دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

آیا باشگاه ایرانیان دبی به افرادی خاص خدمات ارائه می‌دهد؟/ رئیس بنیاد مستضعفان: بنیاد هیچ دخالتی ندارد

با اینکه انتقادات بسیاری از بنیاد مستضعفان درخصوص فعالیت باشگاه ایرانیان در دبی صورت گرفته است، اما رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرده است که بنیاد در این موضوع دخالتی ندارد و وزارت خارجه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.
کد خبر : 452412
21212.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه رفاهی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بنیاد مستضعفان همان‌طور که از اسم آن پیداست، باید اقداماتی را در راستای محرومیت‌زدایی و بهبود وضعیت معیشتی قشر ضعیف جامعه انجام دهد و فلسفه کاری آن هم انجام پروژه‌های مختلف و سرمایه‌گذاری برای احداث سدها، آزادراه و ... است؛ البته دولت نیز بعد از اتمام پروژه‌ها باید مبالغ را به بنیاد برگرداند تا درآمد حاصل از اجرای پروژه‌ها صرف رسیدگی به وضعیت محرومان و افراد کم‌درآمد جامعه شود.


بعد از تغییر و تحول در بنیاد مستضعفان و آمدن پرویز فتاح به این نهاد، اقدامات خوبی در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و به‌ویژه در حوزه زمین‌هایی با موضوع اسناد علوی صورت گرفته است و همه این اقدامات به نفع افراد محروم جامعه است و هرچقدر درآمد بنیاد بالا باشد، رسیدگی به وضعیت این افراد نیز به بهترین نحو ممکن انجام می‌شود.


چندی پیش اخباری درباره فعالیت بنیاد مستضعفان در باشگاه ایرانیان دبی در امارات منتشر شد و انتشار عکس‌های لاکچری این مکان موجی از انتقادات را روانه این بنیاد کرد. حتی اخبار منتشره، با این مضمون بود که در این باشگاه فقط به ایرانیان خاص یا همان آقازاده‌ها خدمات ارائه می‌شود.


موضوع از این قرار است که زمین باشگاه ایرانیان دبی در سال 1353 هجری شمسی توسط حاکم وقت دبی، برای استفاده اتباع ایرانی و ایرانیان مقیم امارات به دولت وقت ایران اهدا شد و قطعات همجوار زمین اهدایی، به منظور فعالیت مشابه در اختیار کشور‌هایی نظیر نروژ، سوئد، هندوستان، سودان، اردن، مصر و پاکستان قرار گرفت.


پس از انقلاب و به دلیل اینکه رسیدگی به وضعیت اسناد علوی که برعهده بنیاد مستضعفان گذاشته شد، برخی بر این باور بودند که زمین این مکان هم در اختیار بنیاد مستضعفان است و به همین جهت انتقاداتی را روانه این بنیاد کردند.


البته بنیاد مستضعفان درباره حواشی پیش آمده درباره باشگاه ایرانیان چندی پیش اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن آمده بود: «بنیاد مستضعفان به جهت عدم برخورداری از بودجه و اعتبارات دولتی برای انجام مأموریت‌های خود در بخش اجتماعی و کمک به ارتقاء سطح زندگی مادی و معنوی محرومین، متکی بر درآمد‌های حاصل از فعالیت بخش اقتصادی بنیاد در چارچوب سیاست‌های کلی نظام است، لذا طرح سوالاتی از این قبیل که فعالیت اقتصادی بنیاد چه ربطی به رسالت اصلی بنیاد دارد و منظور از رسالت اصلی باید توجه به مستضعفان باشد احتمالاً ناشی از عدم شناخت کافی از ارکان و اهداف بنیاد مستضعفان و فعالیت‌های آن است. اما فعالیت‌های اقتصادی بنیاد نباید از منظر اجتماعی و ارزش‌های کلان شائبه مسائلی از قبیل رقابت با بخش خصوصی یا ترویج مصرف کالا‌های خارجی را داشته باشد به همین خاطر هم در سال‌های اخیر با تشکیل کمیته ساماندهی در بنیاد نسبت به بررسی مجدد فعالیت بنیاد در بخش اقتصادی از جمله ساختار و رشته فعالیت‌ها اقدام شده و تصمیم‌های لازم اخذ شده است.»


در ادامه این اطلاعیه آمده بود: «خدمات ارائه شده در باشگاه ایرانیان دبی منحصر به هیچ فرد یا جریان خاص نیست و برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و دینی به منظور شناساندن فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی، کلاس‌ها و امکانات ورزشی و استفاده تیم‌های ورزشی ایرانی در اردو‌های خارج کشور از آن‌ها و امکان اقامت و رستوران در این باشگاه مهیا است. قضاوت در مورد ایرانیان ساکن یا مسافر در دبی بر عهده بنیاد نیست، اما بر خلاف بسیاری از مجموعه‌های خدماتی و تفریحی مشابه در منطقه و کشور همسایه، باشگاه ایرانیان دبی بر اساس الگو‌های ایرانی و اسلامی و ترویج فرهنگ ایرانی اداره می‌شود.»


براساس این گزارش برخی معتقدند، بنیاد مستضعفان که وظیفه رسیدگی به مشکلات و ساماندهی محرومان را دارد می‌تواند به جای سرمایه‌گذاری در خارج از کشور، هزینه‌ها را صرف بهبود وضعیت مستضعفان کند و البته درباره باشگاه ایرانیان دبی عدم آگاهی مردم از وظایفی که براساس قانون برعهده بنیاد قرار گرفته است، می‌تواند دلیلی بر تشدید انتقادات باشد.


حالا پرویز فتاح درباره فعالیت این باشگاه مطالب جالبی را بیان کرده است و معتقد است این باشگاه با سبک کشورهای غربی مدیریت می‌شود.


رئیس بنیاد مستضعفان درباره ماجرای باشگاه ایرانیان دبی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: ما معتقدیم سبک این باشگاه از خیلی جهات به کشورهای غربی نزدیک است؛ در سال‌های قبل پول و اموال کلانی را از ایران به آنجا بردند. از این جهت جمهوری اسلامی ایران این ادعا را داشت که مکان مذکور برای ایرانی‌هاست و این نکته نیز قابل ذکر است که تاکنون یک ریال از آنجا نگرفته‌ایم.


وی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان هیچ دخالتی در باشگاه ایرانیان دبی ندارد، تصریح کرد: بخش حقوق بین‌الملل وزارت خارجه پیگیر این موضوع است و آنها معتقدند که اموال بیت‌المال برای ساخت و راه‌اندازی این باشگاه به آنجا رفته است، لذا به‌دنبال احقاق حقوق مردم هستند.


اینکه بنیاد مستضعفان بعد از آمدن آقای فتاح به این نهاد انقلابی، دچار تحول اساسی شده است بر کسی پوشیده نیست، چراکه در همین مدت کوتاه که از آمدن فتاح به بنیاد می‌گذرد، اقداماتی درخصوص واگذاری زمین‌های اسناد علوی به صاحبان آنها، جلوگیری از پرداخت حقوق‌های نجومی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و افزایش سود حاصل از درآمد بنیاد که صرف رسیدگی به وضعیت مستضعفان می‌شود، اجرایی شده است و با اینکه بنیاد مستضعفان دخالتی در باشگاه ایرانیان دبی ندارد، اما وزارت خارجه را در جلوگیری از تضییع حقوق مردم کمک خواهد کرد. چراکه رسالت بنیاد مستضعفان بهبود وضعیت معیشتی مردم به‌ویژه افراد محروم جامعه است.


انتهای پیام/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته