دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1394 - 16:14

بلر: برای سرنگونی صدام پیشیمان نیستم/ دیکتاتور عراق سلاح شیمیایی علیه مردم ایران به‌کار برده بود

«تونی بلر» نخست‌وزیر پیشین انگلیس، درباره حضور بریتانیا در جنگ عراق پوزش خواست؛ اما گفت از سرنگونی «صدام» رئیس‌جمهوری معدوم عراق خرسند است.
کد خبر : 45736

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، تونی بلر در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی.ان.ان» آمریکا از افرادی که ایجاد داعش را نتیجه جنگ عراق می‌دانند، انتقاد کرد.


وی تاکید کرد درباره اطلاعات نادرستی که به جنگ عراق منجر شد، متاسف است اما هیچ گاه از سرنگونی صدام از قدرت احساس پشیمانی نمی‌کند.


وی گفت: می‌توانم بگویم که من پوزش می‌خواهم به سبب این حقیقت که اطلاعات دریافتی ما [درباره اینکه عراق سلاح‌های کشتار جمعی دارد] اشتباه بود؛ اگرچه او سلاح‌های شیمیایی را به‌طور گسترده علیه مردم خود و دیگران از جمله مردم ایران به کار برده بود. اما این برنامه به این شکلی که ما فکر می‌کردیم، نبود.


بلر درباره برکناری از قدرت گفت: در این ارتباط احساس تاسف نمی‌کنم و برای من بسیار سخت است که به سبب برکناری صدام عذرخواهی کنم.


وی گفت: من حتی امروز در سال 2015 میلادی فکر می‌کنم همچنان نبود او در عراق بهتر از آن است که او اکنون در آن کشور حضور داشت.


برخی منتقدان می‌گویند جنگ عراق به ایجاد داعش منجر شد و بهار عربی که در سال 2011 میلادی رخ داد تاثیر بسیار زیادی بر خاورمیانه گذاشت. بلر این سخنان را رد کرد.


نخست‌وزیر پیشین انگلیس در برابر این ادعا که جنگ عراق سبب پیدایش داعش شد، ایستاد و گفت: در واقع داعش از یک پایگاه در سوریه به جهان شناسانده شد نه از عراق.


هنگامی که صحبت به نفوذ غرب در منطقه کشیده شد، بلر گفت که این روش موفق نخواهد بود: ما برای مداخله تلاش کردیم و سربازان خود را به عراق ریختیم؛ ما برای مداخله اقدام کردیم بدون آنکه سربازی به لیبی بفرستیم؛ ما هیچ تلاشی برای مداخله در سوریه نکردیم اما تغییر رژیم را خواستار بودیم اما همه این راه‌ها برای دستیابی به یک راه‌حل برای ایجاد ناآرامی در منطقه شکست خورده‌اند.


اخیرا، محتوای یک سند در کاخ سفید که حاوی پیشنهاد تونی‌بلر برای حمایت از جنگ عراق آن هم یک سال پیش از حمله آمریکا بوده، فاش شده است.


در این سند، «کالین پاول» وزیر پیشین امورخارجه آمریکا، به «جورج بوش» رئیس جمهوری وقت این کشور، گفته بلر اعلام کرده است اگر عملیات نظامی لازم باشد با ما خواهد بود.این سند مربوط به ماه مارس 2002 (اسفند 1380) است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته