دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وام 25 میلیون تومانی خودرو برای مسافرکش‌هاست!

خودروسازان امیدوارند با ارائه وام ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو از سوی نظام بانکی، بازار خودرو متحول شود. این در حالی است که فعالان کمپین نه به خرید خودروی صفر، همچنان فعال‌اند.
کد خبر : 46013

یک کارشناس خودرو در این باره به خبرنگار گروه اقتصادی آنا گفت: تا زمانی که تکلیف این وام‌ها مشخص نشود، بازار در رکودی سنگین‌تر از آنچه پیش از این بود خواهد ماند.


محمود نادی افزود: کسانی که تا پیش از این هم قصد خرید خودرو داشته‌اند، دست نگه داشته‌اند تا از وام‌های دولتی استفاده کنند.


این کارشناس بازار خودرو در مورد نرخ سود وام‌ 25 میلیون تومانی خرید خودرو نیز گفت: آن طور که اعلام شده نرخ سود اسمی 16 درصد است، اما اصل سود نزدیک به 19 درصد خواهد بود. علاوه بر اینکه عمومیت این وام فقط برای ماشین‌های داخلی است و به همین دلیل به نظر نمی‌رسد تاثیر چندانی روی بازار بگذارد.


او ادامه داد: کسی که برای خرید خودروی 30 میلیون تومانی به 25 میلیون وام نیاز دارد، به احتمال زیاد نمی‌تواند آن را بازپرداخت کند. در واقع کسی که تنها 5 میلیون تومان پول نقد دارد،‌ آیا می‌تواند مطمئن باشد که برای هفت سال آینده ماهیانه 500 هزار تومان قسط بدهد؟


نادی با تاکید بر اینکه پژو 405 و پژو پارس هدف اصلی این وام‌ها هستند، گفت: این طرح فقط برای فروش خودورهای در انبار مانده است، چرا که به گفته مسئولان نزدیک به 100 هزار خودرو در انبارهای دو خودروساز بزرگ مانده است.


یک کارشناس دیگر خودرو نیز به خبرنگار آنا گفت: ما همچنان قشر کم درآمدی را داریم که از خودرو برای کار کردن استفاده می‌کنند و این طرح برای آنها صرفه اقتصادی دارد.


امیرحسن کاکائی افزود: خودروهایی مانند پراید برای این خانواده‌ها خودروهای مناسبی است. همچنین وانت که یک خودروی کار است و برای خیلی‌ها حتی پراید و سمند و پژو، وسیله کار و مسافرکشی است.


وی اظهار کرد: برای کسانی که به خودرو به جشم یک وسیله تفریحی یا حمل و نقل نگاه می‌کنند، این وام‌ها شاید چندان جذابیتی نداشته باشد. کسی که می‌خواهد تا 7 سال خود را زیر بار قرض ببرد و یک ماشین نه چندان با کیفیت را تحمل کند، قطعا به این نکته فکر می‌کند که این وام چه خاصیتی برای او دارد.


این استاد دانشگاه افزود: تا زمانی که طرح اجرایی نشود، به طور قطع نمی‌توان درباره آن نظر داد، ولی به نظر می‌رسد که این طرح برای عمده خریداران خودرو جذابیتی نداشته باشد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب