاغذ ایرانی مصرف کنیم.»


وی طرح افزایش تعرفه واردات کاغذ را طرحی پسندیده خواند و گفت: «با بالا بردن تعرفه واردات، کاغذ وارداتی گران‌ می‌شود و این مساله منجر به کاهش حجم کاغذ وارداتی و تقویت تولیدات داخلی خواهد شد. ضمن اینکه افزایش کاغذ ایرانی نیز امکان پرداخت هزینه‌های کارخانه‌های کاغذسازی در کشور را فراهم می‌کند.»


نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تولیدات داخلی را جوابگوی نیاز بازار کاغذ دانست و افزود: « تولیدات انبوه کارخانه‌‌های ما، در انبارهاشان خاک می‌خورد؛ با هزاران کارگر، و از سوی دیگر شاهد واردات بی‌رویه کاغذ هستیم.»


وی در پاسخ به این سوال که «آیا با وجود اظهار نظر مصرف‌کنندگان کاغذ مبنی بر بی‌کیفیت بودن کاغذ داخلی،‌ همچنان فکر می‌کنید کاغذ ایرانی می‌تواند نیاز بازار را تامین کند؟» گفت: «بله. کاغذ به اندازه کافی در ایران تولید می‌شود. حتی وزارت آموزش و پرورش اخیرا طی قراردادی با صنایع چوپ و کاغذ مازندران، قصد دارد کاغذ مورد نیاز برای کتاب‌های درسی کشور را از این کارخانه تهیه کند. درست است که کتاب‌های درسی،‌ مصرف یک‌ساله دارد اما در تولید آن باید از کاغذ مرغوب استفاده شود و تولیدات کاغذ مازندران، این مرغوبیت را دارد.»


شجاعی کیاسری تاکید کرد: «ما مخالف واردات بی‌رویه‌ایم و افزایش تعرفه‌ای را که مانع از واردات بی‌رویه شود، می‌پسندیم.»


این نماینده مجلس در شرایطی افزایش تعرفه کاغذ وارداتی را تایید می‌کند، که به جز سندیکای تولیدکنندگان کاغذ، تقریبا تمام صنوف وابسته به کاغذ، از جمله واردکنندگان، فروشندگان، چاپخانه‌داران و ناشران از مطرح شدن این طرح ابراز نگرانی کرده‌اند. مضاف بر اینکه معلوم نیست با افزایش تعرفه واردات، قیمت کاغذ و به موجب آن قیمت کتاب در کشور چقدر دچار تورم شود و با توجه به سرانه ناچیز بودجه فرهنگی در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور، چه بر سر بازار نشر، صنوف وابسته به آن و نهایتا سرانه مطالعه در کشور خواهد آمد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته