دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1394 - 12:36

الاخبار: بچه مدرسه‌ای‌ها هم می‌دانند «نتانیاهو» دروغگو است/ خوابی که خاخام اسرائیلی درباره احمدی‌نژاد دید

یک روزنامه‌ لبنانی در گزارشی به بررسی تغییر رویکرد اسرائیل در قبال موضوع فلسطین و تمایل آن برای ثبات در منطقه پرداخت و نوشت حتی کتاب‌های درسی مدارس نیز نشان می‌دهند که «نتانیاهو» در اظهارات خود صادق نیست و تمایلی به تغییر اوضاع در مسجدالاقصی ندارد.
کد خبر : 45635

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه «الاخبار» در گزارشی نوشت: نابودی مسجدالاقصی، خوابی است که اسرائیلی‌ها (برای این مکان مقدس) دیده‌اند و در این میان تلاش می‌کنند جامعه‌ جهانی را با خود همراه کنند. این موضوع تخیلی‌ای نیست و حتی بچه‌های یهودی در مدارس آن را می‌خوانند و نسبت به آن آگاهی دارند.


«الاخبار» می‌نویسد: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل تلاش کرد در دیدارها و کنفرانس‌های خبری‌اش این تفکر را ترویج دهد که اسرائیل خواستار نابودی مسجدالاقصی نیست و نمی‌خواهد تغییرات جدیدی در آنجا اعمال کند.


تا زمانی‌که تفکر «حفظ وضع موجود» وجود دارد، یعنی اسرائیل می‌خواهد وضعیت پس از انتفاضه مسجدالاقصی در سال 2000 را اعمال کند و خود را حامی مکان‌های مقدس نشان دهد، ولی «نتانیاهو» برخلاف نظر برخی رهبران اسرائیلی خشم فلسطینیان را برانگیخته است، موضوعی که حتی در مدارس مذهبی اسرائیل که زیرمجموعه وزارت تربیت و آموزش است، دانش‌آموزان هر روز با آن آشنا می‌شوند. در این مدارس، دانش‌آموزان سر فصلی را با عنوان «آموزش‌های گروهی» مرور می‌کنند که در آن مضامینی همچون «عشق به وطن و جامعه» وجود دارد و از آن‌ها خواسته می‌شود تا با صمیم قلب به عبادات دینی بپردازند. تصاویری وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از این عبادات در مسجدالاقصی انجام می‌شود.


گزارش‌های منتشر شده در روزنامه «هاآرتص» نشان می‌دهد که نویسنده کتب مدارس، ایده شخصی خود را نمی‌نویسد و درس‌های مربوط به «آموزش‌های گروهی»، مستند به برنامه‌های رسمی آموزش دینی و حمایت‌شده به‌وسیله وزارت تربیت و آموزش اسرائیل است. علاوه بر این، مرکزی تحقیقاتی بر آن نظارت دارد و آموزش‌های آن تنها منحصر در افراد دین‌پژوه نیست. همچنین وزارت تربیت و آموزش اسرائیل به مرکز تحقیقاتی ناظر بر کتب درسی، سالانه مبلغی در حدود 330 هزار «شِکِل» (واحد پول اسرائیل) می‌پردازد.


در خواب دیدم که «محمود احمدی‌نژاد»، «سید حسن نصرالله»، «محمود عباس» و «بان کی مون» به بازدید «هیکل» جدید آمدند. «پاپ» نیز در مراسم حضور داشت و چراغی طلایی به کاهن بزرگ داد.

این روزنامه به‌نقل از مسئولی در وزارت تربیت و آموزش اسرائیل نوشت که این برنامه درسی از هفت سال گذشته تاکنون در حال تدریس است و در سال جاری به عنوان یکی از بندهای الزامی در حوزه آموزش‌های دینی تعیین شده است. همچنین این برنامه در کلاس‌های ابتدایی به‌ویژه کلاس‌های اول تا ششم تدریس می‌شود.


علاوه بر این، در بخشی با عنوان «ارشاد توراتی» آمده است: امکان ندارد که از اسرائیل سخن بگوییم بدون اینکه از «هیکل سلیمان» (هیکل مقدس؛ نخستین معبد باستانی یهود در اورشلیم (بیت‌المقدس) که البته بعدها نابود شد) یاد کنیم. اسرائیل و «هیکل» دو جزء جدایی‌ناپذیر از یک پیکر هستند که اسرائیلی‌ها و سایر مردم به آن متمایل می‌شوند.


به‌نوشته «الاخبار»، در پایگاه اینترنتی کتب درسی اسرائیل بخشی به زبان عبری وجود دارد که یهودی‌ها آن را به مناسبت نابودی «هیکل» نوشته‌اند. «نحمیا کوپراشمیت» خاخام یهودی در منظومه «آتش تورات» در این‌باره می‌نویسد: در خواب دیدم که «محمود احمدی‌نژاد»، «سید حسن نصرالله»، «محمود عباس» و «بان کی مون» به بازدید «هیکل» جدید آمدند؛ بنایی که برای سومین‌بار در «جبل‌الهیکل» (مسجدالاقصی) در قدس ساخته شد. «پاپ» نیز در مراسم حضور داشت و چراغی طلایی به کاهن بزرگ داد.


«الاخبار» در پایان گزارش می‌نویسد: حتی محتوای این برنامه درسی که به‌طور رسمی در اسرائیل تدریس می‌شود، نشان می‌دهد که «نتانیاهو» تصمیمی برای تغییر اوضاع کنونی در مسجدالاقصی ندارد. همچنین گزارشی که یکی از نهادهای حقوقی اسرائیل حدود یک سال و نیم پیش ارائه کرده بود، نشان می‌دهد که اسرائیل از هرگونه حرکتی که یهودی‌سازی را در قدس تقویت کند، حمایت خواهد کرد. این نهاد، از مقام‌های اسرائیلی خواسته بود تا حمایت مالی خود از این جنبش‌ها را متوقف کنند ولی اسرائیلی‌ها تاکنون آن را نادیده گرفته‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته