دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1394 - 11:10
ضمن حضور نوبخت در بهارستان؛

نمایندگان با بررسی یک‌فوریتی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه مخالفت کردند/ لاریجانی: دولت باید لایحه برنامه ششم را به صورت جداگانه ارائه کند

نمایندگان مجلس، با بررسی لایحه احکام دائمی تنظیم بخشی از مقررات برنامه مالی دولت به صورت یک‌فوریتی مخالفت کردند و بر این اساس لایحه مذکور به صورت عادی در دستور کار صحن علنی قرار می‌گیرد.
کد خبر : 46047

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سخنگوی دولت نیز با حضور در مجلس از یک فوریت این لایحه دفاع کرد.


لایحه مذکور که یک فوریت آن، با مخالفت نمایندگان روبه‌رو شد، در واقع لایحه دائمی شدن احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران است.


و گفت: اصلاح نظام برنامه و بودجه، مطالبه و انتظاری بود که نمایندگان همواره در جلساتی که بین دولت و مجلس تشکیل می شد، مطرح می کردند.


نوبخت: از امسال تبصره‌های تکراری بودجه در لایحه نخواهد آمد


نوبخت اضافه کرد: این موضوع درباره بودجه نیز انجام گرفت و نه تنها بودجه به دقت ارائه شد بلکه تلاش کردیم در روش بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد از امسال همه تبصره‌های تکراری را در لایحه نیاوریم.


وی گفت: بنابراین از امسال همه تبصره‌های تکراری بودجه در لایحه نخواهد آمد.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اضافه کرد: در برنامه میان‌مدتی که از سوی دولت به مجلس تقدیم می‌شود، تعداد قابل توجهی ماده قانونی و حکم با آن همراه است.


نوبخت با یادآوری این‌که قانون برنامه پنجم با 235 ماده تقدیم مجلس شده بود، اظهار داشت: برخی از این مواد احکام مربوط به برنامه‌های سوم و برخی مربوط به برنامه چهارم بودند.


وی ادامه داد: آنچه به عنوان قانون برنامه پنجم در دستور کار دولت است تجمیع و تکراری از احکام و موادی است که در قوانین قبلی آمده بود و ما برای اینکه در برنامه ششم آسیب‌هایی که در برنامه‌های قبل وجود داشت تکرار نشود، تلاش کردیم و در نظر گرفتیم که برای برنامه ششم چه تعداد از این احکام لازم است تا به صورت دائمی استفاده شود.


سخنگوی دولت ادامه داد: این تکرار مواد قانونی باعث شد که هزار و 114 حکم در قانون برنامه پنجم توسعه وجود داشته باشد که تکرار برنامه های گذشته بود به همین دلیل دولت و مجلس نمی توانستند این میزان حکم را بررسی و اجرا کنند.


نوبخت با ارائه موادی از قوانین توسعه در پیش و پس از انقلاب اظهار کرد: پیش از انقلاب در قانون اول 10 ماده، قانون دوم 21 ماده، قانون سوم 37 ماده، قانون چهارم 38 و قانون پنجم 9 ماده وجود داشت و پس از انقلاب نیز در قانون اول 52 ماده، قانون دوم 101 ماده، قانون سوم 199 ماده، قانون چهارم 234 ماده، قانون پنجم 235 ماده داشتیم که در برنامه چهارم 161 ماده آن تکراری بوده که از برنامه های قبل دوباره نگاشته شده است.


وی اضافه کرد: با این حساب 10 برنامه تا کنون پیش و پس از انقلاب اسلامی در کشور اجرا شده که نباید در برنامه ششم توسعه آسیب‌ها و مشکلات آن دوباره تکرار شود؛ به همین دلیل کارگروهی تشکیل شد و همه این احکام مورد بررسی قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که نیاز نیست در برنامه ششم احکام دوباره تکرار شود و حتی لازم نیست که قانون شود پس 50 ماده وجود دارد که می تواند به برنامه‌های توسعه کشور کمک کند که تقدیم مجلس می شود.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: 15 آذر قرار است که دولت لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس کند و مجلس نیز باید این 50 ماده را بررسی و در لایحه بودجه مورد توجه قرار دهد که این لایحه تقدیمی مشتمل بر منابع و بندها نیست و در لایحه دیگری این موارد ذکر خواهد شد که تا پایان سال جاری تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود.


نوبخت اظهار کرد: زمانی نیز مجلس برای انتخابات تعطیل خواهد بود و در آن زمان نمایندگان می توانند برنامه ششم، بودجه و جداول را بررسی کنند. این لایحه تقدیمی براساس سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نگاشته شده و پیشنهاد می شود که با قید فوریت مجلس آن را رسیدگی کند.


پورابراهیمی: انتظار ما از دولت این بود که برنامه ششم را ارائه کند نه احکام برنامه


محمدرضا پورابراهیمی در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: انتظار ما از دولت این بود که برنامه ششم را بر اساس رویکرد جامع و سرفصل‌های مشخص برای یک برهه زمانی تعیین شده ارائه می‌کرد، اما دولت درخواست دائمی شدن احکام برنامه را داده است. این در حالی است که برنامه تعریف مشخصی دارد و سیاست‌های ابلاغی رهبری برای برنامه ششم مشخص شده و دولت باید برای پنج سال برنامه‌ریزی کند.


وی افزود:‌ چه مفهومی دارد که رویکرد برنامه زمان‌دار را به قانون دائمی تبدیل کنیم؟ همچنین سوال این جاست که کمیسیون اصلی بررسی این لایحه کدام کمیسیون خواهد بود و چه کمیسیون مشترکی می‌تواند تشکیل شود که در ترکیبش هم بهداشت و درمان، هم کشاورزی و هم مالیات را داشته باشد؟


علی لاریجانی در این میان گفت: کمیسیون مشترکی برای بررسی این لایحه تشکیل می‌شود و از همه کمیسیون‌های مرتبط نیز در آن حضور خواهند داشت.


پورابراهیمی ادامه داد: امکان ارجاع قانون دائمی با محتوای متعدد به یک کمیسیون وجود خارجی ندارد. علاوه بر اینکه احکام برنامه‌های قبلی رویکرد اقتصاد مقاومتی را ندارد و این که ما احکام قبلی را به قانون دائمی تبدیل کنیم هنر دولت نیست؛ حتی اگر پیشنهاد تمدید برنامه پنجم ارائه شود بهتر از این خواهد بود.


نماینده مردم کرمان در پایان از نمایندگان خواست به دلیل وجود ایرادات جدی به فوریت این لایحه رای ندهند.


قادری: موضوع دائمی شدن احکام برنامه، کار خوبی است


جعفر قادری نیز در موافقت با یک فوریت این لایحه گفت: البته موافقت من به معنی تایید محتوا نیست و محتوا می‌توانست بهتر از این باشد.


وی افزود: موضوع دائمی شدن احکام برنامه کار خوبی است اما رافع مسئولیت دولت برای ارائه برنامه ششم پیش از بودجه نیست و دولت مکلف است طبق قانون لایحه برنامه را پیش از بودجه 95 ارائه کند.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه احکام برنامه‌های توسعه نباید در هر دوره تکرار شود اضافه کرد: ما اصل دائمی شدن برخی از احکام را تایید می‌کنیم اما تاکید داریم که احکام عددی و ریالی برنامه ششم پیش از بودجه 95 ارائه شود.


پس از آن نمایندگان با 59 رأی موافق، 123 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در مجلس با بررسی یک فوریتی لایحه مذکور مخالفت کردند.


براین اساس لایحه احکام دائمی تنظیم بخشی از مقررات برنامه مالی دولت (3)، به صورت عادی در دستور کار صحن علنی قرار می‌گیرد.


لاریجانی: دولت باید به صورت جداگانه لایحه برنامه ششم را به مجلس را ارائه کند


علی لاریجانی، رئیس مجلس با اشاره به عدم تصویب یک فوریت گفت که این طرح به صورت عادی در دستور کار کمیسیون مشترک قرار می‌گیرد و دولت باید به صورت جداگانه لایحه برنامه ششم را به مجلس را ارائه کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب