دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

پایان خودسری‌ها و بازگشت رستمی با مدال/ مسیر ناهموار وزنه‌بردار ایران برای کسب سهمیه المپیک

پس از ناکامی‌های کیانوش رستمی در سال‌های اخیر، او با دستور رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در چارچوب برنامه‌ها حرکت کرد و در اولین گام در رقابت‌های گزینشی المپیک به مدال نقره رسید.
کد خبر : 452160

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا،  پرونده مسابقات  قطر کاپ آسیا که یکی از رقابت‌های گزینشی المپیک محسوب می‌شد با کسب یک مدال طلا، دو نقره و دو برنز برای وزنه برداران ایرانی بسته شد. شاخص‌ترین چهره مدال‌آور این دوره رقابت‌ها کیانوش رستمی بود، او با رکورد ۱۷۸ کیلوگرم در یک‌ضرب، ۲۲۵ کیلوگرم در دوضرب و مجموع ۴۰۴ کیلوگرم طلای یک‌ضرب و دو مدال نقره دوضرب و مجموع را به‌دست آورد. کیانوش رستمی که مدت‌ها نتایج خوبی کسب نکرده بود این بار سکوی دومی را از آن خود کرد با این تفاوت که او در کنار ملی‌پوشان و کادرفنی به این موفقیت رسید.


رستمی را باید یکی از ستاره‌های تکرار نشدنی وزنه‌برداری ایران بنامیم؛ او موفق به کسب ۶ نشان طلای ارزشمند طلا و نقره المپیک و جهان شده است و یکی از وزنه‌برداران نخبه ایران محسوب می‌شود. اما حواشی که بعد از المپیک ریو برای خود ساخت باعث شد از دوران اوج فاصله بگیرد و در مسیری قرار گرفت که در نهایت به ضررش تمام شد.


 ناکامی در مسابقات مختلف پس از المپیک ریو، اوت کردن در بازی‌های آسیایی، اوت کردن در مسابقات جهانی ۲۰۱۹، عدم حضور در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ باعث شد کیانوش از دوران اوج فاصله بگیرد.‌ او در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ اوت کرد و نتوانست هیچ امتیازی بگیرد و به همین خاطر تیم ایران رتبه تیمی دوم را از دست داد و در جایگاه ششم قرار گرفت، پس از عملکرد ضعیفش در مسابقات جهانی، فدراسیون به رستمی تاخت و از همان زمان به بعد او تصمیم گرفت به دستور علی مرادی رئیس فدراسیون در چارچوب برنامه‌های تدوین شده قدم بردارد.


یکی از ضعف‌های کیانوش رستمی که باعث شد در بیشتر مسابقات اوت کند و نتیجه نگیرد؛ انتخاب وزنه‌های اشتباه بود. او در مسابقات مختلف برای انتخاب وزنه از برادرش کمک می‌گرفت و همین موضوع عدم نتیجه‌گیری او را به دنبال داشت. شاید اگر او به خودسری‌ها پایان می‌داد؛ با کادرفنی تیم ملی هماهنگ بود و آنها برای او وزنه انتخاب می‌کردند کیانوش در مسابقات جهانی امتیاز از دست نمی‌داد و چه بسا می‌توانست راحت‌تر راهی المپیک شود. اما خودسری‌های او و ناهماهنگی با کادر فنی باعث شد این وزنه‌بردار کشورمان در رقابت‌های جهانی هیچ امتیازی کسب نکند و کارش برای حضور در المپیک به اما و اگر کشیده شود. 


رستمی پس از ناکامی در رقابت‌های جهانی با دستور علی مرادی در چارچوب فدراسیون عمل کرد و روی سکو رفت. او در حال حاضر در چهار مسابقه گزینشی المپیک شرکت کرده و اکنون امتیاز کلی او ۲۸۵۲ است. این در حالی است که رستمی باید برای رسیدن به سهمیه المپیک به امتیاز 3242 برسد و اگر امتیاز از دست نمی‌داد هم‌اکنون مسیرش برای رسیدن به سهمیه المپیک هموارتر بود.


به هر حال این روزها وزنه‌برداران ایران در مسابقات گزینشی المپیک به میدان می‌روند تا بتوانند سهمیه را از آن خود کنند. هر چند که پرونده دوپینگ وزنه‌برداری در 10 سال گذشته، شرایط را برای پولادمردان سخت کرد و به همین خاطر با تصمیم فدراسیون جهانی، سهم وزنه‌برداری ایران از 6 سهمیه حداکثری و موجود،‌ تنها به دو سهمیه ختم شده و حالا فدراسیون و کادر فنی تیم ملی با چالشی سخت برای انتخاب نفرات روبه‌رو هستند. هر چند به قول سجاد انوشیروانی مربی پیشین تیم ملی باید خوشحال باشیم که ایران در المپیک توکیو تنها دو سهمیه دارد چرا که وضعیت وزنه‌برداری و رکوردهایی که ملی‌پوشان در مسابقات جهانی ثبت کردند تا حدودی اهالی وزنه‌برداری را ناامید کرده است. با این حال بازگشت کیانوش رستمی به اردوی تیم ملی و حرکت در چارچوب فدراسیون این امیدواری را به وجود آورده در این هفت ماه باقیمانده تا المپیک او بتواند با ثبت رکوردها و جمع‌آوری امتیاز در لیست مسافران توکیو قرار بگیرد، البته رسیدن به امتیاز سهمیه المپیک هم کار سختی است. 


 در کنار کیانوش رستمی باید از سهراب مرادی یاد کنیم؛ وزنه‌برداری که حرف اول را در دسته 96 کیلوگرم می‌زند اما مصدومیت بدموقع او همه معاملات را به هم زد. مرادی در مسابقات وزنه‌برداری سوئیس با انجام صحیح حرکات یکضرب و دوضرب و ثبت حرکت مجموع، یک گام به المپیک نزدیک شد. اما با توجه به مصدومیتی که دارد و همچنان مشغول درمان است، وزنه‌هایی سبکی را در نظر می‌گیرد تا اتفاقی ناگوار پیش نیاید. 


محسن بیرانوند در گفتگو با خبرنگار آنا درباره عملکرد کیانوش رستمی در مسابقات قطر کاپ گفت: برای او و دیگر وزنه‌برداران آرزوی موفقیت می‌کنم. امسال سال منتهی به المپیک است و همه تلاش ما این است که وزنه‌برداران بهترین شرایط آمادگی را داشته باشند تا بتوانند سهمیه المپیک را به‌دست آورند و بعد از آن در میدان المپیک با موفقیت حاضر شوند. اولویت اول ما المپیک است و به همین خاطر تیم‌های نوجوانان و جوانان را به مسابقه‌های قهرمانی آسیا در کره‌شمالی اعزام نکرده‌ایم تا برای هزینه سفرهای مسابقات گزینشی المپیک دچار مشکل نشویم. 


وی گفت: در بحث فنی کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا ملی‌پوشان بهترین برنامه‌ریزی را داشته باشند، در بحث پشتیبانی و کارهای اجرایی هم ما به کمک وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا اعزام‌ها انجام شود و وزنه‌برداران مشکلی نداشته باشند. 


دبیر فدراسیون وزنه‌برداری در مورد وضعیت سهراب مرادی هم خاطرنشان کرد: سهراب هم شرایط خوبی دارد. خدا را شکر وضعیت جسمانی او بهتر از گذشته شده است و باید ببینم در آینده به چه صورت پیش می‌رود. در بدنه فدراسیون همه برای رسیدن به المپیک تلاش می‌کنند و امیدوارم ملی‌پوشان به این خواسته برسند. 


انتهای پیام/4048/4057/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته