دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آذر 1398 - 15:05
ادامه ساخت و ساز در پلاسکو در هاله‌ای از ابهام؛

زورآزمایی بنیاد مستضعفان و شهرداری تهران در ماجرای پلاسکو به کجا می‌رسد؟

با وجود ادعای بنیاد مستضعفان مبنی بر موضوع عوارض برای توقف فرآیند عملیات اجرایی ساختمان پلاسکو، شورای شهر مدعی است اصلاً پای پول در میان نیست بلکه تنها می‌خواهیم برای ملکی که می‌خواهد ساخته شود پروانه گرفته شود.
کد خبر : 442104
5c42a713e0a10_2019-01-19_07-56.jpeg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، چند روزی است که از توقف فعالیت ساخت و ساز ساختمان پلاسکو می‌گذرد و حرف و حدیث‌های زیادی نسبت به علت توقف آن مطرح می‌شود.


علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ درباره توقف این فعالیت عمرانی می‌گوید از اردیبهشت ماه سال جاری بارها از مسئولان بنیاد مستضعفان خواسته شده که نقشه‌های ساختمان جدید پلاسکو را به شهرداری ارائه کنند اما تاکنون نقشه‌ای به ما ارائه نشده است.


این در حالی است که منوچهر خواجه دلویی معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان مدعی است که ما تاکنون به‌طور کامل با مجوز شهرداری تهران پیش رفته‌ایم و تمام این حرف و حدیث‌ها صرفاً مربوط به عوارض است.


معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان گفته بود در مصوبات شورای تأمین و همچنین کمیسیون ماده ۵ تأکید شده که این ساختمان حقوق مکتسبه دارد و هر آنچه ساخته می‌‌شود به کسبه بازمی‌گردد بنابراین عوارض آن رایگان است.


علی‌رغم این اظهارنظرها زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای  اسلامی شهر تهران می‌گوید تا پیش از این توافقاتی میان شهردار قبلی منطقه 12 و استانداری انجام شده ولی این توافقات منجر به درخواست صدور مجوز ساخت نشد.


وی با بیان این‌که مسائل مالی در این میان مطرح نیست و ما معتقدیم که باید بر اساس قانون این ساختمان به مانند هر ساختمان دیگری در تهران مجوز ساخت بگیرد و نقشه‌های آن به تأیید برسد، افزود: شهرداری به مالک اجازه داد تا با توجه به این‌که احتمال فرونشست خیابان جمهوری وجود دارد اقدام به ایمن‌سازی آغاز شود که این به‌معنای صدور مجوز ساخت نیست.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید ارتباط خوبی میان بنیاد و شهرداری برقرار است ولی نمی‌دانم چه علتی سبب می‌شود که نقشه‌های ساختمان برای آغاز فرآیند صدور پروانه ساخت را ارائه کند.


نژادبهرام مدعی است اقدام شهرداری منطقه 12 در توقف فعالیت ساخت و ساز پلاسکو قانونی بود و اگر شهرداری منطقه این کار را نمی‌کرد مسئولین قضایی می‌توانستند وی را به‌دلیل تمکین به یک کار غیرقانونی بازداشت کنند.


وی صحبت‌های مطرح شده درباره اخذ عوارض را اقدامی در جهت منحرف کردن بحث دانسته و عنوان می‌کند که کسی حرف پول نزده بلکه از آنها خواسته‌ایم برای ملکی که می‌خواهند بسازند، پروانه بگیرند و وقتی آنها پروانه صادر کنند بر اساس فرآیند اداری برای آنها فیش صادر خواهد شد اما اصلاً هنوز درخواست پروانه نداده‌اند .


این در حالی است که در تازه‌ترین اظهارنظر محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: پلاسکو ملک بنیاد مستضعفان است و بروز حادثه حریق سبب ضرر به بنیاد شده و اکنون باید مالک دوباره آن را ساخته و تحویل دهد که به دلیل بالا بودن هزینه‌ها بنیاد به دنبال اختصاص تراکم است تا به نوعی هزینه ساخت را تأمین کند و این مسئله باعث اختلاف با شهرداری شده است.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید اکنون پلاسکو برای پروانه ساخت با مشکلاتی مواجه شده و شهردار تهران نیز به این موضوع حساس است و از آنجایی که خودش از حوزه شهرسازی آمده خود نیز باید در ارتباط با آن تصمیم نهایی را اتخاذ کند.


به‌نظر می‌رسد احقاق حقوق مردم در گیر و دار ساختارهای بروکراتیک گیر کرده و مشخص نیست چه زمانی روند ساخت پلاسکو از سر گرفته شده و صاحبان حِرَف می‌توانند مجدداً به کسب وکار خود بازگردند.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته