دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آبان 1394 - 17:53

زیباکلام درباره ادامه مخالفت دلواپسان با برجام چه پیش‌بینی‌ای کرد؟

 صادق زیباکلام معتقد است که هرچه پیش برویم مخالفت های تندروها با توافق هسته ای ایران و غرب بیشتر خواهد شد. 
کد خبر : 45541

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از خبرآنلاین، این استاد دانشگاه درباره علت ادامه مخالفت های تندروها با برجام پس از تصویب نهایی در مجلس و اجرایی شدن آن، گفت: من پیش از این دو نکته را درباره برجام مطرح کرده بودم و این روزها، هرچه که به پیش می رویم می بینم که آن دو نکته صحیح بوده است.
او ادامه داد: نکته اول آنکه تصویب برجام زلزله ای در میان دلواپسان خواهد انداخت. از روزی که توافق وین اعلام شد، مخالفت جریان تندرو و پایداری نه تنها کاهش نیافت، بلکه مخالفت ها تندتر هم شد. علت این مسئله هم این است که اصل مخالفت تندروها مسئله هسته ای نیست. اساسا مناقشه هسته ای برای آن ها ابزار نیرومند و موثری در جهت ضدیت و مخالفت با غرب است. حل شدن این مسئله بهانه ضدیت با غرب را از دست آن ها می گیرد. توافق وین که ما امروزه آن را به برجام می شناسیم آغاز روند تنش زدایی با غرب است.
زیباکلام نکته دوم را اختلافی می داند که در جریان اصولگرایی به واسطه برجام بروز می کند و می گوید: امروزه می بینیم که عملا این اختلاف اتفاق افتاده است. این روزها تندروها و جبهه پایداری آن میزان که به آقای لاریجانی حمله می کنند به ظریف حمله نمی‌کنند. همچنین این روزها آن میزان که آقای لاریجانی در مجامع عمومی از برجام دفاع می کند و سخنرانی می کند، ظریف این کار را نمی کند. در حقیقت امروز دفاع از برجام و توافق هسته ای بر عهده آقای لاریجانی و کلیه طیف های معتدل و منطقی اصولگرا است.


اصولگرایان تندرو امیدوارند که مشکلاتی بر سر اجرایی شدن برجام روی دهد. آن ها امیدوارند که مثلا آمریکایی ها دعاوی خاصی را مثلا بر سر برنامه موشکی ایران مطرح کنند. در حقیقت آن ها منتظرند تا دری به تخته ای بخورد و اجرای برجام به مشکلی برخورد کند و آن زمان این ها دست بالا را خواهند داشت


این استاد علوم سیاسی درباره اینکه این مخالفت ها تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد؟، گفت: این حمله ها و تندروی ها از سوی جبهه پایداری و دلواپسان تا زمانی که یک مشاجره جدید و یک بهانه جدید برای آمریکا ستیزی پیش نیاید، ادامه خواهد داشت و آن ها بر طبل مخالفت خود خواهند کوبید.
او گفت که، اصولگرایان تندرو امیدوارند که مشکلاتی بر سر اجرایی شدن برجام روی دهد. آن ها امیدوارند که مثلا آمریکایی ها دعاوی خاصی را مثلا بر سر برنامه موشکی ایران مطرح کنند. در حقیقت آن ها منتظرند تا دری به تخته ای بخورد و اجرای برجام به مشکلی برخورد کند و آن زمان این ها دست بالا را خواهند داشت.


او همچنین معتقد است که چنین مشکلی به وجود نخواهد آمد چراکه همان عزم و اراده جدی ای که در تهران و واشنگتن به وجود آمد که برجام به امضا برسد، همان عزم و اراده امروز هم برای اجرایی شدن برجام وجود دارد. با این وجود مخالفت های تندروها ادامه خواهد داشت.
زیباکلام در پایان سخنانش به دلیل اصلی مخالفت های تندروها با برجام اشاره کرد و گفت: قطعا برجام و مناسبات پسا برجام به ضرر جبهه پایداری بوده است. مسئله اصلی این ها انتخابات اسفند ماه است. البته بخشی از دفاع اصولگرایان معتدل از برجام هم به خاطر حفظ جایگاهشان در انتخابات اسفند ماه است. از این جهت، برجام به ضرر تندروها و به نفع معتدلان است. در حقیقت عصبانیت و ناراحتی تندروها از این است که برجام به نفع دولت، اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته